جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۰

چسبندگی قیمت برنج ایرانی در بازار

حدود یک هفته از اعلام قیمت مصوب انواع برنج ایرانی گذشته، اما فروشندگان همچنان این کالا را با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌کنند.
چسبندگی قیمت برنج ایرانی در بازار
به گزارش توليد ايرانی ؛      براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، قیمت مصوب هر کیلو گرم برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان و برنج شیرودی ۴۲ هزار تومان تعیین شد، اما فروشندگان معتقدند این کالا را با قیمت بالایی خریدار‌ی کرده اند، بنابراین از عرضه این کالا با قیمت‌های مصوب خودداری می‌کنند نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که اکثر فروشندگان برچسب قیمت بر روی کالای خود ندارند و دلیل کارشان را بی ثباتی قیمت‌ها اعلام می‌کنند.
 
یکی از فروشندگان عمده برنج در بازار به فاکتور خرید اشاره کرد و افزود: وقتی قیمت تمام شده بهترین برنج ایرانی کیلویی ۷۹ تا ۸۳ هزارتومان است، چطور می‌شود آن را به قیمت ۶۵ هزار تومان عرضه کرد؟ 
 
وی گفت: اگر دولت با قیمت کمتر این کالای پرمصرف را توزیع کند، فروشندگان نیز با قیمت مناسب‌تری به مردم عرضه می‌کنند. 
 
یکی دیگر از فروشندگان هم می‌گفت: هیچ کسی برنج مرغوب ایرانی را با قیمت کیلوی ۶۵ هزار تومان عرضه نمی‌کند، مگر اینکه برنج ایرانی مخلوط با خارجی باشد. 
 
شالیکاران قیمت برنج ایرانی را در زمان برداشت کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کردند، اما از فصل برداشت تا کنون قیمت برنج چندین مرحله افزایش داشته بطوریکه قیمت برنج مرغوب ایرانی هم اکنون در بازار تا کیلویی ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
 
آقای حسنی دبیر بنکداران مواد غذایی تهران یکی از عوامل گرانی برنج را خشکسالی و کمبود تولید عنوان کرد و افزود: متاسفانه دلالان و برخی از کشاورزان هم با احتکار کردن برنج به التهاب بازار دامن می‌زنند.
 
همچنین براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی برنج مورد نیاز کشور حدود ۳ میلیون تن است و امسال حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج در کشور تولید شد، البته وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که به انداز کافی و بیش از نیاز کشور برنج خارجی وارد شده، اما توزیع انواع برنج‌های وارداتی، نیز بر کاهش قیمت برنج تاثیر نگذاشته است و نرخ‌ها همچنان صعودی است، ضمن اینکه قیمت برنج‌های خارجی هم به سبب افزایش نرخ جهانی، با رشد همراه است.
 
آقای سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی وزارت جهاد کشاورزی در این باره می‌گوید: امسال واردات برنج خارجی بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته و هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد و تا آرامش بازار، روند توزیع برنج وارداتی تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.
 
آقای سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به خشکسالی و کمبود ۲۰ درصدی تولید می‌گوید: استان‌های شمالی مثل گیلان، مازندران و گلستان تامین کننده برنج کشور هستند و امسال حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده است. 
 
وی اظهار امیدواری کرد که در سال آینده استان‌های شمالی کشور بتوانند کمبود و نیاز مصرف حدود ۳ میلیونی تنی برنج کشور را تامین کنند.
کد مطلب: 33314
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *