جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۹

نوشت افزار داخلی، انتخاب و افتخار دانش آموز ایرانی

کالای ایرانی از نوشت افزار تا هر محصول دیگر به لحاظ اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی دارای بار معنایی خاصی برای این سرزمین است ، محصولاتی که با تکیه بر دانش و کار ایرانی تولید می شود تا چرخ اقتصاد کشور به حرکت درآید.
نوشت افزار داخلی، انتخاب و افتخار دانش آموز ایرانی
به گزارش توليد ايرانی؛ فصل تابستان که به مرداد ی رسد بازار خرید نوشت افزار و آماده سازی کیف و کفش دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید کم کم گرم می شود و  در این میان آنچه به عنوان وظیفه باید مورد توجه قرار دهیم خرید محصولات این سرزمین است.   

با این وجود دانش آموز ایرانی با افتخار نوشت افزار ایرانی را برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ انتخاب می کند چرا که با این حرکت فرهنگی نشان می دهد  تمایل به رونق
تولید داخلی را دارد تا کارگری از کار بیکار نشود .

برای پیشگیری از انتخاب نوشت افزار های خارجی باید فرهنگ استفاده از نوشت افزارهای ایرانی را در بین دانش آموزان و خانواده ها تقویت کنیم تا دانش آموزان با اشتیاق کالای ایرانی را انتخاب کنند.
مردم برای انتخاب نوشت افزار ملاک های مختلفی دارند، از جمله این ملاک ها قیمت مناسب و کیفیت مطلوب کالا است و در این میان آنچه برای کودکان در انتخاب نوشت افزار اهمیت دارد، ظاهر و شکل آن و اینکه چه طرحی روی جلد دفترشان نقش بسته است.

نهادینه شدن فرهنگ استفاده از نوشت افزار و کیف دانش آموزی با نقوش ایرانی اسلامی در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است تا نخستین گزینه انتخابی دانش آموزان و والدین در خرید لوازم مورد نیاز برای مدرسه، محصولات داخلی باشد.
با توجه به اینکه کشورهای غربی با خلق شخصیت‌های کارتونی به دنبال ترویج فرهنگ غربی در سایر کشورها از جمله  ایران هستند، لازم است برای مقابله با آن  اقدامات مناسب برای هدایت مردم به سمت نوشت افزارهای ایرانی اسلامی انجام شود.

برپایی نمایشگاه نوشت افزار ایرانی
رئیس کانون بسیج فرهنگیان البرز می گوید: نوشت افزارهای اسلامی- ایرانی که در سال های اخیر اندک اندک جای خود را در بازار محصولات فرهنگی و لوازم التحریر باز کرده  برای تسلط و تکیه بر جایگاه واقعی خود نیازمند حمایت های جدی تر است.
مجتبی آمرکاشی اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب همواره تاکیدات ویژه‌ای در حوزه اصلاح سبک زندگی داشته اند و در این راستا یکی از مهمترین ارکان ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تعلیم و تربیت نسلی آگاه و دلبسته به هویت اسلامی و ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی که
تولید نوشت افزارها یکی از این اقدامات است، استفاده کرد.
رئیس کانون بسییج فرهنگیان البرز  یادآورشد: در سال های اخیر اهتمام جدی برای
تولید این نوشت افزاها آغاز شده است و هر ساله در روزهای منتهی به  آغاز سال تحصیلی نمایشگاه هایی در این خصوص برگزار می شود که باید برای ترویج فرهنگ استفاده از نوشت افزارهای ایرانی در جامعه توسعه یابد.

آمرکاشی تصریح کرد: نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی در اقدامی فرهنگی به ترویج فرهنگ دینی و ایرانی می پردازد و به جای تولید لوازم التحریر هایی با نقش و نمای بتمن و بن تن یا عروسک های باربی اقدام به تولید نوشت افزارهایی با نقش و تصاویر شخصیت های کارتونی داخلی مثل کلاه قرمزی، دارا و سارا و یا عکس هایی از  شهدای هسته ای، شهدای دفاع مقدس ، شهدای مدافع حرم و یا چهره های برجسته فرهنگی، ادبی و اجتماعی ایرانی دارد.

رئیس کانون بسیج فرهنگیان البرز ادامه داد: برپایی  نمایشگاه های نوشت افزار ایرانی، در حوزه دانش آموزی می تواند شخصیت های تخیلی و ساختگی غربی که هیچ واقعیتی با دنیای واقعی و فرهنگ ما را ندارند  از دایره انتخاب دانش آموزان حذف کند.
وی عنوان کرد: نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی را باید در آستانه سال تحصیلی در نمایشگاه ها عرضه کنیم تا دانش آموزان و والدین با انواع کالاهای ایرانی از جمله کیف ، کوله ، جامدادی ، مداد و دفترهایی که طرح شخصیت‌ها و آثار روی آن هماهنگ با فرهنگ ما نقش بسته است آشنایی پیدا کنند و آن را با افتخار انتخاب کنند.

آمرکاشی ادامه داد: دانش آموزان و خانواده هایشان باید بدانند در کشور شرکت هایی در زمینه نوشت افزارهای ایرانی اسلامی فعالیت دارند که بر روی محصولاتشان ، طرح‌هایی از جمله طبیعت، محیط زیست، بناهای تاریخی، داستان‌ها و حکایات ادبی نقش بسته است.
وی تاکید کرد: خانواده ها با انتخاب ملزومات مورد نیاز دانش آموزان برای شروع سال تحصیلی جدید باید به فرزندانشان بیاموزند که هدف از انتخاب کالای ایرانی تقویت
تولید داخلی و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در دو کانون مهم خانه و مدرسه است.

 انتخاب نوشت افزار ایرانی با نگاه ملی
رئیس انجمن اسلامی معلمان استان البرز هم  اظهارداشت: صنعت نوشت افزار از حیث فرهنگی بسیار بر کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است.

منوچهر اتابکی تصریح کرد: بسیاری از مؤلفه های فرهنگی از طریق نوشت افزار به جامعه کودکان و نوجوانان وارد و گاهی  تحمیل می شودکه تا کنون توجه لازم  به این موضوع مهم ازنظر اقتصادی و تاثیرعمیق فرهنگی  آن در جامعه نشده است .

وی اضافه کرد: در چند سال اخیر توجه جدی تری به این صنعت شده و با روش های بدیع و ابتکاری سعی شده است بازار فرهنگی به نوعی از دست محصولات غربی خارج و به دست تولیدکنندگان ایرانی سپرده شود.

اتابکی ادامه داد: یکی از کالاهای فرهنگی که مردم با آن سر و کار دارند، نوشت افزار است که همه ساله و درآستانه آغاز سال تحصیلی، بیشتر مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد.
وی یادآورشد: در چند سال اخیر تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار پا به پای تولیدکنندگان خارجی حرکت کرده اند به نحوی که امروز موفق شدند بخشی از بازار نوشت افزار را به دست آورند.
اتابکی با اشاره به اینکه نمادهای متعدد در محصولات تولید خارج از کشور که همخوانی با فرهنگ ایرانی - اسلامی ندارد، در حال گسترش است، افزود: دهها شخصیت انیمیشن خارجی از سوی کمپانی‌های بزرگ تبلیغاتی دنیا در فضای مجازی و رسانه‌ها معرفی، بزرگنمایی و تبلیغ می شود.
رئیس انجمن اسلامی معلمان استان البرزبیان داشت : برخی  افراد هنگام خرید به موضوع خرید کالای ایرانی متناسب با فرهنگ اسلامی کمتر توجه می کنند و بیشتر ترجیح می‌دهند که مطابق با مد روز خرید کنند اما ضرورت دارد به کالای ایرانی بیندیشند و با انتخاب آن به رونق اقتصاد کشور کمک کنند.
اتابکی اظهارداشت: با توجه به اینکه اقدامات فرهنگی مسئولان در خصوص طرح‌ها و نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی شایسته است، اما باز هم جای خالی کیفیت و تنوع در آنها احساس می‌شود.
وی گفت: برای اینکه محصولات داخلی قابل رقابت با نمونه های خارجی باشد باید کارها دیده شود و تبلیغات در این زمینه گسترش پیدا کند زیرا کودکان و نوجوانان هر آنچه را که در تلویزیون و رسانه های مختلف می بینند به سمت آن جذب می شوند و آن را انتخاب می کنند.
وی تاکید کرد: اگر رنگ آمیزی و طرح های ایرانی خوب و جذاب باشد تا زمانی که تبلیغات درستی از محصولات تولیدکنندگان داخلی نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود لذا باید با فرهنگ سازی در راه حمایت و انتخاب نوشت افزار داخلی حرکت کنیم.

تولید نوشت افزارهای جذاب برای دانش آموزان
روانشناس البرزی نیز گفت: لوازم التحریر یک کالای ضروری و مورد نیاز همیشگی دانش آموزان و خانواده ها است.
یونس جاوید نسب استقبال مردم از شخصیت های ایرانی لوازم‌التحریر ایرانی- اسلامی  را نشانه علاقمندی آنان نسبت به انتخاب تولیدات داخلی دانست و افزود: رونق تولیدات داخلی نیاز به فرهنگ سازی دارد.
وی بیان داشت: دانش آموزان کارهایی را انتخاب می کنند که برایشان جذاب باشد یعنی از نظر طرح و رنگ رنگ و لعاب بهتری داشته باشند.
جاوید نسب خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه‌ها ی نوشت افزاربرای والدین فرصت خوبی است که به همراه فرزندان برای خرید مراجعه کنند وبا تولیدات داخلی در زمینه ملزومات نوشت افزاری در مدارس آشنایی پیدا کنند.
وی تصریح کرد: استفاده از طرح‌ها و شخصیت‌های ایرانی برجسته که در تاریخ کشورمان کم نداریم  می تواند از طریق تولیدات نوشت افزارها به دانش آموزان معرفی شود.
این روانشناس عنوان کرد: در تواید نوشت افزارهای داخلی باید از نمادها و آثار باستانی در کنار هنر و ادبیات ایرانی – اسلامی بهره گرفت.
وی با اشاره به اینکه طرح‌های لوازم التحریر برای همیشه در ذهن کودک باقی می‌ماند، اضافه کرد: این طرح‌ها در هویت بخشی به دانش‌آموز مهم است و اگر می‌خواهیم هویت ایرانی- اسلامی در کودک شکل بگیرد، باید در زمینه طرح‌های ایرانی لوازم التحریر فعال‌تراز گذشته عمل کنیم.
جاوید نسب اظهارداشت: خوشبختانه چند سالی است که نوشت افزار با کیفیت داخلی و قابل رقابت با مشابه خارجی در کشور تولید می شود که برای کمک به رونق اقتصادی و توسعه فرصت های شغلی نیاز به حمایت مسئولان و نهادهای آموزشی دارد تا فرهنگ خرید کالای ایرانی بیش از پیش در جامعه نهادینه شود.
وی بر خلق نوشت افزار های داخلی با هدف حمایت از تولیدات داخلی تاکید کرد و گفت: برپایی نمایشگاه های سراسری در استان های مختلف و استفاده از اسطوره ها و شخصیت های تاریخی و مشهور در تولید و خلق نوشت افزار داخلی از راه های نهادینه سازی فرهنگ استفاده و خرید نوشت افزار ایرانی است.

داشتن دغدغه حمایت ازتولید و انتخاب کالای داخلی
نماینده مردم کرج، فردیس ، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی  بر لزوم حمایت از نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی به عنوان سپری در برابر تهاجم فرهنگی و کانالی برای تسلط تربیت دینی تاکید کرد.
محمد جواد کولیوندبیان داشت: کار فرهنگی در حوزه نوشت افزار در کنار حمایت های دولتی تاثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه حوزه نوشت افزار برای کودک و نوجوان از اهمیت بسزایی برخوردار است، یادآورشد: کودکان از شخصیت های موجود روی این لوازم الگوبرداری می کنند.
کولیوند تصریح کرد : امیدواریم بتوانیم از توان نمایندگان مجلس هم در قانونگذاری و هم نظارت بر عملکرد مجموعه های دولتی در زمینه تولید نوشت افزارهای اسلامی و ایرانی استفاده کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه در این حوزه شخصیت برای پرداخت کم نداریم، : اضافه کرد: تاریخ این سرزمین پر از شخصیت های گوناگون ملی، مذهبی، دینی، ورزشی، هنری و تاریخ ساز است که هر کدام از این شخصیت ها قابلیت انعکاس به روش های مختلف در قالب اثر هنری نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی را دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: رسانه ملی هم می تواند در حوزه ساخت برنامه های آموزشی - تبلیغی برای طراحی نوشت افزارها مسیر حمایتی از نوشت افزارهای داخلی را داشته باشد.
کولیوند عنوان کرد: اگر ما نتوانیم در سنین کودکی و نوجوانی شخصیت های اصیل ایرانی و اسلامی خودمان را به این نسل معرفی کنیم  دردوره  جوانی و بزرگسالی کار بسیار دشوارتر می شود.

 برپایی نمایشگاه نوشت افزار ایرانی 
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: هرساله نمایشگاه نوشت افزار ایرانی - اسلامی در این استان با رویکرد حمایت از کالای ایرانی برگزار می شود.
مراد مالمیر اظهار داشت: نمایشگاه لوازم التحریر اسلامی - ایرانی، با همکاری اتحادیه تعاونی های مصرف فرهنگیان، انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور، مجمع نوشت افزار اسلامی ایرانی ایران نوشت، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و سازمان دانش آموزی برپا می شود.
وی تصریح کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان البرز پیرو شعار سال و با رویکرد حمایت از کالای ایرانی و حمایت از تولید نمایشگاه نوشت افزار ایرانی در ۶ نقطه از مدارس استان کرده است.
مالمیر اضافه کرد: این نمایشگاه با هماهنگی و همکاری نواحی و مناطق استان به زودی گشایش می یابد تا اولیای دانش آموزان نوشت افزار فرزندان خود را بدون واسطه و با کیفیت کالای اصلی ایرانی خریداری کنند.
وی ادامه داد: نشست هماهنگی بین معاونان توسعه مدیریت مناطق و همکاران راهور استان و سپاه پاسداران استان برگزار شد و هماهنگی های لازم برای برگزاری باشکوه این رویداد انجام پذیرفت.
مالمیر هدف از برگزاری این نمایشگاه  را ترویج خرید فرهنگ کالای ایرانی و استفاده دانش آموزان از لوازم التحریر های ایرانی - اسلامی ذکر کرد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز بیان کرد: در بخش لوازم التحریر نیاز به اقدامات پژوهشی و کارشناسی شده داریم تا نوشت افزار های ایرانی با جذابیت و ذائقه دانش آموزان تولید و در بازار توزیع شود.
وی ادامه داد: عرضه کالای با کیفیت متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی و همچنین با تخفیف مناسب از جمله شاخص های برپایی این نمایشگاه ها در استان البرز است.
مالمیر افزود: برای سوق دادن دانش آموزان به سوی استفاده از نوشت افزار های ایرانی - اسلامی باید به خانواده ها با نگاه به شعار سال نکات آموزشی در زمینه پیامدهای منفی لوازم التحریر خارجی هشدار دهیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: نوشت افزارهای ایرانی نیز باید جذاب، متنوع و با کیفیت باشند تا دانش آموزان بتوانند لوازم مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه کنند.

نقش رسانه ها در فرهنگ سازی
مدیرکل آموزش و پروش استان البرز نیزز خرید نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی در جامعه مستلزم فرهنگ سازی دانست و افزود: در این زمینه نیاز به مشارکت و همراهی رسانه های خبری دیداری، نوشتاری، شنیداری و حتی فضای مجازی داریم.
سالار قاسمی بیان داشت: یکی از نیازهای دانش آموزان برای حضور در کلاس های درس، نوشت افزار است که باید با نگاه ملی انتخاب شود.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشورهای غربی با خلق شخصیت‌های کارتونی جذاب به دنبال ترویج فرهنگ خود در سایر کشورها به ویژه ایران هستند، لذا در زمان باقی مانده تا سال تحصیلی جدید ضرورت دارد اقدامات مناسب برای هدایت مردم برای خرید نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: سال تحصیلی جدید نزدیک است و والدین و دانش آموزان اقدام به تهیه لوازم مورد نیاز برای رفتن به مدرسه می کنند به همین دلیل توجه به انتخاب نوشت افزار ایرانی ضروی به نظر می رسد.
قاسمی عنوان کرد: والدین با این اقدام در واقع فرزندان و به ویژه کودکان خود را از هجوم فرهنگ نامتناسب غرب مصون می دارند.
وی ادامه داد: اگر امروز با وجود مشکلات در عرصه بین‌المللی، به سمت افزایش کیفیت کالاها نرویم، به یقین آثار نامطلوب و شدیدی را تجربه می‌کنیم، پس ضرورت دارد از این فضا خارج شویم.
قاسمی  با ابراز امیدواری از چشم‌انداز مناسب نوشت افزار ایرانی در سال‌های آینده، افزود: امیدواریم فضاهای رقابتی در کشور توسعه یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت : چند سالی است که نوشت افزار باکیفیت داخلی و قابل رقابت با مشابه خارجی در کشور تولید می شود که برای کمک به رونق اقتصادی و توسعه فرصت های شغلی نیاز به حمایت مسئولان و نهادهای آموزشی دارد تا فرهنگ خرید کالای ایرانی بیش از پیش در جامعه نهادینه شود.
وی برپایی نمایشگاه های سراسری در استان های مختلف و استفاده از اسطوره ها و شخصیت های تاریخی و مشهور در تولید و خلق نوشت افزار داخلی را از  راه های نهادینه سازی فرهنگ استفاده و خرید نوشت افزار ایرانی برشمرد.

کارگروه حمایت از کالای ایرانی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: در وزارت آموزش و پرورش دو کارگروه برای حمایت از کالای ایرانی و به ویژه نوشت افزار ایرانی فعال شده است.
علی کاظمی خاطرنشان کرد: کارگروه  حوزه معاونت پرورشی با عنوان فرهنگ سازی و گفتمان حمایت از خرید کالای ایرانی تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: معاونت پرورشی  مسئولیت مسائل تربیتی، آموزشی و کتاب ها حتی فعالیت اردویی دانش آموزان در تابستان را بعهده گرفته است تا بیشتر به سمت نمادهای ایرانی- اسلامی حرکت کنیم و در نوشتار نیز دانش آموزان را به این سمت سوق دهیم.
کاظمی تصریح کرد: طرح ترویج، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این معاونت در حال اجراست و از تولیدکندگانی که صاحب برند هستند دعوت شده تا در اموزش و پرورش در قالب تبلیغات محیطی فعالیت داشته باشند.
وی اضافه کرد: این برنامه ها آشنایی دانش آموزان با تولیدات داخلی اجرایی شده است.
 معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:با فرهنگ سازی درست در آموزش و پرورش می توان بچه ها و خانواده ها را به سمت استفاده از محصولات مناسب سوق داد.
۱۴ میلیون دانش آموز در مدارس کشور تحصیل می کنند و جمعیت دانش آموزی البرز ۴۶۰ هزار نفر است
کد مطلب: 10529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *