لزوم هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های نیمه تعطیل

24 مهر 1400 ساعت 11:13

یک کارشناس اقتصادی: هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های عقب‌مانده و نیمه‌تعطیل سبب بهبود شرایط اقتصادی می‌شود.


به گزارش تولید ایرانی؛         آقای محمدجواد محقق، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با انتقاد از رشد بی‌سابقه نقدینگی طی هشت سال گذشته و رسیدن آن به مرز حدود ۴ هزار هزار میلیارد تومان افزود: افزایش حجم نقدینگی سبب افزایش پایه پولی و ایجاد تورم در جامعه می‌شود.
 
وی ادامه داد: باید نقدینگی مدیریت شود و جلوی افزایش پایه پولی گرفته شود,، زیرا رشد بی‌رویه تورم ضربه‌های جبران ناپذیری به اقتصاد می‌زند.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از اقداماتی که در دولت جدید انجام شده این است که جلوی افزایش پایه پولی از طریق اضافه برداشت بانک‌ها گرفته شده و به این ترتیب یکی از مبادی ورودی نقدینگی سرگردان که همچون سیل عمل می‌کند گرفته شود.
 
محقق گفت: با تدابیر صورت گرفته، پرداخت حقوق و مزایای دولت از سال آینده از طریق استقراض از بانک مرکزی انجام نخواهد شد.
 
وی در خصوص هدایت نقدینگی به سمت مولد اقتصاد افزود: دولت باید به تولید امتیازات خوبی ارائه کند و موانعی برای دلالی ایجاد کند تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.
 
محقق گفت: برای بخش مولد باید امتیازات خاصی در نظر گرفته شود، در این صورت به راحتی می‌توانیم شرایط تحریم را پشت سر بگذاریم.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: نقدینگی باید به سمت پروژه‌های عقب مانده و نیمه تعطیل هدایت شود مثلاً یکی از این پروژه‌های نیمه تعطیل مسکن‌های دولتی است که به صورت نیمه کاره مانده و با هدایت به بخش مسکن می‌توانیم این بخش را فعال کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با افزایش تحمل مردم و تدابیر دولت جدید، این شرایط طی چند سال آینده ترمیم شود.


کد مطلب: 30032

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/30032/لزوم-هدایت-نقدینگی-سمت-پروژه-های-نیمه-تعطیل

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com