سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
۰
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۰

تایرسازان بزرگ در ۹ ماهه امسال چه کردند؟

آمار ارائه شده توسط تولیدکنندگان بزرگ تایر، از تولید قریب به ۱۱۸ هزار تن از انواع تایرها معادل بیش از ۱۸.۵میلیون حلقه در پنج ماهه امسال حکایت دارد که رشد یک درصدی به لحاظ وزنی و رشد دو درصدی به لحاظ تعداد این کالا را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
تایرسازان بزرگ در ۹ ماهه امسال چه کردند؟
به گزارش توليد ايرانی ؛       بر اساس گزارش عملکرد تایرسازان بزرگ کشور طی ۹ ماهه امسال، در مجموع ۲۱۷ و ۳۲۳ تن تایر(کل تایر تولیدی کشور) معادل ۳۳ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۱۱۵ حلقه تولید شده است. میزان تولید تایر در ۹ ماهه سال گذشته برابر ۲۱۵ هزار و ۹۱۲ تن (معادل ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۵۰۳ حلقه) ثبت شده است؛ بر این اساس مجمموع تولید تایر کشور در مدت مذکور سال جاری به لحاظ وزنی یک درصد بیشتر شده اما از منظر تعداد حلقه‌ها چهار درصد افت کرده است.

اما این در حالیست که تولید کل تایر خودروهای کشور طی ۹ ماهه امسال، ۱۹۶ هزار و ۲۳۸ تن تایر انواع خودرو معادل ۱۸ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۷۶ تن در مجموع ۹ ماهه امسال تولید شده که نسبت به ۱۹۴ هزار و ۷۱۵ تن (۱۸ میلیون و ۳۷ هزار و ۷۵۵ حلقه) تولیدی در مجموع ۹ ماهه ۱۴۰۰، به لحاظ وزنی یک درصد و به لحاظ تعدادی دو درصد بیشتر شده است.

تنها تولید تایر خودروهای سواری بیشتر شد
طبق آمار، بیشترین و تنها رشد تولید که سبب توازن رشد کلی تولید شده است، مربوط به رشد تولید تایر خودروهای سواری است.
از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، ۱۲۱ هزار و ۹۴۳ تن تایر خودرو سواری معادل ۱۶ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۹۴ حلقه تولید شده که به لحاظ وزنی هشت درصد و به لحاظ تعداد چهار درصد بیش از آمار تولیدی مدت مشابه سال گذشته است. در ۹ ماهه ۱۴۰۰ قریب به ۱۱۲ هزار و ۵۹۷ تن معادل ۱۵ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۸۰۳ حلقه تایر خودرو سواری در کشور به تولید رسیده بود.

تولید تایر وانتی در این مقایسه آماری، هم از منظر تعدادی و هم از لحاظ وزنی، ۹ درصد کمتر شده است. تولید این تایرها از ۲۰ هزار و ۷۳۱ تن (یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۲۶۴ حلقه) در مجموع ۹ ماهه نخست سال گذشته به ۱۸ هزار و ۸۲۳ تن (یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۶۵۸ حلقه) در مجموع ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ رسیده است.

همچنین تولید تایرهای باری و اتوبوسی در مدت مذکور سال جاری هم ۹ درصد (هم وزنی و هم تعدادی)   نسبت به مجموع تولید این تایرها در مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است.  

در ۹ ماهه ۱۴۰۱ حدود ۳۸ هزار و ۳۵۵ تن تایر باری و اتوبوسی معادل ۵۸۵ هزار و ۳۵۱ حلقه تولید شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته آمار تولید این تایرها ۴۲ هزار و ۴۶ تن برابر ۶۴۲ هزار و ۸۸۹ حلقه ثبت شده است.
تولید تایرهای کشاورزی نیز در مجموع ۹ ماهه با افت ۱۱ درصدی به‌لحاظ وزنی به ۱۳ هزار و ۹۵۸ تن (تولید ۱۵ هزار و ۶۲۱ تن تایر کشاورزی در ۹ ماهه ۱۴۰۰) رسیده است. این میزان برابر ۳۶۰ هزار و ۸۵ حلقه است که نسبت به ۳۸۵ هزار و ۲۱۴ حلقه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افت را تجربه کرده است.

بیشترین افت تولید تایرها در این مقایسه میزان تولید تایرها را تایرهای راه‌سازی و صنعتی به خود اختصاص داده‌اند.
از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آذر ماه ۳۱۵۸ تن، معادل ۲۸ هزار و ۸۸ حلقه تایر راه‌سازی و صنعتی در کشور تولید شده که به‌نسبت ۳۷۲۱ تن معادل ۳۵ هزار و ۵۸۵ حلقه تولیدی در مجموع ۹ ماهه ۱۴۰۰ به‌ترتیب به لحاظ وزنی ۱۵ درصد و از منظر تعدادی ۲۱ درصد افت تولید را در کارنامه عملکرد ۹ ماهه تایرسازان ثبت کرده‌اند.

تولید تایرهای غیر خودرویی هم افزایشی نیست
طبق آمار، تولید تایر دوچرخه و موتور در مدت مذکور سال جاری نسبت به آمار تولید در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به لحاظ وزنی سه درصد بیشتر شده اما از منظر تعداد حلقه، شش درصد افت پیدا کرده است.

در حالیکه در مجموع ۹ ماهه سال گذشته ۱۳ هزار و ۶۹۰ تن (شش میلیون و ۴۳۶ هزار و ۹۲۳ حلقه) تایر دوچرخه و موتور در کشور تولید شد، این عدد در مجموع ۹ ماهه امسال به ۱۴ هزار و ۱۱۹ تن معادل شش میلیون و ۲۲ هزار و ۲۴۸ حلقه رسیده است.

در نهایت در مدت مذکور سال جاری  ۶۹۶۶ تن انواع تیوب تولید شده‌ که معادل ۹ میلیون و ۷۱ هزار و ۹۹۱ حلقه ثبت شده است. این در حالیست که در مدت ۹ ماهه اول سال گذشته ۷۵۰۷ تن معادل ۱۰ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۸۲۵ حلقه تیوب در کشور به تولید رسیده بود؛ براین اساس تولید تویوب در کشور با افت هفت درصدی وزنی و ۱۴ درصدی تعدادی نسبت به ۹ ماهه سال گذشته روبرو شده است. 
 
کد مطلب: 37161
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *