پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۵

از رفع ممنوعیت ثبت سفارش برنج تا نوسانات بازار گوشت و مرغ

در ۷ روز گذشته در بخش کشاورزی خبرهای مهمی منتشر شد که از مهمترین آنها می‌توان به رفع ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج، کاهش قیمت مرغ و دو نرخی شدن شکر اشاره کرد.
از رفع ممنوعیت ثبت سفارش برنج تا نوسانات بازار گوشت و مرغ
به گزارش توليد ايرانی ، هفته جاری در بخش کشاورزی با خبر " پیاز ارزان شد؟" شروع شد. مشاهدات حاکی از آن است که هنوز کاهش قیمت ۲۰۰۰ تا۵۰۰۰ تومانی پیاز که چندی پیش مسئولان مربوطه اعلام کردند اثری در خرده‌فروشی‌ها نداشته و پیاز همچنان با  قیمت‌ هفته‌های قبل در بازار عرضه می‌شود.

"آمار دقیقی از گلخانه‌ها وجود ندارد" از خبرهای مهم دیگر بخش کشاورزی در هفته جاری بود. رئیس انجمن گلخانه‌داران با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد گلخانه‌ها و وضعیت کشت آنها در کشور وجود ندارد اعلام کرد که بر اساس آمارهای اعلام شده ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در سطح کشور داریم ولی از این تعداد گلخانه هیچگونه آمار رسمی و مستند که قابل اتکا باشد و بدانیم چه تعداد فعال و چه تعداد غیرفعال هستند یا چه چیزهایی به چه میزان کشت می کنند در دست نیست.

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند گلخانه‌های کشور خبر داد و گفت که سامانه ای طراحی و راه اندازی کردیم که در ابتدای کشت گلخانه دار وارد سامانه شود و اطلاعات کشتش را آنجا وارد کند. فرآیند کار نیز به این صورت است که تولیدکنندگان آمارها و اطلاعات خود را وارد می‌کنند و ما نیز در نهایت این آمارها را آنالیز خواهیم کرد. در حقیقت می‌توانیم الگوی کشت، بازار، مصرف داخل و بازار صادراتی را مدیریت کنیم.

خبر دیگری با تیتر "عوامل بازار گوشت برای تولیدکننده و مصرف‌کننده تصمیم می‌گیرند" نیز در این هفته منتشر شد. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت که قیمت دام زنده بر گوشت اثر چندانی ندارد و عوامل دیگری وجود دارد که قیمت گوشت در بازار را بالا می‌برند. در حقیقت این عوامل بازار گوشت برای تولیدکننده و مصرف کننده تصمیم می‌گیرند.

 "ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج رفع شد؟"  یکی از خبرهای مهم بخش کشاورزی در هفته جاری بود. در حالی که گفته می‌شود ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج هنوز برداشته نشده اما مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی می‌گوید که انجام ثبت سفارش جدید برای واردات برنج منوط به این است که شرکت‌ها به تعهدات خود عمل کرده باشند و فرآیند واردات تا توزیع در سامانه جامع تجارت به صورت شفاف ثبت شده باشد.

جدیدترین قیمت گوشت قرمز در بازار نیز یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در این هفته بود. مشاهدات حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته است.

از دیگر خبرهای بخش کشاورزی در این هفته خبر "شکر دو نرخی می‌شود" بود. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نامه‌ای به وزرای جهادکشاورزی و صمت از اصلاح قیمت شکر و نحوه عرضه شکر در سامانه بازارگاه خبر داد.

کاهش قیمت مرغ در بازار نیز از جمله‌ خبرهای مهم این هفته بود. مشاهدات حاکی از آن است که قیمت مرغ نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته است. کاهشی که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی علت آن را کاهش تقاضا و عرضه زیاد عنوان می‌کند.

 رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران علت افزایش قیمت گل در روز مادر را افزایش تقاضا و سرمازدگی بخشی از گل‌های شاخه بریده عنوان کرد.
کد مطلب: 37167
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *