شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
۰
سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۴

صادرات از بندرشهید بهشتی چابهار صد درصد افزایش یافت

مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: صادرات از طریق بندر شهید بهشتی چابهار در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته صد درصد افزایش یافته است.
صادرات از بندرشهید بهشتی چابهار صد درصد افزایش یافت
توليد ايرانی:بهروز آقایی مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در حاشیه تخلیه محموله نهاده‌های دامی کشتی‌های وارداتی در یک نشست خبری گفت: صادرات از طریق بندر شهید بهشتی چابهار از ابتدای سال جاری رشد قابل توجهی یافته، به طوری که نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته رشد صد درصدی داشته است.
وی افزود: صادرات کالاهای افغانستان از طریق بندر چابهار هم دو برابر شده است.

* رغبت خطوط کشتیرانی به استفاده از بندر چابهار
آقایی در پاسخ به این سوال که پس از تحریم‌های آمریکا وضعیت حمل و نقل در این بندر چگونه بوده است، گفت: آمریکا بندر چابهار را از تحریم‌ها معاف کرده است که البته این در کاهش  هزینه بیمه‌ای کشتی‌ها موثر بوده و خطوط کشتیرانی بیشتر راغب هستند کالاهای خود را از طریق این بندر منتقل کنند و صاحبان کالا هم راضی‌ترند.
به گفته مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، سیمان، مواد معدنی و سنگ‌های ساختمانی از جمله محصولات صادراتی استان هستند که از طریق این بندر به کشورهای مختلف صادر می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که صادرات و واردات از طریق این بندر چه تاثیری سیمای زندگی این استان دارد، گفت: محاسبه شده است به ازای هر 2.5 میلیون تن ورود بار که به این بندر انجام می‌شود، 500 میلیارد تومان در گردش مالی و حوزه حمل و نقل منطقه ایجاد می‌کند و 50 میلیارد تومان هم در حوزه صنعت، غذا و سوخت برای منطقه سودآوری دارد.
آقایی در پاسخ به این سوال که پرسید ظرفیت انبارهای این بندر چقدر است، گفت: 43 هزار مترمربع به ارتفاع 8 متر حجم انبارهای این بندر است که برای نگهداری موقت محموله‌ها استفاده می‌شود.

* کیفیت بالای توسعه بندر چابهار به وسیله قرارگاه خاتم
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت توسعه بندر چابهار چگونه است، گفت:‌ فاز نخست توسعه بندر چابهار تمام شده و فاز دوم آن تا دو سه ماه دیگر آغاز می‌شود. طرف هندی فعالیت‌های خود را آغاز کرده است و تخلیه و بارگیری اسکله به اسکله انجام می‌شود.
مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه شرکت قرارگاه خاتم توسعه بندر چابهار را انجام می‌دهد، گفت: کیفیت اجرایی شرکت بسیار مناسب است و کارهای سختی را عهده‌دار شده، تجهیزات منحصر به فردی استفاده می‌کند که تاکنون 15.8 میلیون مترمکعب لایروبی انجام داده است.
آقایی در ادامه گفت: از اسفند سال گذشته همکاری خود را با شرکت پشتیبانی امور دام برای حمل و نقل نهاده‌ها و دام آغاز کرده‌ایم و اسفند سال گذشته 83 هزار دام زنده از طریق این بندر وارد کشور شد.
وی گفت: در حال حاضر هم سه کشتی نهاده دامی شامل جو و ذرت توسط شرکت پشتیبانی امور دام وارد این بندر شده است، تخلیه کشتی اول به پایان رسیده، کشتی دوم پهلو گرفته و کشتی سوم در لنگر است. این کشتی‌ها از اوکراین و فرانسه آمده که دو محموله جو و یک محموله ذرت است.
مدیرکل اداره دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این سه کشتی محموله‌ای به وزن 180 تا 200 هزار تن را وارد کشور کرده‌اند.
گروه خبرنگاران که منطقه چابهار برای تهیه گزارش از روند ورود و تخلیه نهاده‌های دامی اعزام شدند، مشاهده کردند که یک فروند کشتی محموله جو کامل خالی شده و در انبارها جاسازی شده است و کامیون‌ها آنها را به استان‌های کشور منتقل می‌کنند. یک فروند کشتی دیگر نیز پهلو گرفته و تخلیه آن توسط دستگاه‌های مکنده قوی انجام می‌شود و یک کشتی دیگر نیز در نوبت تخلیه بود.
 
کد مطلب: 13238
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *