مهمترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

30 دی 1401 ساعت 8:21

اختلال در ترافیک اینترنت داخل کشور، رونمایی از سایت و اپلیکیشن کاهش پینگ بازی‌های رایانه ای، رفع فیلتر شدن گوگل‌پلی و اعلام زمان قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور برخی از عناوین مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ جاری بود.


به گزارش تولید ایرانی ، برخی کاربران از بعدازظهر روز دوشنبه اخباری مبنی بر رفع فیلتر گوگل پلی برای کاربران منتشر شد و بررسی ها نشان می داد از عصر روز امکان دانلود از این پلتفرم پس از چندین ماه اعمال محدودیت، با  آی پی ایران امکان پذیر شده است. اما با گذشت ساعتی پس از رفع فیلتر،  کاربران اعلام کردند که گوگل پلی دوباره غیر قابل دسترس شده که دلیل این موضوع مشخص نیست و توضیحی ارائه نشده است.

علت اختلال در ترافیک اینترنت داخل کشور اعلام شد

پس از آن هم مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور با انتشار پستی در فضای مجازی از افت ترافیک یکی از مراکز IXP خبر داد که گفته شد این مشکل حل شده است. این درحالی است که روز سه شنبه هم شواهد حاکی از آن بود این اختلال در ترافیک داخل کشور همچنان وجود داشت  و کندی اینترنت احساس می‌شد، بنابراین شرکت ارتباطات زیرساخت کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دلیل بروز مشکلات فنی در راستای توسعه شبکه، شاهد افت موقت کیفیت سرویس IXP خواهیم بود.

 رونمایی از سایت و اپلیکیشن کاهش پینگ بازی های رایانه ای

یکی از مشکلاتی که گیمرهای کشورمان همواره با آن روبرو بودند مشکل سرعت پایین دانلود بازی ها و آپدیت آنها به همراه پینگ یا زمان تاخیر بالای بازی آنلاین بوده که باعث اختلال و تجربه کاربری نامناسب گیمرها در ایران می شد؛ در همین رابطه عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا اعلام کرد خوشبختانه همانطور که وعده داده بوده ام برای رفع مشکل این بخش از کاربران عزیز که تعداد آنها کم هم نیست، با همکاری بخش خصوصی، بنیاد ملی بازی های رایانه ای و شرکت ارتباطات زیرساخت، سایت و اپلیکیشنی بنام "رادار بازی" راه اندازی شده است.

استفاده از این سایت و اپلیکیشن آن، ضمن افزایش قابل توجه سرعت دانلود بازی ها و آپدیت آنها، باعث کاهش چشمگیر پینگ بازی‌ها نیز خواهد شد که درنتیجه تجربه ای دلچسب در بازی آنلاین برای کاربران رقم خواهد خورد.  گیمرها می توانند از طریق مراجعه به آدرس radar.game این حس خوب را تجربه کنند و تجربه خود را در قالب کامنت در میان بگذارند. قرار است به تدریج تعداد بازی افزایش یابد.

ارسال الکترونیکی گذرنامه‌های مرسولات هوایی

این هفته در نشست مشترک پست و شرکت هواپیمایی ایران ایر، دو طرف بر ارسال الکترونیکی گذرنامه‌ی مرسولات پستی تهران که از طریق هوایی به سایر استان‌ها رهسپار می‌شوند، توافق کردند. سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور با بیان اینکه در این طرح گذرنامه های الکترونیکی جایگزین ثبت های فیزیکی می شود، گفت: این امر در سرعت بخشی به فرایندهای اجرایی تحویل مرسولات، افزایش دقت، کاهش خطاهای احتمالی و همچنین در تسهیل روند تهیه صورتحساب های مالی و کنترل هزینه های هر دو شرکت تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به مزایای ارسال الکترونیکی گذرنامه‌ی مرسولات پستی مبنی بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، افزود: با هماهنگی اداره‌کل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران پستی، در آینده‌ی نزدیک این طرح در دیگر شهرهای کشور نیز اجرا خواهد شد. شرکت هواپیمایی ایران ایر نخستین شرکت هوایی در این توافق است و در صورت موفقیت‌آمیز بودن و رضایت طرفین از طرح، با سایر ایرلاین ها نیز در این خصوص رایزنی خواهیم کرد.

قطع اینترنت‌ همراه در محدوده‌های برگزاری کنکور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه هیئت دولت هفته جاری درباره قطع اینترنت به خاطر کنکور نیز اظهار کرد: هفته پیش گفتم و الان هم می‌گویم، بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور درخواستی را وزارت علوم مطرح کرده بود، برای قطع سراسری اینترنت که ما اعلام کردیم با قطع سراسری اینترنت مخالفیم و با قطع سراسری هم موافقت نشد، آنچه از روز پنجشنبه اتفاق می افتد از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در محدوده‌های حوزه‌های برگزاری کنکور است که آن هم با اطلاع قبلی قطع می‌شود. اینترنت ثابت به هیچ وجه قطع نمی شود. ما به دوستانمان در وزارت علوم توصیه کردیم که باید از ابزارهای جدید برای مقابله با تقلب استفاده کنند. ما هم دغدغه آنها را درک می کنیم، مجموعه دولت به سمتی می رود که این نگرانی‌ها را با استفاده از روش‌های جدید کاهش دهند.

ویندوز ۷ به تاریخ پیوست

ویندوز ۷ هفتمین نسخهٔ سیستم‌عامل از مجموعهٔ مایکروسافت ویندوز و خانوادهٔ ویندوز ان‌تی بود که در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه و برای استفاده در کامپیوتر های شخصی تولید شد. این سیستم‌عامل هفتمین نسل از سیستم‌عامل‌های ویندوز بود و به همین دلیل نام آن را ویندوز ۷ گذاشته‌اند.اما پشتیبانی ویندوز ۷ توسط مایکروسافت در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ متوقف شد. درباره دلیل این اقدام گفته شده با توجه به پایان پشتیبانی از این ویندوز، توصیه ارتقا به ویندوز ۸ ،  ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ است؛ زیرا دیگر بروزرسانی‌های امنیتی را دارا نمی‌شود و سیستم را در معرض خطر ویروس‌ها، هکرها و بدافزارها قرار می‌دهد.

اما درباره جزئیات این اقدام می توان گفت مایکروسافت، شرکت توسعه دهنده سیستم عامل ویندوز، با انتشار بیانیه‌های مختلف در طول چند سال گذشته بارها از پایان پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی و قبلی ویندوز همچون ویندوز ۷ که از پرطرفدارترین نسخه‌های این سیستم عامل محسوب می‌شود، خبر داده و به کاربرانی که هنوز از آن برای رایانه‌های شخصی خود استفاده می‌کنند هشدار داد که هرچه زودتر نسخه‌های جدیدتر همچون ویندوز ۱۰ را بر روی سیستم خود نصب و دانلود کنند چراکه نسخه‌های قبلی دیگر به‌روزرسانی های امنیتی و نرم افزاری را از ژانویه ۲۰۲۰ میلادی دریافت نخواهند کرد و در صورت بروز هرگونه مشکلی برای کاربران رایانه‌های مذکور، مایکروسافت پاسخگو نخواهد بود.

در نهایت طبق اعلام مرکز مدیریت راهبردی افتا، سیستم عامل ویندوز ۷ از بیستم دی ماه  سال جاری دیگر به‌روزرسانی‌ها و اصلاحیه‌های امنیتی شرکت مایکروسافت را دریافت نخواهد کرد و بصورت عملی از گردونه سیستم‌های عامل خارج و کنار گذاشته شد. بنابراین توصیه می شود تمامی مدیران، متخصصان و کارشناسان حوزه IT سازمان‌های دارای زیرساخت حیاتی کشور خواسته‌اند سیستم‌های ‌عامل‌ منسوخ شده شامل Windows ۷ و Windows ۸.۱  را با اولویت بالا حذف و سیستم عامل دیگری را جایگزین کنند تا  در معرض انواع تهدیدات امنیتی سایبری قرار نگیرند.


کد مطلب: 37166

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/37166/مهمترین-اخبار-حوزه-ارتباطات-فناوری-اطلاعات

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com