شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۱

ضرورت هم‌زمانی رشد تولید و مهار تورم برای جلوگیری از رکود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی در تشریح راهکار مهار تورم و رشد تولید گفت: اگر فقط مهار تورم را در نظر بگیریم و به رشد تولید توجه نکنیم، عارضه رکود، اقتصاد کشور را آزار خواهد داد.
ضرورت هم‌زمانی رشد تولید و مهار تورم برای جلوگیری از رکود
به گزارش توليد ايرانی؛ به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی سازمان برنامه و بودجه، محمد فرش‌کاران رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تورم در واقع نوعی مالیات پنهان و به نفع اقشار خاص و به ضرر قشر عمده مردم است، اظهار کرد: تورم و رکود مشکلات ساختاری اقتصاد ایران هستند.
وی با اشاره به شعار سال به راهکارهای مهار تورم و رشد تولید اشاره کرد و گفت: مسئله بسیار مهم تعیین ظرفیت تولید است. اگر تولید قادر به پاسخ به نیاز بازارهای داخلی و بین‌المللی خود باشد و با ارزآوری خارجی و گردش سرمایه داخلی به پایه پولی و مالی ثبات دهد، ارزش پول ملی افزایش می‌یابد. وقتی ارزش پول تقویت شود، توانمندی و قدرت خرید آحاد جامعه بالا می‌رود و ضمن کنترل تورم، تولید می‌تواند از رکود خارج شود.
فرش‌کاران افزایش تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی را برای مهار تورم و افزایش درآمد ملی مهم دانست و گفت: هرگاه رشد اقتصادی یا تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور افزایش یابد، توان اقتصادی و سرانه درآمدی کشور ارتقا یافته و سطح عمومی قیمت‌ها کاهش می‌یابد و به عبارت دیگر تورم مهار می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه افزایش سطح عمومی قیمت‌ها از چسبندگی خاصی پیروی می‌کند، ادامه داد: جهت کنترل قیمت‌ها به سمت کاهش حتماً باید رشد تولید اتفاق بیفتد تا با افزایش درآمد سرانه آحاد جامعه، میزان تقاضا برای کالاها و خدمات افزایش یابد.
وی سیاست‌های انقباضی به مفهوم کنترل بازار، سیاست‌های پولی  و هدفمندکردن تسهیلات بانکی را در مهار تورم مؤثر دانست، افزود: اگر ارتباطات اقتصادی منطقه‌ای و جهانی توان تولید را به بازارها ببرد و تبدیل به ارز شود، این ارز خودبه‌خود در رشد اقتصادی و مهار تورم تأثیر خود را نشان خواهد داد.
فرش‌کاران سیاست‌های ارزی و تثبیت نرخ ارز برای مهار تورم روانی را  ضروری دانست و گفت: مهار و کنترل تورم باید در بازه‌های زمانی مشخص پیش رود که لازمه آن تقویت پول ملی، حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و ارتباط خوشه‌ای تولیدکنندگان خرد با تولیدکنندگان بزرگ، است.
وی با تأکید بر اینکه مهار تورم و رشد تولید باید به‌صورت هم‌زمان انجام شود افزود: اگر فقط مهار تورم را در نظر آوریم و به رشد تولید توجه نکنیم عارضه رکود، اقتصاد کشور را آزار خواهد داد و منجر به تشدید بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی و بالارفتن هزینه‌های دولت خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی در عین حال تصریح کرد: البته این اصلاحات تنها با شعار قابل ایجاد نیست، بلکه لازم است در مسیری که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند با اهتمام تمام پیش رفته و اقدامات عملی مؤثری صورت گیرد.
کد مطلب: 37352
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *