جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۰

رکورد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی قزوین شکسته شد

رکورد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی قزوین شکسته شد
به گزارش توليد ايرانی ؛     مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: رکورد جذب سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی این استان از بدو تاسیس و راه اندازی تاکنون از حیث تعداد و ارزش با ۱۹۹ مورد به ارزش ۴۲ هزار میلیارد ریال در سال جهش تولید شکسته شد.

،چرخ های اقتصاد هر جامعه با تولید می چرخد، لازمه تولید نیز سرمایه گذاری و لازمه سرمایه گذاری نیز فراهم کردن زیرساخت ها و بسترهای لازم برای جذب آن است.
شهرک ها و نواحی صنعتی از جذاب ترین مکان ها برای حضور سرمایه گذاران به شمار می رود به ویژه آنکه زیرساخت های لازم در این مکان ها با اعتبارات دولت ایجاد و بستر و شرایط لازم برای جذب سرمایه گذار در آنها فراهم می شود.

استان قزوین علاوه بر یک شهر صنعتی (نخستین شهر صنعتی ایران) دارای ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی است.

با وجود تحریم های ظالمانه دشمن و مشکلات اقتصادی پیش روی کشور، با حمایت های دولت و ایجاد زیرساخت های مناسب، جذب سرمایه گذار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان شتاب گرفته و همچنین شاهد افزایش واگذاری اراضی شهرک ها به سرمایه گذاران و همچنین فعال سازی بسیاری از واحدهای تعطیل بوده ایم.

قزوین به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر و به بهانه آشنایی مردم با دستاوردها و خدمات دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه شهرک ها و نواحی صنعتی، سرمایه گذاری در این حوزه، بهره برداری واحدهای تولیدی و احیای واحدهای راکد و تعطیل با "حمیدرضا خانپور" مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین به گفت و گو پرداخت که ماحصل آن در ادامه آمده است.

یکی از مهم ترین فعالیت های شرکت شهرک های صنعتی به عنوان یکی از مجموعه های وزارت صنعت،معدن و تجارت علاوه بر آماده سازی زیرساخت ها در اراضی شهرک های صنعتی، جذب سرمایه گذار و عقد قرارداد با آنها برای ساخت واحدهای تولیدی است، در این زمینه چه فعالیت هایی طی هشت سال گذشته انجام شده است؟  
در دولت یازدهم و دوازدهم ۷۷۰ سرمایه گذار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین جذب شده است.

امسال با جذب ۱۹۹ سرمایه گذار، رکورد جذب سرمایه گذار از حیث تعداد در شهرک های صنعتی استان قزوین شکسته شد که این مهم نوید رونق و جهش تولید و اشتغالزایی برای جوانان در سال های آتی را می دهد.

برآورد سرمایه گذاری های مربوط به سرمایه گذاران جذب شده در سال جاری ۴۲ هزار میلیارد ریال است و با اجرای طرح های صنعتی آنها برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی می شود.
در مجموع تاکنون هزار و ۷۰۴ سرمایه گذار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین اقدام به سرمایه گذاری کرده اند که حدود هزار واحد به مرحله تولید و بهره برداری رسیده و سایر مراحل مختلف ساخت و ساز را پشت سرمی گذارند.

 از آمار واگذاری اراضی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین بگویید.
طی سال گذشته و امسال در زمینه واگذاری اراضی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین به سرمایه گذاران نیز رکوردشکنی شده است، در این مدت ۴۴۶ هکتار زمین به سرمایه گذاران واگذار شده که از این تعداد ۲۴۱ هکتار مربوط به سال گذشته و ۲۰۵ هکتار نیز مربوط به واگذاری های از ابتدای امسال تاکنون بوده است.

در مجموع در دولت یازدهم و دواردهم ۸۵۴ هکتار زمین به سرمایه گذاران واگذار شده است که نشان می دهد بیش از ۵۰ درصد واگذاری اراضی به سرمایه گذاران در شهرک های صنعتی استان قزوین در دوره فعلی رقم خورده است.

مجموع اراضی واگذار شده به سرمایه گذاران در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین از بدو ایجاد شهرک ها و نواحی تاکنون هزار و ۵۲۸ هکتار بوده است.

در سال های اخیر یکی از اولویت های اعلام شده در حوزه صنعت استان احیای واحدهای راکد بوده است، از راه اندازی و فعال سازی دوباره واحدهای تعطیل در شهرک های صنعتی استان قزوین چه خبر؟
در دولت تدبیر و امید شاهد احیا و راه اندازی دوباره ۱۴۸ واحد تولیدی راکد و تعطیل در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین بودیم که در سالیان گذشته به دلیل مسایل و مشکلات اقتصادی غیرفعال شده بودند.

این واحدها در پی مسایل و مشکلاتی چون کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین آلات،واردات بی رویه کالاهای مشابه،نوسانات نرخ ارز، نبود مواد اولیه بازار فروش، مشکلات مدیریتی و بدهی بانکی تعطیل شده بودند.

با وجود تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه کشورمان و فشارهای اقتصادی مضاعف در این سال ها، ۱۰۱ مورد از فعال سازی واحدهای راکد و تعطیل شده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین از سال ۹۷ به این سو انجام شده است.

با فعال سازی واحدهای تولیدی راکد برای حدود سه هزار نفر به طور مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.

چه حمایت هایی در جهت راه اندازی و فعالیت دوباره واحدهای راکد انجام شده است؟
عوامل تعطیلی واحدهای تولیدی را ابتدا شناسایی و بررسی کردیم و نسبت به حل آنها برای احیای دوباره اقدام شد، برخی از این واحدها نیازمند سرمایه در گردش و نقدینگی بودند که این مهم با پیگیری از سوی بانک ها برای ارایه تسهیلات محقق شد.

 برخی از این واحدهای تولیدی نیز نیازمند تامین مواد اولیه یا تغییر خط و ماشین آلات بودند که در این خصوص کمک های لازم ارایه شد و در بعضی از این واحدها نیز تغییر خط تولید و جانشینی مدیریت انجام شد.

 در دولت و تدبیر امید چه تعداد واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین به بهره برداری رسیدند؟
در مدت یاد شده شاهد بهره برداری از ۴۱۱ واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین بوده ایم که موجب اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۱۱ هزار نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم برای بیش از ۳۰ هزار نفر شده است.

 در سال گذشته نیز ۴۸ واحد و از ابتدای امسال تاکنون نیز شاهد بهره برداری ۳۸ واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین بوده ایم که این اتفاق مبارک با توجه به تشدید تحریم های ظالمانه آمریکا و شرایط سخت اقتصادی کشور رقم خورد.

در حال حاضر ۹۴۵ واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین دارای پروانه بهره برداری هستند که نشان می دهد بیش از ۴۰ درصد مجموع این واحدها طی هفت سال و نیم اخیر به بهره برداری و مرحله تولید رسیده اند.

 یکی از فعالیت های مهم شرکت شهرک های صنعتی، آماده سازی و ایجاد زیرساخت اعم از تسطیح اراضی،خیابان کشی، آسفالت و جدول گذاری، ایجاد شبکه آب، برق و روشنایی و فضای سبز و این قبیل امور است، لطفا عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در استان در این حوزه را تشریح کنید.
ایجاد زیرساخت ها در قالب شهرک ها و نواحی صنعتی هزینه های سرمایه گذاران تا حد زیادی کاهش می دهد و یک مشوق و انگیزه در این خصوص به شمار می رود، با اجرای طرح های عمرانی اراضی ذخیره در شهرک ها و نواحی صنعتی را به اراضی عملیاتی تبدیل می کنیم بدان معنا که آماده واگذاری به سرمایه گذاران و ساخت واحدهای تولیدی می شوند.

در هفت سال و نیم گذشته حجم اراضی عملیاتی شده که در آنها خدمات زیربنایی ارایه شده ۹۷۴ هکتار بوده که که این رقم در دوره گذشته ۸۲۷ هکتار بود.

تنها در سال جاری بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین هزینه شده که پیش بینی می کنیم این رقم با توجه به توسعه شهرک های تقاضامحور استان در سال آتی به رقم چشم گیرتری برسد.

در مورد مهم ترین برنامه های شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین بگویید.
توسعه امکانات زیربنایی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان با اجرای طرح های عمرانی یکی از برنامه های مهم، مستمر و همیشگی ماست که آماده سازی اراضی در قالب توسعه شهرک ها نیز در همین حوزه قرار دارد.

توسعه شهرک صنعتی تقاضا محور کاسپین به میزان ۳۰۰ هکتارو شهرک صنعتی حیدریه به میزان ۵۰۰ هکتار با رویکرد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی از مهم ترین برنامه های ما به شمار می رود و اجرای آنها به تداوم رشد جذب سرمایه گذار صنعتی در استان قزوین کمک خواهد کرد.

 احداث تصفیه خانه شهرک صنعتی آراسنج، افزایش ظرفیت برق شهرک های صنعتی آراسنج شال کاسپین حکیمیه و افزایش ظرفیت شبکه آب شهرک های صنعتی لیا، کاسپین، خرمدشت، تکمیل اجرای شبکه توزیع برق در شهرک های صنعتی خرمدشت کاسپین و قزوین(کوهین) و توسعه خوشه های فرآوری محصولات زیتون و کفش و تشکیل شبکه فراگیر خوشه شیرینی سنتی با هدف حمایت از زنجیره صنایع کوچک از دیگر برنامه های مهم ما به شمار می رود.

 در دهه مبارک فجر چه برنامه هایی دارید؟
در این ایام مبارک افتتاح یک طرح عمرانی و بهره برداری از 6 واحد تولیدی و همچنین کلنگ زنی 17 طرح صنعتی را در شهرک ها و نواحی مختلف صنعتی استان قزوین در دستور کار داریم.
کد مطلب: 24857
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *