جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۱

پیشگیری از هدررفت آب کشاورزی، معادل اجرای ده‌ها پروژه آبرسانی است

در شرایطی که کشاورزی به‌عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد ایران، با الگوهای کشت نادرست و مصرف بالای آب، بخش زیادی از منابع آبی کشور را تحت تاثیر قرار داده است، به نظر می‌رسد می‌توان با کاهش هدررفت آب در این صنعت، معادل اجرای ده‌ها پروژه آبرسانی به منابع آبی کشور کمک کرد.
پیشگیری از هدررفت آب کشاورزی، معادل اجرای ده‌ها پروژه آبرسانی است
به گزارش توليد ايرانی ؛       مدیران وزارت نیرو تاکید دارند برای حفاظت از منابع آبی کشور، راهی بجز تلاش برای اصلاح روش‌های کشاورزی وجود ندارد. در این زمینه، یوسف غفارزاده از مدیران شرکت مدیریت منابع آب ایران می‌گوید ۷۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی کشور به هدر می‌رود که اگر بتوانیم با اصلاح رویه‌ها، از هدررفت این ۷۰ درصد جلوگیری کنیم، گویی که ده‌ها پروژه آبرسانی به اجرا رسیده و به ظرفیت تأمین آب کشور افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی آب و تأسیسات آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وظیفه ما مدیریت منابع آب و حفظ و نگهداری آب برای آیندگان است؛ ما آب را از گذشتگان به ارث نبرده‌ایم، بلکه آب را از آیندگان به امانت داریم.

این فعال مدیریت منابع آب، اصلاح روند مصرف آب در کشور را یک ضرورت دانست و افزود: متاسفانه در کشور شاهد افزایش مصرف آب به دلیل افزایش جمعیت و افزایش متوسط دمای هوا و همچنین ادامه مصارف اسراف‌گونه هستیم، به‌گونه‌ای که در تمامی بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت، به طور متوسط دو برابر متوسط جهانی، مصرف آب داریم. در کنار اجرای پروژه‌های متعدد آبی، باید در زمینه مدیریت مصرف آب اقداماتی را انجام دهیم.

پیشگیری از هدررفت آب کشاورزی، معادل اجرای ده‌ها پروژه آبرسانی است
وی با اشاره به‌این‌که راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی حدود ۳۰ درصد است، ادامه داد: به‌عبارتی بالغ بر ۷۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی کشور به هدر می‌رود که اگر بتوانیم با اصلاح رویه‌ها، از هدرروی این ۷۰ درصد جلوگیری کنیم، مثل‌آن است که ده‌ها پروژه بزرگ‌ آبرسانی اجرا شده و به ظرفیت تأمین آب کشور افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعت و خانگی راهی به‌جز فرهنگ‌سازی نداریم؛ در آذربایجان شرقی نیز در کنار اجرای پروژه‌های متعدد آبی و زیرساختی، توجه به موضوع مهم فرهنگ‌سازی و اصلاح روند مصرف به منظور مدیریت بهینه مصرف آب در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه در فرهنگ غنی مردم، بحث فرهنگ‌سازی و توجه به مدیریت مصرف وجود داشته، با به‌روزرسانی فرهنگ‌های گذشته در این استان، در بخش فرهنگ‌سازی مصرف آب ورود کرده‌ایم که در این زمینه، عروسک "چمچه خاتون" که نماد باران‌خواهی در فرهنگ مردم است را در نمایشگاه امسال رونمایی کردیم و به عنوان یک نماد فرهنگی در بخش توجه به اهمیت آب و مدیریت مصرف آن، معرفی کرده‌ایم.

مصرف آب کشاورزی باید نصف شود
کارشناسان پیشتر  در پاسخ به چرایی این مساله که چرا قانون پیاده سازی الگوی کشت در چند برنامه سالانه کشور تنفیذ اما در هیچ یک فرصت اجرا پیدا نکرده است، گفته‌اند که الگوی کشت در چهار برنامه یعنی برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم قانون بوده اما اجرایی نشده است، در جلسه پانزدهم شواریعالی آب در سال ۱۳۹۳ مصوب شد که وزارت نیرو میزان آب مصرفی تمامی دشت‌ها و بخش کشاورزی را ارزیابی کرده و میزان آب قابل برداشت در هر منطقه را اعلام کند تا در منابع آبی کشور پایداری ایجاد شود، زیرا در شرایط کنونی منابع آبی کشور به سمت شکنندگی پیش می‌رود.

نظر کارشناسی این است که رقم مطلوب اختصاص آب به بخش کشاورزی ۴۵ میلیارد مترمکعب بوده و اختصاص آب به این میزان می‌تواند در برداشت و تامین آب، پایداری ایجاد کند و بایستی مصرف آب در بخش کشاورزی به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد، در وضعیت کنونی در حال از دست دادن منابع آبی خود هستیم. سطح آب زیرزمینی ما در حال پایین رفتن مستمر بوده، این در حالی است که آب های سطحی نیز افت چشمگیری دارند و نمونه آن دریاچه ارومیه و زاینده رود است.
 
کد مطلب: 37132
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *