پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۷
روسیه و چین به دنبال حذف دلار

مدودف: مبادله بر مبنای روبل اولویت اول روسیه است

مسکو و پکن در حال تدوین طرحی برای بالا بردن سهم روبل و یوآن در مبادلات تجاری دو جانبه و بین‌المللی هستند.
مدودف: مبادله بر مبنای روبل اولویت اول روسیه است
به گزارش توليد ايرانی به نقل از راشاتودی، چین و روسیه در حال آماده‌سازی طرحی برای بالا بردن سهم ارزهای ملی خود در مبادلات تجاری دوجانبه و همچنین تعاملات اقتصادی با دیگر کشورها هستند.
این دو کشور قصد دارند با هدف کاهش آسیب‌ پذیری خود در برابر تحریم‌های مالی از سوی آمریکا وابستگی خود به دلار را کاهش دهند.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه که ماه گذشته میلادی از پکن دیدار کرد، می‌گوید: این طرح شامل ایجاد یک نظام مالی بین مرزی پرداخت مستقیم به ارزهای ملی دو کشور است. گفت‌وگوها در این زمینه در جریان است که امکان استفاده از کارت‌های اعتباری «یونیون پی» چین در روسیه و همچنین کارت‌های اعتباری «میر» روسیه در چین را فراهم می‌کند.

مدودف گفت: در شرایط کنونی هیچ کس نباید بر بازار مسلط شود؛ چراکه این مسئله همه ما را به شرایط اقتصادی آن کشور وابسته می‌کند. این موضوع حتی زمانی که ما در حال صحبت در باره اقتصاد قوی مانند آمریکا هستیم نیز صدق می‌کند.

نخست وزیر روسیه ادامه داد: تحریم‌های آمریکا، مسکو و پکن را به سمت اتخاذ تدابیری برای استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات دوجانبه سوق داده است و ما باید ۱۰ سال پیش چنین کاری را می‌کردیم.

مدودف می‌گوید: مبادله بر مبنای روبل اولویت اول ماست؛ چراکه در نهایت باید روبل را از یک ارز قابل مبادله به یک ارز مرجع و مبنای حساب ذخیره حسابی بین‌المللی تبدیل کنیم. 

روسیه و چین به صورت موفق توافق سوآپ ارزی یوآن ـ روبل را از حدود سال ۲۰۱۴ به صورت موفقیت‌آمیزی آغاز کردند و توانسته‌اند تا حدودی با بالا بردن سهم ارزهای ملی خود در مبادلات تجاری وابستگی خود به دلار و یورو را کاهش دهند.
کد مطلب: 5216
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *