شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
۰
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۳

پمپاژ آب شرب از سد لار به تهران کلید خورد

مدیر امور بهره برداری و نگهداری از سد لار، گفت: مرحله شانزدهم پمپاژ آب شرب از این سد به تهران در نیمه آذرماه جاری آغاز شد، این امر همه ساله با کاهش تراز آب دریاچه انجام می شود.
پمپاژ آب شرب از سد لار به تهران کلید خورد
به گزارش توليد ايرانی ؛   "مفید اصغری" افزود: به دلیل کاهش تراز آب مخزن سد لار، انتقال آب شرب تهران بوسیله این سد از حالت ثقلی به پمپاژ با مانور دریچه‌های آبگیر و آب‌بر تلمبه‌خانه تغییر کرد.

وی توضیح داد: همزمان با تلاش و پیگیری‌های انجام شده توسط همکاران حاضر در امور سد لار، مانور دریچه‌های تاسیسات کلان طی یک روز کاری انجام و با مهیا کردن شرایط لازم جهت انجام کار و تست‌های مربوطه، یکی از الکتروپمپ‌های هزار و ۱۰۰ کیلو واتی راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

اصغری با بیان اینکه هر ساله با کاهش تراز آب دریاچه و رسیدن به تراز دو هزار و ۴۷۲.۵۰ متر، مانور دریچه‌های مذکور جهت انتقال آب الزامی است، افزود: با کاهش تراز و سطح آب مخزن سد لار، امکان انتقال ثقلی آب شرب به تهران وجود ندارد و به همین دلیل عملیات انتقال آب، باید از طریق پمپاژ آغاز شود که مرحله شانزدهم این عملیات در نیمه آذر سال جاری آغاز شده است.

مدیر امور بهره برداری و نگهداری از سد لار خاطرنشان کرد: بطور معمول استفاده از پمپاژ، از ابتدای پاییز آغاز و تا اواسط بهار سال بعد ادامه می‌یابد و زمانی که آب به سطح مورد نظر رسید، پمپ‌های مورد استفاده قطع شده و آب به شکل ثقلی منتقل می‌شود که این وضعیت بستگی به میزان بارش و حجم آب ذخیره شده در مخزن سد دارد.

سد لار یکی از سدهای خاکی شهرستان آمل است که تأمین‌کننده آب آشامیدنی حوالی تهران و تأمین‌کننده آب مورد نیاز آبیاری‌های کشاورزی منطقه است.

این سد در ۷۵ کیلومتری شمال شرق تهران و در ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل قرار دارد. سد لار از نوع خاکی با حجم عملیات خاکی ‌۲۱ میلیون مترمکعب به طول تاج ۲۵۰۰ متر و ارتفاع ۱۰۵ متر است.
مطالعات احداث این سد از سال ۱۳۳۰ آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۶۱ گشایش یافت. این سد توسط یک مشاور انگلیسی و پیمانکار ایتالیایی طراحی و ساخته شد.

سطح حوزه آبریز این سد بالغ بر مساحت ۶۷۵ کیلومتر مربع می‌باشد و متوسط جریان آب سالانه ۴۸۱ میلیون متر مکعب دارد.

این سد به منظور تامین آب کشاورزی، آب شرب و انتقال آب این سد به نیروگاه کلان و سد لتیان، جهت استفاده در نیروگاه‌های منطقه برای تولید متوسط سالانه ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق-آبی استفاده می‌شود و بر روی این سد نیروگاهی وجود ندارد.
کد مطلب: 23586
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *