طرح آبخیزداری در بالادست ۱۹۰۰ رشته قنات کشور در حال انجام است طرح آبخیزداری در بالادست ۱۹۰۰ رشته قنات کشور در حال انجام است

2 دی 1399 ساعت 16:08

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه آبخیز بالادست یک‌هزارو ۹۱۳ قنات در سطح کشور خبر داد.


به گزارش تولید ایرانی ؛      از وزارت جهاد کشاورزی، «ابوالقاسم حسین‌پور» افزود: به منظور تحقق اهداف بند (ث) ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه کشور، امسال تعداد یک‌هزار و ۹۱۳ رشته قنات در ۴۰۸ حوزه آبخیز با اختصاص ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار در برنامه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری مصوب شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: تاکنون ۹ هزار و ۸۱۵  رشته قنات در کشور تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته است.

وی بیان‌داشت: استان‌های خراسان رضوی با  یک‌هزار و ۲۸۹ رشته، اصفهان با یک‌هزار و ۲۳۶ رشته، کرمان با یک‌هزار و ۹۱ رشته، یزد با ۸۷۲ رشته و خراسان‌جنوبی با ۷۶۹ رشته قنات، به ترتیب بیشترین قنوات تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را به خود اختصاص دادند.

حسین‌پور با اشاره به اثربخشی طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در افزایش آبدهی قنوات، گفت: اجرای این‌گونه طرح‌های زیربنایی علاوه بر حفظ میراث ارزشمند «کاریز»، موجب استمرار تولید کشاورزی و پایداری سکونتگاه‌های روستایی، کنترل مهاجرت از مبدا، مهاجرت معکوس به روستاها و افزایش رضایت‌مندی جوامع محلی شده است.

 آبخیزداری ویژگی‌های یک حوضه آبخیز و فرایند بررسی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با هدف توزیع پایدار منابع حوضه آبخیز و تضمین پایداری کارکردهای آن باتوجه‌به تاثیری است که بر جوامع گیاهی و جانوری و انسانی آن حوضه دارد.

طبق آمارها ۳۸۲ سایت آبخوان‌داری و پخش سیلاب شامل ۳۴۵ سایت اجرایی پخش سیلاب به وسعت ۱۴۳ هزار هکتار و ۳۷ ایستگاه آبخوان‌داری در زمره سایت‌های پژوهشی به مساحت ۶۳ هزار هکتار در کشور اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.

براساس گزارش های موجود، طی دو سال اخیر از محل منابع اعتباری صندوق توسعه ملی دو هزار و ۸۳۵ رشته قنات در ۶۱۳ حوزه آبخیز کشور تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته است.

ابتدای مهرماه امسال، مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی منابع خشک و نیمه‌خشک در ایران به منظور توسعه پایدار بخش کشاورزی تاسیس شد.


کد مطلب: 23910

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/23910/طرح-آبخیزداری-بالادست-۱۹۰۰-رشته-قنات-کشور-حال-انجام

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com