چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
۰
جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۴۵

خواهان ایجاد ۵ برند لوازم خانگی هستیم

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به دنبال ایجاد سه تا پنج برند اصلی در صنعت لوازم خانگی کشور هستیم و از بانک مرکزی می‌خواهیم تامین سرمایه در گردش، واحدهای تولید لوازم خانگی و نساجی را در اولویت قرار دهد.
خواهان ایجاد ۵ برند لوازم خانگی هستیم
به گزارش توليد ايرانی؛ سعید زرندی در حاشیه بازدید از گروه صنعتی انتخاب (اسنوا) در خصوص روند تولید لوازم خانگی در کشور، اظهار داشت: وزارت صنعت در سال رونق تولید برای حوزه لوازم خانگی به عنوان یکی از صنایع پیشران، برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام داده است.

وی با اشاره به سه محصول اصلی حوزه لوازم خانگی همچون یخچال، ماشین لباس شویی و کولر، گفت: سهم صنعت لوازم خانگی در تولید ناخالص داخلی حدود ۱.۳ درصد است، همچنین حدود ۹۰ هزار نفر در ۱۲۵۰ واحد تولید لوازم خانگی کشور اشتغال دارند.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با توجه به نیاز داخلی کشور، پتانسیل خوبی در صنعت لوازم خانگی وجود دارد و صادرات این صنعت نزدیک به ۱۴۰ میلیون دلار و بیشتر در حوزه کولرآبی و واردات آن کمتر از ۵۰ میلیون دلار است.

وی نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش را مشکل مهم صنعت لوازم خانگی کشور عنوان کرد و گفت: طراحی محصول در برندهای مطرح لوازم خانگی انجام شده است و این صنعت قابلیت حضور در بازارهای جهانی را دارد.
زرندی تاکید کرد: اگر بخواهیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم باید برندهای قابل پذیرش در حوزه بین الملل را داشته باشیم دیگر نمی توان به برندهای کوچک و خرد اکتفا کرد.

وی افزود: به همین منظور باید برندهایی را با اجتماع واحدهای کوچکتر ایجاد کنیم و در این راستا جلساتی برگزار کرده‌ایم تا بحث ادغام و همکاری صنایع کوچک با صنایع بزرگ شکل بگیرد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ابرازامیدواری کرد: در صنعت لوازم خانگی ایران سه تا پنج برند اصلی شکل بگیرد و بقیه به عنوان همکار با آنها فعالیت کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه لوازم خانگی نیاز به سرمایه در گردش بالایی دارد، گفت: این صنعت بین پنج تا هفت هزار میلیارد تومان برای سرمایه درگردش نیاز دارد واین عددی نیست که سیستم بانکی از عهده آن برنیاید.
زرندی با بیان اینکه موضوع تامین نقدینگی فرایندی دائم برای صنعت است، گفت: براساس آمار بانک مرکزی سال گذشته ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات پرداخت کرد، اما مشکل اصلی اینجاست که عمده تسهیلات به صورت آزاد نیست و بخشی مربوط به سال های قبل بوده و کمتر از ۲۰ درصد آن جدید است که به حوزه صنعت تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه با پیگیری وزارت صنعت،‌معدن و تجارت به دنبال این هستیم که با کمک بانک‌ها مجموعه‌های ویژه حمایتی را ایجاد کنیم، افزود: به همین منظور جلسه‌ای با معاون اول رییس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل بانک مرکزی برگزار و وعده داده شد تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت سرمایه درگردش و بخشی را به صورت سرمایه ثابت برای حوزه صنعت لحاظ کنند، البته تاکنون این بسته اجرایی ابلاغ نشده است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: دو صنعت نساجی و لوازم خانگی اثربالایی در زنجیره تولید دارند چراکه علاوه بر ارزش افزوده بالا، اثر جدی در حوزه صادرات و کاهش واردات دارند.

وی با اشاره به خطر بزرگ واردات پیش روی صنعت لوازم خانگی، گفت: افزایش نرخ ارز موجب شده تا واردات برخی محصولات در کشور به صرفه نباشد، همچنین حضور صنایع وارداتی که در کشور فعال شده همچنان سبب واردات قاچاق میزان می‌شود و هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد.
 
زرندی با تاکید بر اینکه واردات به صورت رسمی کاهش یافته است، اظهار کرد: البته هنوز واردات قاچاق وجود دارد که باید با آن مقابله کرد و به همین منظور وزارت صمت، واردات محصولات لوازم خانگی را به عنوان کالاهای ردیف چهار قرار داده است.
وی با اشاره به اقدام جدید امسال وزارت صنعت، گفت: وزارت صنعت،‌معدن و تجارت به دنبال واگذاری‌ اختیارات و تصدی‌گری به بخش خصوصی است و برای این منظور از ابتدای امسال هماهنگی با خانه‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها انجام داد و با شناسایی وظایف و پیشنهادات، در نهایت هفت موضوع نهایی شد تا امور جاری آنها به خانه‌ها واگذار شود.
کد مطلب: 15640
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *