دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۵

نمایشگاه‌های تقاضا محور نقطه اتصال فناوری و صنعت

نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» فرصتی طلایی برای حل نیاز‌های فناورانه صنایع داخلی از طریق پژوهشکده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی است.
نمایشگاه‌های تقاضا محور نقطه اتصال فناوری و صنعت
توليد ايرانی: ازجمله موضوعاتی که کمبود آن در زیست بوم توسعه نوآوری کشور احساس می‌شود، مساله عدم اتصال عرضه و تقاضای فناوری است. درحال حاضر شاهد تولید فناوری‌های متعددی در کشور هستیم که بعضاً به بازار هم عرضه می‌شوند ولی به دلیل اینکه متناسب نیاز بخش‌ صنعت و سیر حوزه‌ها نیستند، اثر اقتصادی چشمگیری ندارند. بنابراین می‌توان گفت، طرف‌های عرضه و تقاضا دارای مشکلاتی هستند. در سال‌های گذشته بخش عرضه فناوری محدود بود. این مساله با توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تنوع تولید محصولات آن‌ها تا حدی مرتفع شده است. در کنار بهبود وضعیت عرضه فناوری انتظار می‌رفت بخش تقاضا برای آن هم تقویت شود. ولی مساله‌ای که وجود دارد نبود تقاضا است. یعنی سازوکاری که در آن نهاده‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی بتوانند مسائل فناورانه خود را برای شرکت‌های دانش بنیان و تیم‌های فناورمحور طرح و نیازهای خود را برآورده کنند، وجود ندارد.
اتصال عرضه و تقاضای فناوری سازوکار و برنامه‌ریزی مشخصی می‌خواهد. یکی از این سازوکارها این است که فناور و متقاضی فناوری به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند. برای مثال، نهادها و مجموعه‌های بزرگ دولتی همچون وزارتخانه‌های دفاع، بهداشت، کشاورزی و ... در قالب نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی به صورت مستقیم نیازهای خود را به موسسات و شرکت‌های که ظرفیت انجام پروژه‌های آن‌ها را دارند ارائه دهند. نمایشگاه‌های از این جنس در دنیا به نمایشگاه‌های معکوس (Reverse Expo) معروف هستند.
این نمایشگاه‌ها به منظور شناسایی نیازها و تقاضاهای پژوهشی و فناوری، بستر سازی برای تجاری سازی یافته های پژوهشی و فناوری های توسعه یافته، برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران و خریداران دستاوردها و تقویت ارتباط با جامعه از طریق اطلاع رسانی نیازها و تقاضاها و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و نیازمندی های فناوری دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های پژوهشی برگزار می‌شوند. در همین راستا، وزارت صنعت، معدن و تجارت نمایشگاهی تحت عنوان « فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» و دستاوردهای آن برگزار کرده است. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و اهدف این نمایشگاه، پاسخگویی به نیازمندی‌های مورد نیاز صنایع با استفاده از توان داخلی، بستر سازی جهت شناسایی و ارائه نیازمندی‌های شرکت های دولتی و خصوصی، هدفمندسازی پژوهش ها و تلاش های فناورانه در راستای نیازهای کشور و شناسایی پتانسیل‌های موجود در کشور است.

 در این رابطه با محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشاهده می کنید.
زاهدی درخصوص اهمیت نمایشگاه‌های تقاضا محور گفت: دستگاه‌های دولتی باید تقاضا و نیازهای فناورانه خود را در نمایشگاه‌های ( تقاضا  محور) مطرح کنند. پس از مطرح شدن نیازها، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان باید به آن‌ها پاسخ دهند.
وی ادامه ادامه داد: تولید فناوری را  تقاضا محور باید کرد. هدف نمایشگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت حرکت در این مسیر است. این مدل نمایشگاه‌ها فرصت بسیار خوبی جهت تعامل صنعت با دانشگاه است.
محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این خصوص گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی کار بسیار ارزشمندی است. حرکت خیلی خوبی را وزارت صنعت شروع کرده است. دستگاه‌های نیازمند فناوری باید به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها مراجعه کنند و سفارش محصول دهند.
وی در ادامه افزود: با برگزاری این نمایشگاه‌ها ظرفیت­های درونی کشور در شرایط تحریم شکوفا می‌شود. طبیعتاً این حرکت کار بسیار خوبی است. امیدوارم نتایج بسیار خوبی هم داشته باشد. نتایجش این باشد رونق به تولید داخل بازگردد، شاهد کاهش وابستگی باشیم و به افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه­ها و بهود وضعیت اقتصاد ملی کشور منتهی شود.
نماینده مردم کرمان در پایان تصریح کرد: امیدواریم خودروسازها هم در این نمایشگاه شرکت و از ظرفیت‌های داخل استفاده کنند.
 
کد مطلب: 10819
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *