يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۴

انتظار تورمی در اقتصاد باعث افزایش بی رویه قیمت‌ها خواهد شد

کارشناس حوزه اقتصاد گفت: انتظار تورمی در اقتصاد باعث افزایش بی رویه قیمت‌ها خواهد شد، چون بسیاری از تولیدکنندگان انتظار دارند در ماه‌های آتی قیمت ارز افزایش پیدا کند و همین منظور کالای خود را متناسب با ارز در ماه‌های آینده تعیین می‌کنند.
انتظار تورمی در اقتصاد باعث افزایش بی رویه قیمت‌ها خواهد شد
به گزارش توليد ايرانی ؛ امیر سلمانی در گفت‌وگویی، با اشاره به افزایش نرخ تورم اظهار کرد: آمار‌های غیر رسمی حکایت از افزایش ۴۳ درصدی تورم در کشور دارد.

این کارشناس حوزه اقتصاد تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل از افزایش نرخ تورم انتظار تورمی است بدین شکل که برخی از کار‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا نخواهند کرد و به عبارت دیگر به نسبت نرخ ارز افزایش بیشتری را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: انتظار تورمی در اقتصاد باعث افزایش بی رویه قیمت‌ها خواهد شد، چون بسیاری از تولیدکنندگان انتظار دارند در ماه‌های آتی قیمت ارز افزایش پیدا کند و همین منظور کالای خود را متناسب با ارز در ماه‌های آینده تعیین می‌کنند.
 
سلمانی ادامه داد: این انتظار تورمی صرفاً مربوط به فروشنده نیست و بسیاری از مصرف کنندگان نیز به دلیل اینکه احتمال افزایش قیمت ارز وجود دارد نسبت به افزایش خرید محصولات مورد نیاز و از سوی دیگر ذخیره سازی آن‌ها اقدام خواهند کرد این موضوع تقاضا را در بازار افزایش خواهد داد و موجبات کمبود کالا را فراهم خواهد کرد.

این کارشناس حوزه اقتصاد تصریح کرد: علاوه بر انتظار تورمی قیمت موضوع دیگر را می‌توان چسبندگی افزایش قیمت عنوان کرد به طوری که در مقطعی ما شاهد کاهش قیمت ارز بودیم، اما به دلیل نگرانی و عدم ثبات در بازار قیمت‌ها کاهش چندانی پیدا نکرد و ثابت ماند.

وی افزود: برای کاهش نرخ تورم نیاز به ثبات در بازار ارز و شرایط اقتصادی داریم و نوسانات در بازار می‌تواند به افزایش تورم قیمتی منجر شود.
 
کد مطلب: 25927
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *