جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۷

فضای مجازی، تبر بر دوش به جان تولید افتاده است

به نظر می رسد عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی تبری شده که به ریشه تولید کشور در حال ضربه زدن است از این رو میطلبد هر چه سریع تر این بازار مدیریت و نظارت بیشتر در آن انجام شود.
فضای مجازی، تبر بر دوش به جان تولید افتاده است
به گزارش توليد ايرانی؛  امروزه تمامی کشورها برای حفظ استقلال اقتصادی خود به شکل‌های مختلف مبارزه با کالای قاچاق را در دستور کار خود قرار دادند؛ مبارزه‌ای که بدون شک در تمامی اقتصادها و کشورها به نظر لازم و ضروری است.
شاید قاچاق کالا هم مانند بسیاری از فعالیت‌های پیرامون ما با گسترش اینترنت شکل جدیدی به خود گرفت، شکلی که پس از گسترش ابعاد فضای مجازی در زندگی ما عمق آن بیشتر شد.

علی نجوا در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: در گذشته یک تولید کننده برای معرفی محصول خود باید یک پرسه زمان‌بر و پُر هزینه را پشت سر می‌گذاشت که امروزه به وسیله فضای مجازی این روند تسهیل و بسیار ارزان‌تر شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: علاوه بر این بدون شک مخاطبی که می‌تواند یک تبلیغ در فضای مجازی داشته باشد با تبلیغات دیگر قابل قیاس نیست؛ از این‌ رو یک راهکار و یک زمینه ایده آل برای تبلیغات همین فضاست که طبیعتاً می‌تواند به صورت نادرست هم از این فضا استفاده شود.

فضای مجازی که فرصت جدیدی را در مقابل تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا با هزینه کم بتوانند کالا یا خدمات خود را در معرض دید جامعه آماری زیادی قرار دهند یک فرصت ایده آل و طلایی برای کسب سود بیشتر است این فضای ایده آل از چشم فرصت‌طلبان هم به دور نمانده و سعی می‌کنند معاملات غیرقانونی خود را در این بستر که مخاطب بیشتری را دارد و قانون گریزی در آن راحت‌تر است، انجام دهند.

خرید و فروش‌های غیرقانونی که در بسترهای فضای مجازی انجام می‌شود شاید در تمامی جهان راه‌های قانون گریزی بیشتری را پیش روی خود داشته باشد که البته در کشور ما اجرا نشدن برخی قوانین در حیطه فضای مجازی و عدم نظارت و رفتار دو سویه مسئولان دولتی فضای مجازی را تقریباً برای خرید و فروش‌های مجازی عرصه‌ای باز قرار داده است که باید خریدار خود بیشتر مواظب باشد در دام سود جویان نیفتد و نظارت بر این بازار بسیار کمرنگ است.

جلال حسینی جزه در گفت‌وگو با خبرنگار  اظهار کرد: یکی از ایرادات خرید و فروش‌های مجازی در کشور ما در برخی از آن‌ها روش‌های بدون مجوز انجام می‌شود عدم پرداخت مالیات و فرار مالیاتی است.

کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: این فروشندگان اغلب شناسنامه‌دار نیستند و به مکان آن‌ها دسترسی نیست و هویت آن‌ها هم مجهول است.

حسینی جزه عنوان کرد: علاوه بر این فروش اجناس سرقتی، پول‌شویی و کلاه‌برداری هم از آسیب‌های دیگر این نوع خرید و فروش است.

و ی افزود: در مقابل کسانی که سالم کار می‌کنند مجبورند هزینه بپردازند و فروشندگان در فضای مجازی گاهی دامپینگ ایجاد می‌کنند.

خرید و فروش کالاهای غیر استاندارد، خارجی، قاچاق و غیربهداشتی افسار گسیخته در فضای مجازی که در ابتدا دود همچین معاملاتی در چشم تولیدکنندگان می‌رود و چرخ تولید که این روزها به‌کندی و سختی هم می‌چرخد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، تولیدی که با کمرنگ شدن آن مانند سرطانی در بدن جامعه به‌مرور بر تمامی ساختارهای کشور تأثیر می‌گذارد.

از طرفی کالا و خدماتی که نظارتی برای عرضه آن نباشد را نمی‌توان از آن کیفیت و استاندارد کیفی و بهداشتی را انتظار داشت از این‌ رو مصرف‌کننده با انبوه تبلیغات کالاهایی روبه‌رو است که گاهاً اشخاص و سلبریتی های هم در آن ورود می‌کنند و با در نظر گرفتن منافع مالی خود منافع عموم مردم و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند.

به نظر می رسد عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی تبری شده که به ریشه تولید کشور در حال ضربه زدن است؛ از این رو می‎طلبد هر چه سریع تر این بازار مدیریت و نظارت بیشتر در آن انجام شود.
کد مطلب: 10614
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *