پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸

طرح آبخیزداری در بالادست ۱۹۰۰ رشته قنات کشور در حال انجام است طرح آبخیزداری در بالادست ۱۹۰۰ رشته قنات کشور در حال انجام است

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه آبخیز بالادست یک‌هزارو ۹۱۳ قنات در سطح کشور خبر داد.
طرح آبخیزداری در بالادست ۱۹۰۰ رشته قنات کشور در حال انجام است طرح آبخیزداری در بالادست ۱۹۰۰ رشته قنات کشور در حال انجام است
به گزارش توليد ايرانی ؛      از وزارت جهاد کشاورزی، «ابوالقاسم حسین‌پور» افزود: به منظور تحقق اهداف بند (ث) ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه کشور، امسال تعداد یک‌هزار و ۹۱۳ رشته قنات در ۴۰۸ حوزه آبخیز با اختصاص ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار در برنامه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری مصوب شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: تاکنون ۹ هزار و ۸۱۵  رشته قنات در کشور تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته است.

وی بیان‌داشت: استان‌های خراسان رضوی با  یک‌هزار و ۲۸۹ رشته، اصفهان با یک‌هزار و ۲۳۶ رشته، کرمان با یک‌هزار و ۹۱ رشته، یزد با ۸۷۲ رشته و خراسان‌جنوبی با ۷۶۹ رشته قنات، به ترتیب بیشترین قنوات تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را به خود اختصاص دادند.

حسین‌پور با اشاره به اثربخشی طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در افزایش آبدهی قنوات، گفت: اجرای این‌گونه طرح‌های زیربنایی علاوه بر حفظ میراث ارزشمند «کاریز»، موجب استمرار تولید کشاورزی و پایداری سکونتگاه‌های روستایی، کنترل مهاجرت از مبدا، مهاجرت معکوس به روستاها و افزایش رضایت‌مندی جوامع محلی شده است.

 آبخیزداری ویژگی‌های یک حوضه آبخیز و فرایند بررسی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با هدف توزیع پایدار منابع حوضه آبخیز و تضمین پایداری کارکردهای آن باتوجه‌به تاثیری است که بر جوامع گیاهی و جانوری و انسانی آن حوضه دارد.

طبق آمارها ۳۸۲ سایت آبخوان‌داری و پخش سیلاب شامل ۳۴۵ سایت اجرایی پخش سیلاب به وسعت ۱۴۳ هزار هکتار و ۳۷ ایستگاه آبخوان‌داری در زمره سایت‌های پژوهشی به مساحت ۶۳ هزار هکتار در کشور اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.

براساس گزارش های موجود، طی دو سال اخیر از محل منابع اعتباری صندوق توسعه ملی دو هزار و ۸۳۵ رشته قنات در ۶۱۳ حوزه آبخیز کشور تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته است.

ابتدای مهرماه امسال، مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی منابع خشک و نیمه‌خشک در ایران به منظور توسعه پایدار بخش کشاورزی تاسیس شد.
کد مطلب: 23910
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *