سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
۰
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۴

درخواست خط اعتباری برای ساخت مخازن روغن و سیلو در چابهار

دبیر شورای توسعه بندر چابهار گفت: شورای توسعه بندر چابهار از طریق بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه درخواست خط اعتباری ویژه برای ساخت مخازن ذخیره روغن و سیلوی صد هزار تنی را داده است.
درخواست خط اعتباری برای ساخت مخازن روغن و سیلو در چابهار
توليد ايرانی:ایرج حسن‌پور در جمع خبرنگاران در بازدید از بندر چابهار با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان در بحث گردشگری رتبه اول کشور را دارد،‌گفت: 80 درصد تن‌ماهیان کشور در بندر کنارک تولید می‌شود. 
دبیر شورای توسعه بندر چابهار با بیان اینکه بحث توسعه محور شرق نقشه راه دولت بود، اظهار داشت: بعد از سفر مقام معظم رهبری به این منطقه بر توسعه سواحل مکران تأکید شد. بنابراین عزم دولت بر این بود که نگاه ویژه‌ای به رشد و توسعه چابهار داشته باشد.
وی در سفر نهاوندیان به این منطقه بر ضرورت تشکیل شورای توسعه چابهار تأکید کرد و  بیان داشت: بنابراین مقرر شد تا کلیه دستگاه‌های دخیل عضو شورا شوند.
حسن‌پور با بیان اینکه اولین جلسه شورا در چابهار برگزار شد،‌گفت: در آن جلسه مصوب شد تا ورود کالاهای اساسی به این کشور از این بندر انجام شود و یکی از دلایل تصمیم‌گیری در این خصوص به دلیل رسوب کالا در بنادر دیگر بود. 
دبیر شورای توسعه بندر چابهار گفت: شرکت بازرگانی ایران اعلام کرد کالاهای وارداتی به جز روغن را با توجه به اینکه انبار ذخیره روغن در این بندر وجود ندارد از طریق بندر چابهار وارد کشور می‌کند و در حال حاضر بیش از 400 هزار تن کالای شرکت بازرگانی دولتی از طریق این بندر به کشور وارد شده است. 
وی درباره انبارهای طریق‌القطب در منطقه اظهار داشت: ظرفیت این انبارها حدود 300 هزار تن است اما می‌توان ظرفیت آن را به 500 هزار تن رساند. 
حسن‌پور همچنین بیان داشت: شورای توسعه بندر چابهار بر اساس مصوباتی که داشته از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده است تا خط اعتباری ویژه‌ای برای توسعه منطقه چابهار به صورت امانی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا از محل این اعتبار مخازن ذخیره‌سازی روغن و سیلوی صد هزار تنی در کنار اسکله شهید بهشتی ساخته شود.
دبیر شورای توسعه بندر چابهار با اشاره به مشکلات ناوگان حمل‌ونقل بیان داشت: با توجه به مشوق‌های در نظر گرفته شده تلاش می‌کنیم تا امکانات بیشتری در این بخش فراهم شود و به همین منظور درصدد هستیم تا صد هزار دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد به استان سیستان و بلوچستان برای حمل‌ونقل در جاده ترانزیتی چابهار - میلک وارد شود.
وی گفت: یکی از دلایل ورود کالا از منطقه چابهار رعایت اصول پدافند غیرعامل، کاهش هزینه واردات و ایجاد وحدت بین کشورهای منطقه است. 
حسن‌پور اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده واردات بخشی از قطعات خودرو از طریق بندر چابهار انجام شود و برای دو سر شدن انتقال کالا صادرات بخشی از مواد معدنی از طریق بندر چابهار صورت خواهد گرفت و در این رابطه هماهنگی با ایدرو و ایمیدرو انجام شده است. 
دبیر شورای توسعه بندر چابهار همچنین گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی اعلام آمادگی کرده که برخی از کالاهای خود را از طریق بندر چابهار صادر کند.
وی با  اشاره به بحث عدم تحریم چابهار اظهار داشت: باید از این فرصت استفاده کرد.
حسن‌پور گفت: تخصیص سود بازرگانی کالا نسبت به سایر بنادر کشور پایین است بنابراین پیگیر هستیم تا تخصیص سود بازرگانی در این بندر نیز به مانند سایر بنادر به 25 درصد برسد، در حال حاضر تخصیص سود بازرگانی در این بندر 10 درصد است.
دبیر شورای توسعه بندر چابهار گفت: بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است تا 30 درصد از کالاهای اساسی خود را از طریق بندر چابهار وارد کند.
وی بیان داشت: با توجه به ظرفیت بسیار خوب اسکله شهید بهشتی در چابهار امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتی جدید در این اسکله فراهم است ضمن اینکه مکنده‌هایی که در بندر چابهار وجود دارد بسیار نوین و جدید است. 
 
کد مطلب: 15086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *