پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۷

برداشت بلوط در لالی آغاز شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لالی گفت: برداشت بلوط در سطح ۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های این شهرستان آغاز شد.
برداشت بلوط در لالی آغاز شد
به گزارش توليد ايرانی؛ شاپور حاجی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: برداشت این میوه جنگلی هرساله از اواخر آبان آغاز و تا آذر ادامه می یابد.
وی افزود: عملکرد هر درخت کهنسال بلوط در سال بین ۵۰ تا ۸۰ کیلوگرم میوه بلوط است که برداشت آن بیشتر توسط ساکنان بومی و به روش های سنتی انجام می شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لالی ادامه داد: میوه درخت بلوط به صورت خام و گاهی پخته برای تامین خوراک دام استفاده می شود.

وی گفت: همچنین برخی با جدا کردن ۲ لایه پوستی از این میوه، آن را آسیاب و شیرین کرده و فرآورده ای به نام " کلگ " تولید می کنند که خاصیت دارویی و خوراکی دارد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لالی افزود: یکی دیگر از فرآورده های میوه بلوط "جَفت " است که عشایر پوست آماده شده برای مشک آب و دوغ را مدتی در آب جفت می گذارند تا ضخیم تر شود.

از مهم ترین فواید درختان بلوط می توان به جلوگیری از فرسایش خاک ، حفظ حیات وحش منطقه ،افزایش تنوع زیستی ، تلطیف آب و هوا ، حذف آلودگی زیست محیطی ، حفظ رطوبت خاک ، تعلیف دام و ... که به صورت مستقیم و غیرمستقیم عاید انسان می شود اشاره کرد.
شهرستان لالی با ۵۸ هزار هکتار جنگل طبیعی و ۶۵ هزار هکتار مرتع در شمال خوزستان قرار دارد.
کد مطلب: 15761
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *