سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۵

جلوگیری از وابستگی ژنتیکی کشور با اجرای تلقیح مصنوعی دام

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی بنیاد مستضعفان گفت: با اجرای طرح تحقیقاتی تلقیح مصنوعی و اصلاح ژنتیکی دام سبک توسط شرکت مگسال بنیاد، ضمن افزایش توان ژنتیکی و تولید دام‌های سبک کشور، وابستگی به کشور‌های مبدا برای پایداری و تامین مواد ژنتیکی کاهش می‌یابد.
جلوگیری از وابستگی ژنتیکی کشور با اجرای تلقیح مصنوعی دام
‌به گزارش توليد ايرانی؛ عظیم رجایی در گفت‌‌وگو با خبرنگار درباره فواید طرح تلقیح مصنوعی دام سبک که به صورت صنعتی در کشور اجرا می‌شود ‌بیان کرد: استفاده از برنامه تلقیح مصنوعی در گاو شیری امری مرسوم است که رسیدن به تولید بالا و همچنین توسعه برنامه اصلاح نژاد برتر از فواید آن است.
وی ادامه داد: ‌با توجه به اینکه در کشور ما پرورش دام سبک مانند بز به صورت صنعتی و استفاده از نژاد‌های اصلاح شده وارداتی با هدف افزایش بهره وری رو به گسترش است دستیابی به این تکنولوژی به یک ضرورت در صنعت دامداری تبدیل شده است.

‌مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان تأکید کرد: متاسفانه برای افزایش پتانسیل ژنتیکی گله‌های داخلی به کشور‌های مبداء وابسته بودیم و بر اساس تحقیق کارشناسان مشخص شد که تنها با استفاده از ثبت شجره و نگهداری دام‌های با خلوص ژنتیکی بالا و استفاده از برنامه‌های اصلاح نژادی، وابستگی به کشور‌های مبداء از میان می‌رود.

رجایی افزود: با عنایت به محدودیت منابع ژنتیکی و تعداد محدود دام‌های تولیدی در داخل گله‌های پرورش بز شیری، تولید و پرورش بزغاله‌های ماده به عنوان هدف اصلی واحد پرورش در نظر گرفته می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ‌افزود: گله پرورش بز شیری شرکت مگسال به عنوان یک مرکز پرورش تخصصی بز شیری تحت مدیریت بنیاد مستضعفان در زمینه تلقیح مصنوعی و همچنین انجماد اسپرم در سطح کشور تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرد و به عنوان یک شرکت پیشرو با اجرای طرح تلقیح مصنوعی موفق شد تا پروژه‌های پرورش و نگهداری گله‌های بز را نسبت به گذشته باصرفه‌تر و با بهره وری بیشتر مدیریت کند و دانش مدیریت دام‌های سبک در محیط بسته به‌ویژه‌ای، نژاد‌های پر تولید توسعه و از تخریب منابع و مراتع کشور جلوگیری شود.

رجایی درباره دیگر فواید استفاده از طرح تلقیح مصنوعی گفت:‌ مدیریت زمان ازدیاد نسل و ثبت زمان دقیق باروری، پیشگیری از بیماری‌های دام، بومی سازی این تکنولوژی برای ازدیاد دام سبک، کاهش هزینه نگهداری دام نر در داخل گله، افزایش ۲۰ برابری استفاده از یکبار استخراج، استفاده از ظرفیت ژنتیکی دام نر برتر در سالیان متمادی و بکارگیری روش تلقیح در گله‌های فاقد دام نر از دیگر فواید این روش است.
وی اضافه کرد: بهترین راهبرد گروه بنیاد در این رشته‌ مردمی کردن فعالیت دامپروری و به‌ویژه نژاد پرتولید در مناطق محروم، آموزش کاربردی تولید کننده‌ها و حمایت جدی از توسعه‌ای دانش دامپروری جهت افزایش باز دهی و بهره‌وری تولید در مناطق اقتصادی است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان گفت: همه ظرفیت گروه کشاورزی و دامپروری بنیاد در خدمت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه کشاورزی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه با مردم در مناطق کشاورزی و روستایی است.
کد مطلب: 12113
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *