يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
۰
دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۵

نجات سربازان از مرگ با لباس هوشمند مخترعان ایرانی

مسابقات جهانی اختراعات و نوآوری ترکیه ۲۶ تا ۳۱ شهریور ماه در شهر استانبول برگزار شد و در این مسابقات ۳۰ کشور شرکت کردند که «لباس هوشمند سربازان» مخترعان ایرانی موفق به کسب رتبه سوم شد.
نجات سربازان از مرگ با لباس هوشمند مخترعان ایرانی
به گزارش توليد ايرانی؛ امیر عباس محمدی کوشکی متولد ۱۳۷۷ و اهل اسفراین خراسان شمالی است که تاکنون موفق به کسب مدال طلای المپیک نوآوری و جهانی اختراعات wico کره در سال ۲۰۱۹ و همچنین پژوهشگر برتر خاورمیانه در سال‌های ۲۰۱۸- ۲۰۱۹ شده است، همچنین اختراع وی به همراه تیمش با عنوان «لباس هوشمند سربازان» نیز در مسابقات جهانی اختراعات و نوآوری ترکیه رتبه سوم را کسب کرد؛ وی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درباره این اختراع گفت: فراخوان جهانی اجرای پروژه پژوهشی سرباز آینده (Future Soldier) به صورت بین المللی اعلام شد و از تمامی پژوهشگران و محققان درخواست شد تا ایده‌های خود را در این زمینه اعلام کنند، با توجه به این موضوع تیم تحقیقاتی ما لباس کاملا هوشمند را طراحی و نمونه اولیه آن را ساخت.

محمدی ادامه داد: این لباس قابلیت نمایش و کنترل علائم حیاتی بدن سرباز را دارد که آنها را به همراه علائم محیطی مانند دما و جی پی اس به سامانه‌ای انتقال می‌دهد. به عنوان مثال زمانی که تیر به سرباز اصابت می‌کند برای جلوگیری از بی‌هوشی و با استفاده از سنسورهای نبض، دستگاه شوکی که بر روی سمت چپ لباس قرار دارد، شوکی به قلب سرباز وارد می‌کند که باعث احیاء قلب می‌شود.
وی توضیح داد: تیم تحقیقاتی ما این پروژه را با عنوان «سرباز هوشمند» اجرایی کرد و این لباس کاملا هوشمند شامل ۳ بخش لباس، دستکش و پوتین و ۱۲ سنسور است که هر کدام از آنها قابلیت‌های خاصی دارند.

این مخترع جوان عنوان کرد: تمامی این علائم از جمله نقشه و یا ارتباط با سربازهای دیگر را می‌توان بر روی ال سی دی موجود در لباس تماشا کرد، پوتین این لباس قابلیت اسکن مواد رادیو اکتیو و مین‌ها را دارد و تمامی موارد را با هشدار روی نمایشگر نمایش می‌دهد.

محمدی ادامه داد: این اختراع در مسابقات جهانی اختراعات ترکیه شرکت کرد و با فناوری‌های خوب خود موفق به کسب رتبه سوم شده است. این مسابقات سطح بالایی دارد و زیر نظر وزارت علوم این کشور به مدت ۱۰ سال در حال برگزاری است.  

به گفته وی مسابقات جهانی اختراعات ترکیه (ISIF,۱۹) با حضور ۳۰ کشور، ۴۰۰ تیم و هزار مخترع برگزار شده است. اداره اختراعات ترکیه به همراه فدراسیون جهانی مخترعین که به تازگی به عنوان دبیرخانه فناوری سازمان ملل منصوب شده است، از برگزار کننده اصلی این مسابقات هستند.

مخترعان نیاز بازار را نمی شناسند
این مخترع در کنکور سراسری در دانشگاه امیر کبیر قبول شد اما انصراف داده و دانشگاه علمی و کاربردی را انتخاب کرده است، در این باره می گوید: دانشگاه علمی و کاربردی بیشتر کارهای عملی - کارگاهی انجام می‌دهد و دانشجو به صورت عملی علم را می آموزد  به همین دلیل این دانشگاه را انتخاب کردم.
وی ادامه داد: با اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها بورسیه تحصیلی و دعوت نامه برایم ارسال کردند اما برای پیشرفت کشورم در ایران ماندم.
محمدی در خصوص چالش های پیش روی مخترعان در کشور اظهار داشت: در کشور ما زیر ساخت‌های لازم برای مخترعان وجود ندارد، به عنوان مثال مخترع نیاز دارد تا  زیر ساخت‌های آموزشی لازم اعم از مشاوره برای بازار اختراع و تشخیص نیاز بازار را بیاموزد.
این مخترع عنوان کرد: ۹۸ درصد از سرمایه گذارهایی که با مخترعان داخل جشنواره‌ها برای تجاری سازی قرارداد امضاء می‌کنند با شکست مواجه می شوند زیرا مخترع دانش زیادی از بازار و اقتصاد ندارد و سرمایه گذار نیز دانش زیادی درباره شرکت‌های رقیب ندارد، به طور کلی مخترع دنبال تجاری سازی و سرمایه گذار به دنبال سود خود است.

شرکت‌های دانش بنیان روی محصول کار نمی‌کنند
محمدی اظهار داشت: برخی از شرکت های دانش به دنبال معافیت گمرکی و مالیاتی هستند و به شکل واقعی روی محصولی که دانش بنیان شده کار نمی‌کنند، متاسفانه آمارهای غیر واقعی اکوسیستم فناوری را تخریب می‌کند و به گونه ای آفت فناوری است. البته فناوری و دانش بنیان چند سالی رو به پیشرفت است.
وی در ادامه افزود: دانشگاه‌ها باید از تولید مقالاتی که هیچ سودی ندارند به سمت پروژه‌های کاربردی که منجر به تولید محصول می‌شود، بروند تا نیاز بازار را رفع کنند. همچنین دانشجوها باید از نیاز بازار باخبر شوند و دنبال برطرف کردن آن با فناوری باشند، ما در ایران نخبه‌های خوب و پر تلاش زیادی داریم اما متاسفانه ندیده شدن نخبه‌ها باعث نا امیدی آنها می شود.

دفترچه و بیمارستان الکترونیکی در آینده محقق می شود
این مخترع در مورد طرح های آینده خود گفت: پروژه حذف دفترچه‌ها و الکترونیکی شدن آنها از نظام پزشکی یکی از برنامه‌های مهمی است که با همکاری حدود ۶۰ پزشک و متخصص در دو کمیته در حال تحقیق و طراحی آن هستیم.
محمدی درباره «خانه فناوری» به عنوان یکی دیگر از کارهای خود افزود: در «خانه فناوری» نیاز بازار توسط متخصصان شناسایی می‌شود و مخترعان نیاز بازار را به محصول اولیه تبدیل کرده و بعد از آن به سرمایه گذار معرفی می‌شوند که در نظر داریم با همکاری تیم به زودی این خانه را افتتاح کنیم تا تاثیر مطلوبی روی اکوسیستم فناوری و استارتاپی داشته باشد.
وی ادامه داد: خبرگزاری‌ها و به خصوص صدا و سیما تاثیر خوبی در مهم شمردن نخبگان و مخترعان دارند تا از خروج آنها جلوگیری شود، همچنین برخی سیاست‌ها نیز باعث خروج نخبگان از کشور می‌شود که نیاز به اصلاح دارد.
این مخترع با تاکید بر اینکه باید به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت به نخبگان توجه کنیم گفت: باید بستری برای گردهمایی و تعامل بین آنها به وجود آید زیرا در این صورت می‌توانند با یکدیگر کارهای بزرگی برای پیشرفت کشور انجام دهند.
کد مطلب: 13194
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *