سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
۰
پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۴۴

صادرات؛ رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی

صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می‌کند. افزایش بیش از پیش صادرات غیر نفتی به معنای افزایش تولید و در نتیجه افزایش تقاضا برای نیروی کار که همان ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است، در نتیجه با افزایش صادرات غیر نفتی می‌توان به راحتی معضل بیکاری و حتی تورم را در سطح جامعه ریشه‌کن کرد.
صادرات؛ رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی
به گزارش توليد ايرانی؛ سجاد رستمی رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار، صادرات را موتور محرکه‌ای برای رشد اقتصادی دانست و تصریح کرد: افزایش صادرات غیر نفتی راهکاری برای بی‌نیاز کردن کشور از پول نفت است.
رستمی اظهار کرد: طی ۶ ماه نخست امسال ۲۵ میلیون و ۹۲۲ هزار دلار کالا از جمله شیرخشک، لوازم خانگی، نخ، کاشی و سرامیک، خوراک دام و ... به خارج از کشور صادر شده است.
وی افزود: میزان صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ میلیون و ۴۸۷ هزار دلار کاهش داشته است.
در ادامه امین مالکی تولید کننده خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری گفت: شرکت فرادانه بزرگترین تولید کننده خوراک آبزیان بوده که انواع خوراک را برای ماهیان سردابی و گرمابی تولید می‌کند.
وی بیان کرد: ۶۵ درصد خوراک آبزیان کشور از طریق این شرکت تامین می‌شود و با راه‌اندازی خط توسعه‌خوراک تخصصی میگو ۷۰ درصد مصرف خوراک میگوی کشور را تولید می‌کند به طوری که با راه‌اندازی این خط تولید، کشور از واردات خوراک میگو بی‌نیاز شده است.

مالکی ادامه داد: طرح توسعه سوم این کارخانه اواسط بهمن‌ماه راه‌اندازی خواهد شد.
این تولید کننده بیان کرد: شرکت فرادانه اولین زنجیره آبزی‌پروری کشور به صورت هلدینگ بوده که در این شرکت صنعتی، تولیدی و اقتصادی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴ هزار نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: در بدو فعالیت این شرکت مشکلاتی همچون بحث کیفی، برندینگ، خدمات پس از فروش وجود داشت که با تکمیل زنجیره تولید و استفاده از کارشناسان با تجربه و تحول در واحد تحقیق و توسعه موجب شد از مشکلات عبور کرده و امروز با توجه به وجود مسائل اقتصادی، تامین مواد اولیه با اندکی مشکل مواجه است ولی با تمهیداتی که اندیشیده شد این شرکت توانست از این مشکل نیز عبور کند.
مدیر داخلی شرکت فرادانه گفت: در حال حاضر ذرت، کنجاله سویا و برخی از ویتامین‌ها برای تولید خوراک آبزیان از خارج کشور وارد می‌شود.
مالکی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهی سردابی کشور است، خاطرنشان کرد: این استان توانسته گردش مالی را برای آبزی‌پروری فراهم کند، بنابراین اگر تولید و صنعتی به این شکل در استان راه‌اندازی شود موجب اثربخشی  در بخش‌های اقتصادی استان خواهدشد.
وی افزود: ظرفیت تولید این کارخانه روزانه ۷۰۰ تن انواع خوراک آبزیان بوده که در حال حاضر ظرفیت آن ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن انواع خوراک است.

مدیرداخلی شرکت فرادانه گفت: سال گذشته ۱۰ درصد از میزان تولید انواع خوراک آبزیان صادر می‌شد ولی امسال با پیدا کردن بازار هدف توانسته انواع خوراک آبزیان را به کشورهای عراق، ارمنستان، تاجیکستان، افغانستان و آذربایجان صادر کند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته از شرکت فرادانه ۱۰ هزار تن انواع خوراک آبزیان صادر شد، تصریح کرد: امسال تاکنون این شرکت توانسته ۸ هزار تن انواع خوراک را صادر کند که میزان ارزآوری صادرات انجام شده حدود ۹ میلیون دلار بوده است.
کد مطلب: 14224
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *