شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵

خودداری از عرضه تولیدات داخل به بازار / کالاهای داخلی سوار بر موج "گرانی"

خودداری شرکت های تولیدی و توزیعی از عرضه کالاهای داخلی به بازار موجب افزایش قیمت این کالاها شده و تولیدات داخلی هم بر این موج گرانی سوار شده اند.
خودداری از عرضه تولیدات داخل به بازار / کالاهای داخلی سوار بر موج "گرانی"
توليد ايرانی: طی ماه های اخیر نوسانات و التهابات ارزی ایجاد شده موجب افزایش لجام گسیخته  قیمت کالاهای مختلف در بازار شد، اما این افزایش قیمت را به غیر از کالاهای وارداتی در کالاهای داخلی حتی با درصد بیشتری هم شاه  داخل با این موج افزایش قیمت همراه شده اند حتی تولید اتی که هیچ وابستگی به ارز ندارند، با موضوع احتکار  شرکت های تولید ی و توزیعی و خودداری آنها از عرضه کالاها به بازار رو به رو شدیم. این شرکت ها برای جا نماندن از کورس افزایش قیمت ها از عرضه تولید ات خود به بازار خودداری می کنند.

عدم عرضه برخی کالاها توسط شرکتهای عرضه کننده

مجتبی صفایی، سخنگوی اتاق اصناف ایران در گفت و گو با مرصاد در خصوص افزایش قیمت ها در بازار اظهار داشت: ما در بازار دو پدیده مرتبط به هم را شاهد هستیم، یکی از آن گرانی است که البته عده ای آن را گران فروشی تلقی می کنند در حالی که گران فروشی مبحثی کاملا جدا است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد برای رد گم کردن توپ را در زمین مجموعه های خدماتی، تولیدی و توزیعی می اندازند، افزود: وقتی گرانی وجود دارد عده ای دنبال سوءاستفاده از این شرایط هستند و گران فروشی می کنند.

سخنگوی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اما پدیده اصلی که این روزها گریبان اقتصاد کشور را گرفته پدیده گرانی یا نبود برخی کالاها و عدم عرضه برخی کالاها توسط شرکتهای پخش، کارخانه های تولیدی و مجموعه های عرضه کننده  است.
صفایی بیان داشت: استدلال آنها این است که ماده اولیه مورد نیاز ما یا در بازار نیست یا باید با ارز گران قیمت تامین شود.
افزایش قیمت ها غیرمنطقی است
محسن رستمی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: متاسفانه عده ای سودجو با سو استفاده از تغییر قیمت ارز به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمتها آن هم بدون هیچ منطقی کرده اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کالاهای داخلی نیز گران تر شده اند، تصریح کرد: چنین افزایشی منطقی نیست بر همین مبنا با همکاری دستگاه های مرتبط  نظیر تعزیرات حکومتی و سایر واحدهای نظارتی در قالب گشتهای مشترک اقدام به برخوردهای جدی کرده ایم.
رستمی با بیان اینکه به هیچ وجه این افزایش خودسرانه قیمتها قابل قبول نیست، گفت: حوزه بازرسی این سازمان نیز به صورت ویژه به رصد بازار می پردازد، مردم نیز موارد تخلف را از طریق سامانه 124 اطلاع رسانی کنند تا در اسرع وقت اقدام مقتضی انجام شود.

به گزارش مرصاد، حالا وضعیت التهاب بازار به حدی رسیده که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آن را غیرقابل قبول خوانده و امکانات برای نظارت بر بیش از ۶۰ هزار واحد صنفی برای کنترل بازار را بسیار اندک دانسته است.
کد مطلب: 2402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *