يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
۰
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۴

پروژه انتقال آب بیهوده نیست/۹۰ درصد نیاز چین به زغال سنگ از خارج تامین می شود

اینکه گفته می‌شود پروژه انتقال آب ارزش ندارند و به جای آن باید پروژه‌های فولادی به کنار آب منتقل شوند، بیهوده است. پروژه‌های انتقال آب مشکلات تامین آب را نه تنها در معدن و صنایع معدنی بلکه در تمام بخش ها و مسیر انتقال آب را نیز می‌تواند حل کند.
پروژه انتقال آب بیهوده نیست/۹۰ درصد نیاز چین به زغال سنگ از خارج تامین می شود
به گزارش توليد ايرانی ، پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی بیش از ۷ سال است که مجوز گرفته و در پاییز ۹۹ فاز اول این طرح اجرایی شد. در این پروژه ملی ناصر تقی زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از جمله پیشگامان بود و توانست در پیشبرد این طرح اقدامات موفقی را در رزومه خود ثبت کند. در آستانه اجرایی شدن فاز ۲ و ۳  طرح پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی اظهار نظرهای متفاوتی بیان شده که در طرف مخالفت، برخی  کلیت این طرح را زیر سوال می‌برد و این پروژه را هزینه بر بدون بازدهی می خواند.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن ارتباط با اعتراض به پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در گفت‌وگویی بیان کرد: بسیاری از این پروژه‌های فولادی و معدنی در فلات مرکزی عملیاتی شده و درحال بهره برداری است. هرچند که باید قبل از اجرایی شدن این پروژه‌ها موضوع تامین آب آن‌ها نیز مد نظر قرار گرفته می‌شد اما اجرای این پروژه ها باتوجه به دلیل بحران آبی که در کشور وجود دارد، منطقی است.  اینکه گفته می‌شود پروژه انتقال آب ارزش ندارند و به جای آن باید پروژه‌های فولادی به کنار آب منتقل شوند، بیهوده است. پروژه‌های انتقال آب مشکلات تامین آب را نه تنها در معدن و صنایع معدنی بلکه در تمام بخش ها و مسیر انتقال آب را  نیز می‌تواند حل کند. 
وی افزود: پروژه‌های فولادی کشور بر مبنای ذخایر سنگ آهن داخل کشور تعریف و اجرایی شده و کمتر به معقوله واردات سنگ آهن کشور توجه شده است اگر در کشوری همچون چین می بینیم تمرکز کارخانجات آن طرف شرق و در محدوده استان هِبِی و یا اطراف رودخانه یانگ تسه قرار دارند به خاطر این  است که واردات سنگ آهن این کشور به طور عمده  از طریق دریا انجام می شود و چین از ۳۰ سال پیش پیش، بینی کاهش ذخایر سنگ آهن را در نظر گرفته بود. چین تا  ۲۰۱۳ عموما بزرگترین تولید کننده سنگ آهن با تولید یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن عموما با عیار زیر ۳۰ درصد، ۴۰۰ میلیون تن کنسانتره تولید می‌کرد. به تدریج عیار سنگ آهن استخراج شده کاهش پیدا کرد و استخراج به عمق رفت، معادنی که بازدهی پایینی داشتند بسته شد و تمرکز چین بر روی واردات سنگ آهن قرار گرفت امروز بیش از ۹۰ درصد سنگ آهن این کشور از طریق کشورهای دیگر تامین می‌شود( فارغ از اینکه چین در حال خریدن معادن در آفریقای غربی است)

۹۰ درصد تولیدات چین از واردات است
تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن با تاکید دوباره بر این موضوع که در ایران پروژه‌ها بر اساس منابع معدنی خود ایران تعریف شده ‌بیان کرد: به طور کلی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در هر متر مکعب هزینه دارد. این پروژه انتقال آب حیاتی است.این طور نیست که در کنار دریا نیز تلاشی در خصوص اجرایی شدن طرح معدن و صنایع معدنی انجام نشده باشد. در کنار آب و در منطقه ویژه خلیج فارس با اضافه ۵۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولادی که در افق ۱۴۰۰ قرار است به آن دست یافت. پیش بینی شده در حدود  ۴ تا ۶  میلیون تن ظرفیت مازاد در منطقه خلیج فارس قرار است اختصاص پیدا کند. همچنین در منطقه مکران چابهار علاوه بر طرح جامع، ظرفیت تولید فولاد ۱۰ میلیون تنی در نظر گرفته شده است.

تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن
جعفری طهرانی تصریح کرد: ایجاد این شرکت‌های تولیدی فولاد  وابسته به واردات است. معتقدم به جای خرید فولاد از خارج از کشور و از طریق دریا، می‌توان از منابع داخلی و از طریق خط ریلی معادن، سنگ آهن از کشورهایی همچون افغانستان مواد معدنی به کشور وارد کرد.
وی افزود: دو پروژه ای که در منطقه خلیج فارس و چابهار قرار است ایجاد شود وابسته به واردات هستند و نباید فراموش کرد که در شرایط فعلی و افزایش قیمت جهانی سنگ آهن، شرایط تحریم کشور و هزینه‌های حمل و نقل دریایی مقوله ای سخت و سنگین و با هزینه های بالاست.
تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن بیان کرد: اگر قرار باشد سنگ آهنی وارد کنیم اول باید قیمت های تحویل ایران به مراتب از قیمت های تحویل چین بالاتر خواهد رفت چرا که هزینه حمل دریایی چین بیشتر است و شرایط معاملات سخت است.بنابراین  پروژه انتقال آب سودمند خواهد بود و باید نگاه بیشتر به اکتشافات جدید در داخل کشور تا بتوانیم نیاز خود به سنگ آهن را تامین کنیم و با استفاده از منابع داخلی تمرکز کنیم.
کد مطلب: 24940
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *