پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۸

طرح اشتغال پایدار، گامی در راستای رونق تولید

اجرای طرح اشتغال پایدار در روستاها می تواند نقش مهی را در راستای تحقق شعار «رونق تولید» ایفا و به رشد اقتصادی در کشور کمک کند.
طرح اشتغال پایدار، گامی در راستای رونق تولید
 به گزارش توليد ايرانی؛ با توجه به شرایط اقتصادی که کشور در آن قرار گرفته است و دشمن با وضع انواع تحریم ها سعی در تحت فشار قرار دادن ایران دارد، دولت امید برای عملیاتی کردن شعار سال، "رونق تولید"، تدبیری به نام «طرح اشتغال پایدار» اتخاذ کرده است.

در شرایط کنونی با وجود کارخانجات و واحدهای مختلف تولیدی، توجه به تولید در روستاها ضروری بوده و می توان گفت حتی اقتصاد شهرها، وابسته به امر تولید در مناطق روستایی است؛ دولت نیز در همین راستا طی سال های گذشته، بودجه و اعتبارات خاصی را جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها در نظر گرفته تا اهالی آنها با ماندن در روستای خود، تولید و اشتغال در این مناطق را رونق ببخشند.

از جمله طرح های دولت برای ایجاد اشتغال در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها، برنامه اشتغال پایدار در روستاها است که در این راستا، همچون سایر شهرهای آذربایجان شرقی، 4 روستای پایلوت در شهرستان مرند نیز در نظر گرفته شده است که شامل روستاهای پیام، زنوزق، هوجقان و یکانکهریز می باشد.

ایجاد اشتغال در کنار سایر امکانات در روستاها ضروری است
معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری شهرستان ویژه مرند در جلسه ای که به منظور هماهنگی تدوین برنامه اشتغال پایدار در روستاهای پایلوت این شهرستان برگزار شد، بیشترین علت مهاجرت روستاییان به شهرها را نبود درآمد و اشتغال بیان کرد و گفت: سیاست دولت جهت جلوگیری از این مهاجرت و حتی برای وقوع مهاجرت معکوس از شهرها به روستا، این است تا در کنار ایجاد سایر امکانات، اشتغال را به روستاها ببرد.
علی شیخ‌پور اعلام کرد: در سال 1397، تعداد 81 طرح با اشتغالزایی 392 نفر در روستاها تصویب و بیش از 120 میلیارد ریال وام در این خصوص داده شد.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار مرند افزود: جهت رسیدن به توسعه پایدار در روستاها، باید با وجود همه امکانات و پتانسیل ها، نگرش ها نیز جهت توسعه عملی تغییر یابد.

شیخ پور تاکید کرد: مسوولان مربوط باید سعی کنند منافع جمعی را در روستاها در نظر گرفته و جهت رسیدن به توسعه و اجرای طرح بزرگ ملی، همکاری و تعامل مردم و تلاش مضاعف دهیار و اعضای شورا ضروری است.

پیشرفت و توسعه همه جانبه باشد
 مسوول اشتغال و توسعه اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز اشتغال را تنها شاخه ای از مسیر تعیین شده در حوزه اقتصاد روستایی دانست و افزود:  2 هزار و 708 روستای دارای سکنه با جمعیت حدود یک میلیون نفر در آذربایجان شرقی داریم که 26 درصد جمعیت کل استان را شامل می شود.
علیرضا ابراهیمی خاطرنشان کرد: برای طرح اشتغال پایدار روستایی، با هماهنگی مسوولان شهرستانی و دهیاران، 65 روستا انتخاب شده است که شهرستان مرند، بیشترین تعداد جمعیت را با 4 روستا داراست.
مسوول اشتغال و توسعه اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی ابراز داشت: انتخاب این روستاها، طبق شاخص هایی صورت گرفته و یکی از اهداف ما، در کنار تقویت نقاط مثبت، رفع ضعف های این روستاها است.
وی گفت: مبنای اصلی در این طرح، بحث مشارکت از جنبه های مختلف است و مردم نیز باید در کنار ادارات، در اجرای امور و عملیاتی کردن طرح، مشارکت داده شوند.
ابراهیمی وضعیت اشتغال در روستاها را مناسب ارزیابی کرد و افزود: در طرح توسعه، علاوه بر رشد اقتصاد و اشتغال، در حوزه های دیگر نیز باید پیشرفت داشته باشیم.

هدف از طرح اشتغال پایدار تغییر رویکرد و تدوین برنامه جدید در روستاها است
محمدابراهیم رمضانی مجری طرح تدوین برنامه راهبردی توسعه اشتغال در استان نیز با بیان اینکه کارکرد مدیریت سنتی، مطلوب نظر ما نیست، اظهار داشت: اکنون با نگرش جدید در آذربایجان شرقی، تصمیم بر این است تا سندی در روستاها با عنوان راهبردی عملیاتی، تدوین شود.
وی با اشاره به ضرورت نگاه به روستاها در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و توسعه پایدار خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما، تغییر رویکرد در دستگاه های اجرایی، تعریف روند جدید و تدوین برنامه ای برای روستاها است.
مجری طرح تدوین برنامه راهبردی توسعه اشتغال در استان یادآور شد: این طرح طبق ظرفیت های موجود در روستا و اولویت های تعیین شده توسط مردم و مسوولین تعریف می شود.

موضوع مشارکت در روستاها اولویت بخشداری است
 بخشدار مرکزی مرند نیز 4 روستای انتخاب شده شهرستان را از جمله روستاهای آباد شهرستان بیان کرد و گفت: در بحث اشتغال و توسعه باید به ظرفیت های موجود در روستاها نگاه کرده و به کشاورزی به عنوان بخشی از این مسیر توجه کرد.

علی نیک نفس با اشاره به پتانسیل های موجود در روستای زنوزق خاطرنشان کرد: باید در روستای زنوزق که به ماسوله آذربایجان معروف است جهت جذب گرشگر و ایجاد درآمد، سرمایه گذاری کنیم.
بخشدار مرکزی مرند اظهار داشت: ترویج صنایع کوچک در روستاها از دیگر راه هایی است که موجب درآمدزایی و توسعه عملی شده و مانع مهاجرت اهالی روستاها به شهرها می شود.

نیک نفس همچنین موضوع مشارکت را اولویت بخشداری بیان کرد و افزود: دهیاران باید جهت رسیدن به پیشرفت و توسعه و آبادانی در روستاها، در مقوله مشارکت فعال باشند.

 دهیار روستای هوجقان، نیز با  اشاره به تاریخچه حرفه پارچه بافی و فیتیله بافی در این روستا ،اظهار داشت: این صنعت که تا سال 1375، در روستای هوجقان رونق داشت، با آمدن گاز به منطقه به تدریج، کارایی و رونق خود را از دست داد و اکنون چندین سال است که واحدهای تولید یراق آلات مبلی در روستا فعال شده است.

علی اختری با بیان اینکه روستای هوجقان از نظر صنعتی به عنوان روستای پایلوت در طرح اشتغال پایدار انتخاب شده است، افزود: طرح یراق آلات مبلی که اینجا تولید می شود، بسیار با کیفیت بوده و مشابه آن از خارج وارد کشور می شود و لازم است حمایت های لازم در خصوص توسعه این صنعت در روستا از طرف مسوولان انجام شود.

پروری دهیار روستای زنوزق  نیز گفت: عمده درآمد ما از راه باغداری، کشاورزی و دامداری بوده و زردآلو، سیب و گردو نیز از جمله محصولات تولید شده در این روستا است.

وی افزود: روستای زنوزق در بحث گردشگری نیز دارای ظرفیت و پتانسیل های بالایی می باشد که جهت درآمدزایی از این طریق، ضروری است در بحث آموزش و ایجاد امکانات و بعضی زیرساخت ها، اقداماتی انجام دهیم.

برای رسیدن به توسعه همه جانبه در روستاها و تحقق شعار رونق تولید که بیشتر از طریق توجه به اقتصاد روستایی امکان پذیر است، می توان جلوی مهاجرت اهالی از روستاها به شهرها را گرفته و حتی مهاجرت معکوس را نیز موجب شد. گفتنی است تعامل و همکاری ادارات مختلف و مسوولان و نیز همراهی مردم در روستاها، می تواند دست یابی به هدف مورد نظر را تسریع بخشد.
کد مطلب: 10524
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *