پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۶

مقام سوم ایران در تولید کیوی دنیا

تولید مرکبات مازندران به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید به طوری که ایران سومین تولیدکننده کیوی در دنیاست.
مقام سوم ایران در تولید کیوی دنیا
به گزارش توليد ايرانی؛ مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران درباره آخرین وضعیت تولید مرکبات اظهار کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید مرکبات مازندران به ۲ میلیون و ۷۰۰ تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید در صورت کاهش تعرفه ترجیحی به اوراسیا و رقابت پذیری با سایر رقبا، صادرات رونق خواهد گرفت.
شعبانی مجموع تولید مرکبات کشور را بیش از ۴.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: عمده تولید نارنگی و پرتقال مربوط به استان‌های شمالی و لیموترش و لیموشیرین استان‌های جنوبی است.

تولید کیوی به ۳۰۰ هزارتن می رسد
شعبانی درباره آخرین وضعیت تولید کیوی بیان کرد: امسال حدود ۳۰۰ هزارتن کیوی در کشور تولید خواهد شد که با توجه به سرانه مصرف بیش از ۱۵۰ هزارتن از محصول باید به بازار‌های هدف صادر شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران رتبه سوم و چهارم تولید کیوی در دنیا را داراست، بیان کرد: با توجه به وضعیت مناسب تولید کیوی، در صورت کاهش تعرفه ترجیحی امکان ورود به بازار‌های اوراسیا وجود دارد چرا که از لحاظ کمیت و کیفیت قابل رقابت با سایر رقبا هستیم.

وی حمایت دولت در بخش اعطای تسهیلات بانکی و رفع معضلات بازگشت ارز به کشور را راهکار صادرات دانست و گفت: با وجود آنکه تنها تولید کننده در دنیا نیستیم، از این رو حمایت همه جانبه دولت در بخش حمل و نقل و افزایش توان مالی صادرکنندگان تنها راه حل توسعه صادرات است.
شعبانی درباره آخرین جزئیات تنظیم بازار مرکبات شب عید، بیان کرد: بنابر تصمیمات کمیته راهبردی قرار است ۳۰ هزار تن پرتقال و ۲۰ هزار تن سیب به منظور تنظیم بازار شب عید در سردخانه‌ها ذخیره سازی شود.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در پایان با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب خرید هر کیلو پرتقال را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است، تصریح کرد: امیدواریم خرید با قیمت فعلی از باغداران استمرار یابد چرا که این امر در تعادل بازار تاثیر بسزایی دارد.
کد مطلب: 15622
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *