يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۳

لزوم هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های نیمه تعطیل

یک کارشناس اقتصادی: هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های عقب‌مانده و نیمه‌تعطیل سبب بهبود شرایط اقتصادی می‌شود.
لزوم هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های نیمه تعطیل
به گزارش توليد ايرانی؛         آقای محمدجواد محقق، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با انتقاد از رشد بی‌سابقه نقدینگی طی هشت سال گذشته و رسیدن آن به مرز حدود ۴ هزار هزار میلیارد تومان افزود: افزایش حجم نقدینگی سبب افزایش پایه پولی و ایجاد تورم در جامعه می‌شود.
 
وی ادامه داد: باید نقدینگی مدیریت شود و جلوی افزایش پایه پولی گرفته شود,، زیرا رشد بی‌رویه تورم ضربه‌های جبران ناپذیری به اقتصاد می‌زند.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از اقداماتی که در دولت جدید انجام شده این است که جلوی افزایش پایه پولی از طریق اضافه برداشت بانک‌ها گرفته شده و به این ترتیب یکی از مبادی ورودی نقدینگی سرگردان که همچون سیل عمل می‌کند گرفته شود.
 
محقق گفت: با تدابیر صورت گرفته، پرداخت حقوق و مزایای دولت از سال آینده از طریق استقراض از بانک مرکزی انجام نخواهد شد.
 
وی در خصوص هدایت نقدینگی به سمت مولد اقتصاد افزود: دولت باید به تولید امتیازات خوبی ارائه کند و موانعی برای دلالی ایجاد کند تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.
 
محقق گفت: برای بخش مولد باید امتیازات خاصی در نظر گرفته شود، در این صورت به راحتی می‌توانیم شرایط تحریم را پشت سر بگذاریم.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: نقدینگی باید به سمت پروژه‌های عقب مانده و نیمه تعطیل هدایت شود مثلاً یکی از این پروژه‌های نیمه تعطیل مسکن‌های دولتی است که به صورت نیمه کاره مانده و با هدایت به بخش مسکن می‌توانیم این بخش را فعال کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با افزایش تحمل مردم و تدابیر دولت جدید، این شرایط طی چند سال آینده ترمیم شود.
کد مطلب: 30032
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *