جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۴

تاکید عراق بر اهمیت تشکیل بلوک‌های اقتصادی منطقه‌ای با مشارکت ایران

تاکید عراق بر اهمیت تشکیل بلوک‌های اقتصادی منطقه‌ای با مشارکت ایران
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل توليد ايرانی، به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «عبدالرزاق الزهیری» رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق ماهیت تجارت با کشورهای همسایه در منطقه را که به آن تجارت درونی می‌گویند، بسیار ضروری خواند.

 وی بر اهمیت بلوک‌های اقتصادی در حال شکل‌گیری در منطقه به ویژه در شرایط بسیار سخت و نوسانات شدید در بازارهای جهانی تاکید کرد و گفت: کشورهایی هستند که برای نزدیک نگه داشتن تراز تجاری به یکدیگر تلاش کردند.

الزهیری گفت: تجربه امروز گروه بین المللی بریکس یک مزیت اقتصادی و قدرتی غیر دلاری و غیر یورویی را به رخ دنیا کشیده است. مزیت بریکس این است که این کشورها با ارزهای خود معامله می‌کنند.

این مسئول عراقی افزود: اگر عراق برای تشکیل یک بلوک اقتصادی با کشورهایی مانند اردن، عربستان، مصر، ایران و ترکیه همکاری کند، این یک گروه اقتصادی بزرگ خواهد بود؛ زیرا از منابع انرژی، آب و ثروت های طبیعی برخوردارند.

الزهیری با اشاره به تمایل عراق برای مشارکت استراتژیک با کشورهای منطقه گفت: نرخ دلار در عراق کاهش یافته و قوانین اقتصادی، گمرکی و مالیاتی مهمی وجود دارد که به سرمایه گذاران عربی و خارجی قدرت ورود به بازار عراق را داده و این برای به دست آوردن بازار کشورهای همسایه و دوست  نیز ورود ارز به داخل کشور مهم است.

وی تاکید کرد: عراق از طریق ایجاد معافیت‌های بزرگ برای همه تجار و سرمایه گذاران به جای اعمال فشار بر آنها امکان برقراری روابط قوی و ایجاد اقتصاد رقابتی را دارد.
کد مطلب: 37204
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *