سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
۰
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۴

قامت خمیده صنعت برق زیر تعهدات توافقنامه پاریس

سومین گزارش ملی تغییر آب و هوا حاکی است اقدامات وزارت نیرو در کاهش انتشار گازهای گلخانه ­ای ۱۰.۸۳ میلیارد دلار هزینه دارد در حالی‌که بدهی ۱۵ هزار میلیاردتومانی آن پابرجاست.
قامت خمیده صنعت برق زیر تعهدات توافقنامه پاریس
به گزارش توليد ايرانی؛ بر اساس سومین گزارش ملی تغییر آب و هوا سازمان محیط زیست، ۲۵ درصد از کل تعهدات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کشور تا سال ۲۰۳۰ میلادی مربوط به حوزه نیروگاهی و تولید برق است. بر این اساس، اقدامات وزارت نیرو در کاهش انتشار گازهای گلخانه ­ای ۱۰.۸۳ میلیارد دلار هزینه در پی خواهد داشت که موجب کاهش ۳۹ میلیون تنی گازهای گلخانه ­ای خواهد شد و مابقی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حوزه برق مربوط به صرفه جویی در مصرف برق مانند صنعت است.
افزایش راندمان نیروگاه ها
به گزارش خبرنگار مهر،  امین عین اللهی، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به گزارش ارائه شده توسط سازمان محیط زیست، گفت: در این گزارش در مورد افزایش بهره­ وری در نیروگاه ­های کشور از محل اتصال واحد بخار به نیروگاه ­های گازی موجود به منطور کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تاکید شده است. به این ترتیب باید احداث بخش بخار سیکل ترکیبی و جایگزینی نیروگاه ­های کم راندمان قدیمی کلید بخورد، به گونه ای که میانگین بازده نیروگاه‌های حرارتی کشور در سال ۱۴۰۹ به ۴۶ درصد برسد.
وی افزود: بر اساس آخرین گزارش ترازنامه انرژی وزارت نیرو، میانگین راندمان نیروگاه‌های حرارتی تولید برق کشور در سال ۹۴، ۳۷.۴ درصد بوده است و برای رسیدن به هدف تعیین شده در موافقت­نامه پاریس، لازم است تا نرخ رشد ۰.۵۷ درصدی سالیانه در افزایش میانگین راندمان داشته باشیم. این در حالی است که بر اساس شکل زیر، میانگین رشد سالانه راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور ۰.۲۳ درصد بوده است. به عبارت دیگر تعهد ارائه شده در موافقتنامه پاریس بیش از ۲ برابر توان کشور در افزایش راندمان نیروگاه­ ها است.
کد مطلب: 5309
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *