شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
۰
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۵

برای دریافت سهام عدالت چه باید کرد؟

صحبت از دریافت سهام عدالت به سال ۱۳۸۴ برمی‌گردد. همان زمانی که طرح تخصیص سهام عدالت به اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه به تصویب رسید. سپس به تدریج با ثبت شماره شبای هر فرد تکمیل شد.
برای دریافت سهام عدالت چه باید کرد؟
به گزارش توليد ايرانی ؛               از زمان اعطای سهام عدالت به اقشار کم درآمد تا کنون اخبار ضد و نقیض زیادی در مورد آن وجود داشته است. اما اطلاعات اگر شما مایل به کسب اطلاعاتی در مورد نحوه دریافت سهام عدالت هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

هدف از اعطای سهام عدالت توسط دولت چیست؟
می‌توان گفت هدف دولت از اعطای سهام عدالت در وهله اول توسعه خصوصی سازی و فرهنگ سازی برای واگذاری سهام شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی به مردم و در وهله دوم کمک به افراد بی‌بضاعت بود.

ثبت‌نام در سامانه دریافت سهام عدالت و ثبت شماره شبا نیز طی برنامه‌های اعلام شده توسط هیئت دولت انجام گرفت. اما برخی از افراد واجد شرایط که در تاریخ مقرر اقدام به ثبت‌نام ننموده‌اند، از استفاده از این طرح ملی جا مانده‌‌اند.

دریافت سود سهام عدالت برای سهامداران مستقیم و غیر مستقیم
بر اساس مصوبه دولت در سال‌های گذشته کلیه دارندگان سهام عدالت می‌توانستند سهامداری مستقیم یا غیر مستقیم را برای سهام خود انتخاب کنند.

البته سهامداری مستقیم یا غیر مستقیم منافاتی با دریافت سود سهام عدالت ندارد.

یعنی واریز سود سهام عدالت به صورت یکسان به هر دو گروه از سهامداران انجام می‌شود.

تنها تفاوت سهامداری مستقیم و غیر مستقیم در این است که افرادی که به عنوان سهامدار مستقیم در سیستم سهم عدالت ثبت شده‌اند، امکان فروش ۶۰ درصد از سهام خود را دارند.

البته با توجه به شرایط کنونی و کاهش قیمت سهام در ماه‌های اخیر، تمایل به فروش سهام عدالت به شدت کاهش یافته است. 

کارت اعتباری سهام عدالت چیست؟
در زمستان سال ۹۹ اعلام شد که دارندگان سهام عدالت در صورت تمایل می‌توانند نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام کنند. مبلغ این کارت اعتباری برای دارندگان سهام عدالت ۱ میلیون تومانی ۱۴ میلیون تومان و برای دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی حدود ۷ میلیون تومان است.

در حال حاضر امکان اخذ این کارت اعتباری از طریق دو بانک ملی و تجارت امکان‌پذیر است. بنابراین برای اخذ کارت اعتباری سهام عدالت، داشتن حساب در یکی از این دو بانک از الزامات است.

هنگام اخذ این کارت اعتباری در حقیقت سهام عدالت فرد به عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شود. بنابراین نیازی به ضمانت فرد دیگری نخواهد بود.

نکته قابل توجه دیگری که در زمینه اخذ کارت اعتباری سهام عدالت وجود دارد این است که افرادی که قصد دریافت این کارت اعتباری را دارند، باید کارت ملی هوشمند دریافت کرده باشند.

بنابراین اگر تا کنون موفق به اخذ کارت ملی هوشمند نشده‌اید، برای اخذ کارت اعتباری سهام عدالت در ابتدا باید برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام کنید.

آیا امکان فروش سهام عدالت وجود دارد؟
در حال حاضر تنها امکان فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت برای افرادی که سهامداری مستقیم را انتخاب کرده‌اند، فراهم شده است. بنابراین تنها سهامداران مستقیم می‌توانند نسبت به فروش سهام عدالت خود اقدام کنند.

آیا برای دریافت سهام عدالت به کد سجام یا کد بورسی نیاز است؟
هر گونه خرید و فروش سهام در بازار سرمایه و بورس ملزم به ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی است. اما سهامدارانی که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند، صرفا با ثبت‌نام در سامانه سجام و اقدام برای دریافت کد بورسی می‌توانند نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.

بنابراین برای فروش سهام عدالت در ابتدای امر ضروری است که در سامانه سجام ثبت‌نام نموده و کد سجام دریافت کنید. سپس از طریق یکی از کارگزاری‌ها نسبت به دریافت کدبورسی خود که معمولا ترکیبی از اعداد و حروف اول اسمتان است اقدام کنید. پس از آن امکان فروش سهام عدالت خود را در بازار سرمایه خواهید داشت.

اما توجه داشته باشید که حتی پس از آزادسازی سهام و سهامداری مستقیم نیز سهام عدالت شما در پرتفوی پنل کارگزاری شما مشاهده نمی‌شود. بنابراین فروش آن تنها از طریق خود سامانه سهام عدالت میسر است.

در این مطلب اطلاعاتی را در خصوص دریافت سهام عدالت با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم. اگر سوال بی‌جوابی در رابطه با سهام عدالت داشتید، می‌توانید آن را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.
کد مطلب: 27357
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *