روش جدید کنترل قیمت‌ها با سامانه شفافیت فروشگاهی

29 فروردين 1402 ساعت 18:24

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه پایانی سامانه جامع تجارت است، گفت که با این سامانه دیگر نیازی به خوداظهاری نیست و قیمت‌ها کاملا می‌تواند با استفاده از این سامانه کنترل شود.


به گزارش تولید ایرانی؛        سید رضا فاطمی امین در جلسه پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت از یک مرحله‌ای به بعد قطع شده، اظهار کرد: در حال حاضر در این سامانه آمار واردات، تولید و وضعیت شرکت‌های پخش موجود است، اما خروجی و انتهای زنجیره هنوز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در این سامانه وضعیت بازار و قیمت‌ها مشخص نیست، تصریح کرد: بنابراین سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه پایانی سامانه جامع تجارت است.

به گفته این مقام مسئول پیش از این سامانه این وزارتخانه روزانه قیمت حداکثر ۱۰۰ قلم کالا را در سطح بازار بررسی و میانگین کشوری را محاسبه می‌کردند. اما ممکن است این اعداد دقیق نباشد و تعداد کالاها نیز محدود است.

وی افزود: اما در سامانه فروشگاهی وقتی کسی خرید می‌کند و کارت می‌کشد، همه اطلاعات شامل نوع، مقدار و قیمت کالا برای سامانه ارسال می‌شود. تاکنون اطلاعات ۹۶۰۰ فروشگاه روزانه به سامانه ارسال می‌شود.

به گفته وزیر صمت این روند دو کارکرد دارد. اول اینکه موجودی‌ها را مشخص می‌کند. پیش از این آمار انبار شرکت‌های پخش در دسترس بود، اما با راه اندازی سامانه شفافیت فروشگاهی اطلاعات فروشگاه‌ها از جمله اینکه فروشگاه چقدر کالا تحویل گرفته، چقدر فروخته شده و چقدر کالا در انبار فروشگاه است، هم در دسترس وزارتخانه قرار می‌گیرد. برای مشخص شدن قیمت کالاها در بازار نیز نیازی به خوداظهاری نیست و به محض پرداخت به صورت سیستمی مشخص است. بنابراین قیمت‌ها کاملا می‌تواند با استفاده از این سامانه کنترل شود.

وی افزود: همچنین این سامانه‌ بیگ دیتا در اختیار وزارتخانه قرار می‌دهد که می‌توان با استفاده از آن‌ها تحلیل‌های مختلفی ارائه کرد. مثلا می‌توان تاثیر افزایش مصرف یک کالا روی بقیه کالاها را بررسی کرد و در مجموع امکان تبیین بازار فراهم می‌شود.

فاطمی امین در بخشی از این جلسه ابزار امیدورای کردکه مالیات بر عایدی سرمایه در اسرع وقت ابلاغ و اجرا شود گفت: با ابلاغ این طرح معاملات مکرر و سوداگرانه دلالی حذف خواهد شد و بستر آن هم در پلنتفرم‌های کنونی فراهم است.


کد مطلب: 37377

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/37377/روش-جدید-کنترل-قیمت-ها-سامانه-شفافیت-فروشگاهی

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com