شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۴۱

افزایش تولید ماهی در خلخال

رییس اداره شیلات و آبزی‌پروری خلخال گفت: با اجرا و تکمیل طرح‌های جدید پرورش ماهی تولید آبزیان در این شهرستان به سه برابر در آینده افزایش می‌یابد.
افزایش تولید ماهی در خلخال
به گزارش توليد ايرانی؛ صفا یعقوبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: تولید سالانه ماهی در این شهرستان ۳۵۰ تن است که برای افزایش این میزان به بیش از ۹۰۰ تن و با حمایت لازم از طرح‌های مورد درخواست متقاضیان اجرای طرح‌های آبزی‌پروری شهرستان هدف‌گذاری شده است.

او اظهارداشت: از مجموع تولید ماهیان سردآبی و گرمابی سالانه ۳۲۰ تن ماهی سردآبی از ۱۲ استخر و مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا و ۳۰ تن ماهی گرمابی از مزارع کشاورزی این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت آبزی‌پروری برای افزایش تولید ماهیان سردآبی با توجه به وجود منابع آبی مطمئن بیش از تولید فعلی است ، افزود: بسته‌های حمایتی به متقاضیان تولید و پرورش ماهیان سردآبی ارائه می‌شود.

او گفت: در حال حاضر ۱۷ استخر پرورش ماهی سردابی و ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهیان گرم آبی ۲ منظوره کشاورزی در تولید و تامین ماهی مصرفی مردم این شهرستان فعالیت دارند و حمایت‌های مورد نیاز سالانه از ادامه روند فعالیت این اماکن از طریق اداره شیلات خلخال صورت می‌گیرد.
یعقوبی افزود: در راستای حمایت از تولیدکنندگان ماهی خلخال در سال جاری ۶۰ هزار قطعه بچه‌ماهی سفید در اختیار کشاورزان برخوردار از مزارع پرورش ماهی گرم‌آبی این شهرستان بصورت رایگان قرار گرفت.

او تشریح‌کرد: علاوه بر این ۱۵ هزار قطعه بچه ماهی گرم‌آبی و سردآبی رایگان در استخرهای پرورش ماهیان سردآبی شهرستان‌های خلخال و کوثر از طریق اداره شیلات و آبزی‌پروری خلخال توزیع شده است.
وی همچنین از آمادگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای راه‌اندازی ۴۰ طرح تولید و پرورش ماهیان سردآبی در این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت همکاری مسوولان دستگاه‌های اجرایی در تسریع در کار جواب استعلامات اداری روند اجرایی این طرح‌ها شتاب خواهد گرفت.
او اظهارداشت: مقدمات کار برای اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت ۴۰ تن در هر دوره در این شهرستان فراهم شده و این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بزودی آماده بهره‌برداری می‌شود.
وی مکانیزه کردن روش پرورش ماهی در سطح استخرها و مزارع ۲ منظوره کشاوری را از جمله اهداف و برنامه‌های در دست اقدام اداره شیلات این شهرستان در افزایش سطح تولید ،کاهش تلفات و ارتقای راندمان تولید آبزیان در این شهرستان ذکر کرد و افزود: تشکیل تعاونی بهره‌برداران شیلات با هدف در دسترسی آسان به مسائل و مشکلات دست‌اندرکاران تولید ماهی از سایر برنامه‌های این اداره در راستای حمایت از تولیدکنندگان و بخش تولید آبزیان این منطقه است.

وی کاهش قابل ملاحظه اعتبارات زیرساختی شیلات ،کاهش نقدینگی در بین صاحبان مراکز تولید ماهی ،محدودیت تسهیلات بانکی ،سخت‌گیری خارج از قاعده محیط زیست با صاحبان طرح‌های پرورش ماهی ،نامشخص بودن سهم آب برای اجرای طرح‌های آبزی‌پروری  و فقدان مرکز قرنطینه آبزیان را از مشکلات مهم فراروی توسعه صنعت شیلات وآبزی‌پروری این شهرستان ذکر کرد و گفت: نبود قرنطینه موجب شده تا بچه ماهیان دارای بیماری وارد استخرها و مراکز پرورش ماهی منطقه شده و خسارات زیادی به صاحبان این استخرها و مزارع وارد کند.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
کد مطلب: 15630
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *