پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۸

تاثیر قاچاق کالا بر وضعیت تولید در حوزه مد و لباس

وزارت صمت اعلام کرده که ۱۳.۵ میلیارد ریال قاچاق انواع پارچه و ۱۲.۲ میلیارد ریال لباس و متفرعاتش کشف شده است.
تاثیر قاچاق کالا بر وضعیت تولید در حوزه مد و لباس
توليد ايرانی: بنا به اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بازرسان مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، ۳۲۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در تیرماه امسال کشف‌ شده که در این میان انواع پارچه با ۱۳.۵ میلیارد ریال، لباس و متفرعات لباس با ۱۲.۲ میلیارد ریال و کیف و کفش با ۸.۲ میلیارد ریال در زمره بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه قرار دارند.
با توجه به این آمار محصولات قاچاق و شرایط اقتصادی و مواجه شدن تولیدکنندگان با تعرفه‌ها، روبه‌روز آمار بیکار شده‌ها در حوزه تولید محصولات مد و لباس و حجاب و عفاف افزایش پیدا می‌کند.
پیش از این، «اسدالله سلیمانی»، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب گفته بود که «در حال حاضر نزدیک به ۹۵ درصد محصولات حجاب خارجی است و می‌بینیم قیمت‌ها برای چادر مشکی تقریباً ۴۰۰ درصد بالا رفته است؛ یعنی در هیچ نوع پوشاکی چنین افزایش قیمتی نداشتیم».
سلیمانی می‌گوید: «مگر ساماندهی این حوزه تا چه اندازه هزینه می‌برد که نمی‌توانند به‌خوبی این حوزه را بگردانند؟ در حالی‌که اگر ما ۵۰ میلیون متر پارچه در کشور داشتیم چادرمان به قیمت قبل برمی‌گشت. این سوال برای من و تمامی تولیدکنندگان محصولات حجاب و انجمن تخصصی تولیدکنندگان محصولات حجاب پیش آمده که مسئولان چه عنادی با تولیدکنندگان محصولات حجاب دارند؟ آن‌ها هیچ توجهی به این حوزه ندارند و در حال حاضر جامعه ۲۵ هزارنفری که در بخش حجاب فعالیت می‌کنند نزدیک به ۳۰ درصد آنان بیکار شدند، حداقل به این موضوع هم نگاه نمی‌کنند.»
بر این مبنا، اگر چه کشف و ضبط محصولات قاچاق در این حوزه، خبری امیدوارکننده است، اما به نظر می‌رسد وضعیت تولید محصولات مد و لباس و عفاف و حجاب در سالی که به عنوان «رونق تولید» نامگذاری شده، همچنان وخیم است و سیاست‌ها و راهکارهای ساختارمند برای ارتقای تولید داخلی و مقابله با قاچاق وجود ندارد. 
 
کد مطلب: 11281
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *