پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۷

نرخ رشد اقتصادی امسال محقق می‌شود؟

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه در سال جاری بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور را ۳.۷ درصد اعلام کرده است، گفت: ممکن است در سال جاری رشد اقتصادی سه تا چهار درصدی در کشور محقق شود که ناشی از خالی شدن ظرفیت‌ها در دوران کرونا است اما در سال آینده بعید می‌دانم که رشد اقتصادی کشور به یک تا دو درصد برسد.
نرخ رشد اقتصادی امسال محقق می‌شود؟
به گزارش توليد ايرانی ،     سید مرتضی افقه گفت : رشد اقتصادی کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد، اظهار کرد: تحقق رشد اقتصادی در وهله اول به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و برای اینکه سرمایه‌گذاری انجام شود، سرمایه‌گذار باید نسبت به آینده اطمینان داشته باشد.

سرمایه‌گذاران باید حداقل دو دهه نسبت به آینده اطمینان داشته باشند

وی بیان اینکه اطمینان سرمایه‌گذاران به آینده به این معنا است که باید حداقل برای دو دهه نسبت به آینده خوش‌بین باشند تا بتوانند سرمایه‌گذاری کنند، افزود: برای خوش‌بینی سرمایه‌گذاران باید هم در داخل کشور و هم در روابط خارجی ثبات وجود داشته باشد.
این اقتصادادان در خصوص رشد اقتصادی کشورها تصریح کرد: کشورهایی می‌توانند رشد اقتصادی مداوم و ثابت داشته باشند که در داخل کشور خود ثبات اقتصادی داشته باشند. تغییرات مکرر و تنش‌های اقتصادی وجود نداشته باشد و همچنین در روابط بین‌المللی تنشی نباشد.

افقه با بیان اینکه به دلیل وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت، رشد اقتصادی آن متأثر از فروش آن است، عنوان کرد: رشد اقتصادی کشور به تغییرات قیمت نفت، درآمدهای نفتی و یا تحریم‌های گاه و بی‌گاه بستگی دارد.

فاقد ثبات اقتصادی داخلی هستیم

وی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه در کشور تغییرات مکرر مدیران، قوانین و سیاست‌ها وجود دارد، فاقد ثبات اقتصادی داخلی هستیم. یعنی زمانی که مدیران و سیاست‌ها به صورت مرتب تعویض می‌شوند سبب می‌شود که سرمایه‌گذاران نتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اقتصاد کشور به روابط خارجی، فروش نفت، تجارت‌های خارجی و روابط بین الملل با کشورهای دیگر بسیار وابسته است، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها زمینه زیادی برای فروش نفت وجود ندارد. در دوران کرونا نیز تعدادی از فعالیت‌های اقتصادی تعطیل شدند اما در حال حاضر که کرونا کمتر شده است، ظرفیت خالی وجود دارد و این فعالیت‌ها مجددا در حال راه‌اندازی هستند.

افقه با اشاره به اینکه در سال جاری بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور را ۳.۷ درصد اعلام کرده است، افزود: ممکن است در سال جاری رشد اقتصادی سه تا چهار درصدی در کشور محقق شود که ناشی از خالی شدن ظرفیت‌ها در دوران کرونا است اما در سال آینده بعید می‌دانم که رشد اقتصادی کشور به یک تا دو درصد برسد.

برای کنترل تورم باید به سوی تولید و عرضه پیش برویم

وی در خصوص اقداماتی که در کشورهای توسعه یافته انجام شده و این کشورها توانسته به رشد اقتصادی برسند، عنوان کرد: اقدامات آن‌ها طولانی مدت است. آن‌ها هم در اقتصاد داخلی و هم در روابط بین‌الملل ثبات دارند. نیروهای انسانی خود را حفظ و به خوبی از آن‌ها استفاده می‌کنند و مانند کشور ما به کشورهای خارجی مهاجرت نمی‌کنند. دارای مدیریت خوبی هستند و این عوامل سبب می‌شود که رشد اقتصادی داشته باشند.

افقه با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در سال گذشته یک درصد بوده است، گفت: رشد اقتصادی کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود داشته است اما این مسأله پایدار نیست و ناشی از خالی بودن ظرفیت‌ها است و سیاست‌گذاران کار جدی در این زمینه انجام نداده‌اند و همچنین اگر تحریم‌ها برداشته نشود و ظرفیت‌سازی جدید انجام ندهیم، رشد اقتصادی در سال آینده بسیار کمتر از آن چیزی خواهد بود که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی در خصوص نرخ تورم در کشور افزود: چند سالی است که نرخ تورم کشور بالای ۳۰ درصد است و در حال حاضر نرخ تورم کشور حدود ۴۰ درصد است و دولت از سال گذشته تلاش کرده است که نرخ تورم را کنترل کند اما به جز یک تا دو درصد نتوانسته است نرخ تورم را مهار کند که بخش عمده‌ای از این تورم به دلیل تحریم‌ها و بخش دیگر به دلیل سوءتدبیرها است.

این اقتصاددان با بیان اینکه برای کنترل تورم باید به سوی تولید و عرضه پیش برویم و موانع بخش تولید باید برداشته شود، اظهار کرد: دولت در حال حاضر به سمت تقاضا در حال برنامه‌ریزی است و از نظر بنده باید موانع تولید برداشته شوند و تولیدات افزایش پیدا کند. یعنی عرضه خود را به تقاضا برساند اما دولت در حال تلاش است که تقاضا را کاهش دهد و بنده مخالف این مساله هستم.

افقه در خصوص رشد اقتصادی در استان خوزستان تصریح کرد: استان خوزستان جزو استان‌های برخوردار است و بسیاری از منابع طبیعی را دارد اما به دلیل سوءتدبیرها و برخی مسائل داخلی جزو استان‌هایی است که شاخص‌های اقتصادی آن شبیه شاخص‌های استان‌های محروم است.
کد مطلب: 36712
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *