جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - 31 May 2024
۰
پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۷

بازار شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید واکسن رونق می‌یابد

دبیر کارگروه واکسن ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: تولید واکسن در کشور موجب رونق دهی به بازار شرکت‌های دانش بنیان می‌شود.
بازار شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید واکسن رونق می‌یابد
به گزارش توليد ايرانی؛  آمار‌های موجود در دنیا نشان می‌دهد که واکسن‌ها هر سال از مرگ و میر تعداد قابل توجهی از کودکان در جهان پیشگیری می‌کنند. با توجه به اهمیت واکسن‌ها در کنترل بیماری‌های واگیردار، تلاش هـاى روزافزونـى بـراى تولید واکسـن هاى جدید و پیشـگیرى از دیگـر بیماری‌ها در دنیا صورت می‌گیرد.

کشف واکسن در دنیا در کنار پیشگیری از مرگ و میر نوزادان و کودکان، متوسط امید به زندگی را نیز افزایش داده است. یکی از آرزو‌های تمام ناشدنی انسان‌ها این است که بتوانند واکسن همه بیماری‌ها را بیابند و دیگر هیچ بیماری بر اثر نبود درمان مناسب جان خود را از دست ندهد.

ایران یکی از کشور‌هایی است که از دیرهنگام در زمینه تولید واکسن پا به میدان گذاشت و سالیان سال نیاز‌های داخلی کشور را بدون نیاز به بازار‌های بین المللی تامین و حتی برخی واکسن‌های تولیدی داخل را به دیگر کشور‌ها نیز صادر می‌کرد. اما در سال‌های اخیر به دلیل برخی کم توجهی‌ها تولید واکسن در کشور از روز‌های پر رونق گذشته خود فاصله گرفته است و نیاز مبرمی به استفاده از حضور جوانان و توانمندی شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه و رونق دوباره این صنعت دارد.

با وجود قدمت تقریبا صد ساله برای تولید واکسن در انستیتو‌های رازی و پاستور به گفته متخصصان، کشور ما در این زمینه متناسب با ظرفیت‌ها و نیاز‌های روز پیش نرفته است.

هومن کاغذیان، دبیر کارگروه واکسن ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه‌اندازی بخش تولید واکسن‌های نوترکیب همچون واکسن هپاتیت خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی از ماموریت‌هایی که رییس جمهوری برای ما تعریف کرده است، تولید واکسن‌های مختلف برای درمان بیماری‌های قابل پیشگیری است.

وی ادامه می‌دهد: اقدامات مختلفی در حوزه تولید واکسن در کشور صورت گرفته است که نتیجه این تلاش‌ها، رونق دهی به بازار شرکت‌های دانش بنیان است.

به گفته کاغذیان، مقدمات انتقال فناوری و تولید واکسن‌های پنتاوالان، رتاویروس، هاری انسانی، پنوموکوک و فلج اطفال تزریقی فراهم شده است.

بر اساس آمار‌های موجود در منابع علمی، بازار صنعت واکسیناسیون در دنیا حدود ۲۴ میلیارد دلار است. این در حالی است که به دلیل رشد بالای بیماری‌های عفونی در دنیا، این صنعت بازاری به بزرگی ۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

انتقال فناوری یکی از موثرترین راه‌ها برای تعاملات علمی میان کشور‌ها است. کشور‌هایی که قصد دارند در کنار تعامل و کمک گرفتن از دیگر کشورها، راهی برای توسعه صنایع مختلف کشور خود بیایند. راهی که به توانمندی جوانان و رونق اقتصادی کشور‌ها می‌انجامد.

ایران نیز در کنار تلاش‌هایی که برای تولید واکسن‌های مورد نیاز داخلی دارد برای تامین برخی واکسن‌ها اقدام به انتقال فناوری‌های مورد نیاز این واکسن‌ها کرده است. به طور مثال در هفته گذشته فناوری تولید واکسن‌های انسانی کشور اندونزی با امضای تفاهم نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری و وزارت بهداشت اندونزی به ایران منتقل شد.

یکی از این واکسن‌های تولیدی که فناوری آن به زودی به کشورمان منتقل می‌شود واکسن DTP است. این واکسن جزء واکسن‌های سه‌گانه است که برای درمان سه بیماری دیفتری، کزاز و سیاه سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیگر واکسنی که فناوری آن طی این تفاهم نامه به کشور اندونزی منتقل می‌شود واکسن پنج گانه دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت . و هموفیلوس آنفولانزا نوع B است.

ایران در زمینه صنعت واکسن سازی و تولید واکسن‌های مورد نیاز داخلی یکی از قوی‌ترین کشور‌های منطقه محسوب می‌شود و می‌تواند به نیاز‌های داخلی و خارجی پاسخ دهد.
کد مطلب: 13006
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *