دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۴

برداشت ۲۱ تن پسته خشک در هر هکتار توسط کشاورز نمونه یزدی

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت:« سید احمد هاشمی» باغدارر نمونه یزدی ، در سال زراعی ۹۹- ۹۸ با تولید ۲۱ تن پسته خشک در هر هکتار ،۱۹.۵ تن بیشتر از میانگین تولید ملی برداشت کرد.
برداشت  ۲۱ تن پسته خشک در هر هکتار توسط کشاورز نمونه یزدی
به گزارش توليد ايرانی؛ مهدی غیب الهی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار متوسط عملکرد تولید پسته خشک در واحد سطح را ۱.۵ تن ذکر کرد و اظهار داشت: این باغدار توانست از ۴۹ هکتار سطح زیرکشت پسته که ۳۰ هکتار آن بارور است ، این میزان محصول را در بخش بهمن برداشت کند که به عنوان باغدار نمونه استان یزد انتخاب و برای  انتخاب نمونه کشوری به وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد. 

غیب الهی ، اجرای مدیریت صحیح از جمله استفاده از نهال های اصلاح شده ، بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری ، کوددهی و سم پاشی مناسب و به موقع و استفاده مطلوب  از نظر کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی را مهمترین دلایل موفقیت این باغدار نمونه بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی با یک حلقه چاه با آبدهی ۲۰ لیتر بر ثانیه ، توانست علاوه بر افزایش  ۱۴ برابری تولید در هر هکتار ، زمینه اشتغال چهار نفر در مدت یک سال و ۲۰ نفر را به صورت فصلی فراهم کند.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه  اواخر آبان ماه به خبرنگار گفته بود: امسال افزون بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن پسته در این شهرستان برداشت شد که این مقدار تولید نسبت به سال زراعی گذشته ، به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، افزایش بارندگی در اواخر سال گذشته و اوایل سال ۹۸ و تلقیح به موقع گل‌ها و گرده‌افشانی ۴۵ درصد افزایش دارد.

وی سطح زیرکشت پسته را هفت هزار هکتار و ارزش پسته تولیدی کشاورزان این شهرستان را حدود هزار میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: پنج هزار خانوار کشاورز در تولید این محصول فعالیت دارند.
این مسئول با تاکید براینکه پسته یکی از محصولات کم‌ آبخواه و با شرایط اقلیمی شهرستان سازگاری دارد اظهار کرد: بیشترین ارقام پسته تولیدی منطقه اکبری، احمدآقایی، کله‌قوچی و فندقی است .
وی بابیان اینکه سطح زیرکشت در سال ۱۳۹۴، هزار و ۵۰۰ هکتار بود، یادآور شد : برای استفاده و بهره وری از منابع آبی  از ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت باغ ها ، هفت هزار هکتار آن به پسته اختصاص دارد.

 هم اکنون حدود هفت هزار هکتار اراضی و باغ های شهرستان به کشت محصول کم‌آبخواه اختصاص دارد .
اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان ۱۰ هزار هکتار به باغ‌های میوه و پنج هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.
مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
کد مطلب: 15773
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *