جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۸

مروری بر تجارت کالایی ایران از ابتدای فروردین تا دی‌ماه

صادرات کالا بدون احتساب نفت خام، از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۹۷.۸ میلیون تن به ارزش ۴۳.۱ میلیارد دلار بوده است.
مروری بر تجارت کالایی ایران از ابتدای فروردین تا دی‌ماه
به گزارش توليد ايرانی ؛         بر اساس آخرین آمار دریافتی از معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، صادرات کالا بدون احتساب نفت خام، از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۹۷.۸ میلیون تن به ارزش ۴۳.۱ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس گزارش انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، نکته قابل توجه در آخرین آمار گمرک که بر خلاف رویه‌های قبل تا دهه اول دی ماه ارائه شده، در این است که از این میزان حدود ۱۷.۵ میلیون تن به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار مربوط به صادرات (بدون احتساب نفت خام) طی ۱۰ روزه نخست دی ماه ۱۴۰۱ است و بیش از ۸۵ درصد از ارزش آن را گاز طبیعی مایع شده تشکیل می‌دهد.

افزایش صادرات گاز طبیعی روند نزولی صادرات را معکوس و کاهش وزن صادرات را به افزایش صادرات تبدیل کرد.
از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی سال ۱۴۰۱، رقم محصولات و کالاهای وارداتی هم ۲۸.۲ میلیون تن و ارزش آن ۴۴.۳ میلیارد دلار محاسبه شده است. از این میزان، ۱.۰۵ میلیون تن به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار مربوط به ۱۰ روز نخست دی ۱۴۰۱ بوده که بیشترین ارزش آن مربوط به واردات ذرت دامی با سهم ۱۱.۵ درصد از کل ارزش واردات است.

روند ماهانه مقدار تجارت کالای بدون نفت خام- میلیون تن
بر اساس آمار منتشرشده گزارش اخیر معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در مقایسه با ۱۰ روزه نخست دی ماه ۱۴۰۱، روند ماهانه مقدار ارزش واردات تجارت کالای بدون نفت خام- میلیون تن افزایش ۱۵.۵ درصدی در آذر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل همین سال داشته و همچنین روند ارزش ماهانه مقدار صادرات تجارت کالای بدون نفت خام- میلیون تن حکایت از افزایش ۳.۲ درصدی در آذر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل همین سال دارد.

روند ماهانه ارزش تجارت کالای بدون نفت خام- میلیارد دلار
همچنین آمار نشانگر این است که در مقایسه با ۱۰ روزه نخست دی ماه ۱۴۰۱، روند ماهانه ارزش واردات تجارت کالای بدون نفت خام-میلیارد دلار با افزایش ۱۵.۵ درصد ارزش واردات در آذر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل همین سال مواجه بوده است و از سویی دیگر روند ماهانه ارزش صادرات تجارت کالای بدون نفت خام-میلیارد دلار، افزایش ۳.۲ درصدی آن را در آذر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل همین سال نشان می‌دهد.

شرکای عمده تجاری ایران از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ۱۴۰۱
در ادامه گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، شرکای عمده تجاری ایران از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ۱۴۰۱ در بخش واردات، امارات با رقم ۱۳.۶میلیارد دلار در رتبه نخست شرکای تجاری ایران در واردات کالاهای بدون نفت خام قرار دارد.
همچنین کشورهای چین با رقم ۱۱.۵ میلیارد دلار، ترکیه با رقم ۴.۶ میلیارد دلار، هند با رقم ۲.۴ میلیارد دلار و آلمان با رقم ۱.۴ میلیارد دلار به‌ترتیب در جایگاه‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم شرکای تجاری ایران در واردات کالاهای بدون نفت خام قرار دارند.
شرکای عمده تجاری ایران از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ۱۴۰۱ در بخش صادرات نیز چین با رقم ۱۱.۸ میلیارد دلار در رتبه نخست شرکای تجاری ایران در صادرات کالاهای بدون نفت خام قرار دارد.

از سوی دیگر کشورهای عراق با رقم ۸.۶ میلیارد دلار، ترکیه با رقم ۶.۴ میلیارد دلار، امارات با رقم  ۴.۶ میلیارد دلار و  هند با رقم ۱.۵ میلیارد دلار به ترتیب در جایگاه‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم شرکای تجاری ایران در صادرات کالاهای بدون نفت خام هستند.
کد مطلب: 37156
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *