پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۳

مهمترین اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم در یکسال گذشته چه بود؟

کاهش ۱۸ درصدی تورم،رشد ۳۹ درصدی ترانزیت خارجی،رونق گرفتن ساخت مسکن، پرداخت وام بدون ضامن،بهبود وضعیت اشتغال،افزایش تولید برق، افزایش تجارت خارجی،کاهش رشد نقدینگی و موفقیت دولت در فروش نفت از مهمترین دستاوردهای دولت رئیسی در یکسال گذشته بشمار می‌‌آید.
مهمترین اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم در یکسال گذشته چه بود؟
به گزارش توليد ايرانی؛         کاهش 18 درصدی تورم در دولت سیزدهم را می توان یکی از مهمترین دستاوردهای این دولت برشمرد؛  طبق گزارش بانک مرکزی  نرخ تورم در خرداد امسال 41 درصد بوده که 18 واحد درصد کمتر از تورم ابتدای دولت سیزدهم (59درصد) است.
این موفقیت در حالی به دست آمده که حذف ارز رانتی 4200 تومانی یک شوک تورمی در خرداد ایجاد کرده بود اما اثرات تورمی آن در خرداد و تیر به تدریج خالی شد و از این پس نرخ تورم نزولی‌تر خواهد شد.

* رشد 39 درصدی ترانزیت خارجی بعد از هفت سال کاهش
در دولت سیزدهم ترانزیت از خاک کشورمان افزایش چشمگیری پیدا کرد که ارتباطی هم با مهار کرونا نداشت چراکه در دولت گذشته به مدت 7 سال شاهد کاهش ترانزیت کالای خارجی از کشور بودیم.
بدین ترتیب بعد از 7 سال کاهش ترانزیت کالای خارجی از کشور، مسیر رشد ترانزیت در سال گذشته از سر گرفته شد و با عبور 12 میلیون و 650 هزارتن کالای خارجی از کشورمان، با رشد 68 درصدی همراه بوده است.در 2 ماه نخست امسال نیز ترانزیت از کشورمان نسبت به سال قبل 39 درصد رشد کرد.

رشد 68 درصدی ترانزیت در سال گذشته و رشد 39 درصدی ترانزیت در دو ماهه امسال، نوید بخش رسیدن به حد نصاب بالای 15میلیون تن کالای عبوری خارجی از کشور در سال 1401 است  که تا کنون در کل تاریخ کشورمان بی سابقه بوده است.

* رونق گرفتن ساخت مسکن
قیمت مسکن تابعی از میزان تولید مسکن است. آمارها بیانگر سقوط تولید مسکن در دولت روحانی است. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، در سال 1399 تعداد کل وحد های مسکونی تکمیل شده شهری نسبت به سال 1392 که ساختمان‌های شروع‌شده در دولت دهم به تکمیل رسید، تقریبا نصف شد.
پس از 8 سال مسکن‌نسازی، در دولت سیزدهم ساخت 1.5 میلیون واحد مسکن در حال اجرا است. این واحدها در مراحل مختلف ساخت قرار دارند.

* پرداخت وام بدون ضامن به 314 هزار نفر
پس از وعده رئیس جمهور در سال گذشته مبنی بر این که از سال 1401 اعطای تسهیلات بانکی براساس اعتبار سنجی انجام شده و فسادهای بانکی و معوقات کاهش خواهد یافت، شاهد افزایش تسهیلات پرداخت شده بدون ضامن هستیم به طوری که تا اوایل مردادماه، تعداد 314050 تسهیلات خرد به مبلغ 289،96 میلیارد ریال با سرانه پرداختی31 میلیون تومان به متقاضیان اعطا شده است.

*بهبود وضعیت اشتغال در دولت رئیسی
پس از انتشار گزارش مرکز آمار از اشتغال فصل بهار، منتقدان دولت سیزدهم از کاهش 98 هزار شغل در حد فاصل بهار 1400 تا بهار 1401 ابراز نگرانی کردند. همین افراد اما برای کاهش یک میلیون و 64 هزار شغل در سال اول دولت قبل سکوت کرده بودند.
در سال اول دولت رئیسی یعنی از بهار 1400 تا بهار 1401 حدود 98 هزار نفر از جمع شاغلان کشور کاسته شده؛ این در حالی است که در سال اول دولت روحانی یعنی از بهار 92 تا بهار 93 حدود یک میلیون و 64 هزار نفر از جمع شاغلان کشور کم شده بود. این یعنی در سال اول دولت روحانی افت تعداد شاغلان بیش از 10 برابر رقمی بوده که در گزارش اخیر مرکز آمار آمده است.

مطابق گزارش مرکز آمار، همزمان با کاهش بیش از یک میلیون نفری جمعیت شاغل در حد فاصل بهار 92 تا بهار 93 ، حدود یک میلیون و 152 هزار نفر از جمعیت فعال (شاغل یا بیکار) کاسته و به جمعیت غیرفعال (نه شاغل و نه بیکار) افزوده شد. این یعنی تقریبا تمامی افرادی که شغل خود را از دست دادند بعلاوه بخشی از جمعیت بیکار، امیدی به یافتن شغل نداشته و به جمعیت غیرفعال اضافه شدند.
این در حالی است که حدود 98 هزار نفر که شغل خود را در حد فاصله بهار 1400 تا  بهار 1401 از دست داده اند، به جمیعت بیکار افزوده و حتی بخشی از جمعیت غیرفعال نیز به آن اضافه شده‌اند یعنی امید به پیدا کردن کار در دولت رئیسی بسیار بیشتر از دولت روحانی بوده است.
 
* افزایش تولید برق در دولت سیزدهم
بر اساس آمار وزارت نیرو، دولت گذشته در بین دولت‌های پس از انقلاب، کمترین میزان توسعه ظرفیت تولید برق کشور را انجام داده است.
از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1399 ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط 23 درصد افزایش یافت که در بین دولت‌های پس از انقلاب، با فاصله بسیار، بدترین عملکرد محسوب می‌شود. کم‌کاری دولت گذشته در توسعه ظرفیت تولید برق کشور، سبب شده که پس از دو دهه مجدداً خاموشی‌ها به مردم تحمیل شود.
اما دولت سیزدهم در همین یک سال با افزایش 6 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی و کنترل پرمصرف‌ها، با وجود افزایش قیمت و مصرف برق، خاموشی‌ها متوقف شد.

* افزایش تجارت خارجی در دولت سیزدهم
افزایش صادرات غیرنفتی و تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم، ارتباطی با افزایش نرخ ارز ندارد. اصولا آمار تجارت خارجی کشور با واحد پول دلار محاسبه و اعلام می‌شود، نه ریال. 
از اول شهریور سال 1400و استقرار دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت امسال تجارت غیر نفتی کشور  به 126میلیون و 877هزار تن کالا و به  83میلیارد و 971میلیون دلار رسیده  که نسبت به مدت مشابه در دولت دوازدهم 8درصد در وزن  و 36درصد در ارزش افزایش داشته است.  
در سال 1400 هم وزن و هم ارزش صادرات غیرنفتی کشور نسبت به سال 1399 رشد کرده است. نکته مهمتر مثبت شدن تراز تجاری کشور بعد از دو سال ثبت تراز تجاری منفی در سال جاری است. در سه ماهه اول امسال تراز تجاری کشور مثبت 605 میلیون دلار بوده است.
اگر طبق گفته منتقدان، افزایش نرخ کالاها در بازارهای جهانی باعث رشد صادرات ایران شده است، پس طبیعتاً نرخ مواد اولیه وارداتی و نهاده‌های دامی ایران هم افزایش داشته است. پس مثبت شدن تراز تجاری کشور دلیل دیگری جز افزایش قیمت کالاها داشته است.

* کاهش رشد نقدینگی پس از رکورد دولت قبل
رشد نقدینگی در دولت قبل بالاترین رکورد را به ثبت رساند اما در دولت سیزدهم در حال کاهش است. براساس آمارهای بانک مرکزی در خرداد ماه 1401، بررسی رشد نقدینگی در این ماه حاکی از تداوم روند کاهشی این متغیر همچون ماه های گذشته بوده است. حجم نقدینگی در پایان خردادماه 1401 به رقم 51049.6 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال 1400 معادل 5.6 درصد رشد نشان می دهد و در مقایسه با رشد نقدینگی دوره مشابه سال قبل (6.6 درصد)، 1.0 واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین، نقدینگی در دوازده‌ماهه منتهی به پایان خرداد ماه 1401 معادل 37.8 درصد رشد یافته که 2.5 واحد درصد از آن به افزایش پوشش آماری (اضافه شدن اطلاعات بانک مهراقتصاد در آمارهای پولی، به واسطه ادغام بانکهای متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) مربوط بوده و در صورت عدم لحاظ افزایش پوشش آماری یاد شده، رشد نقدینگی در پایان خرداد ماه 1401 به 35.3 درصد کاهش می یابد.
از این‌رو رشد دوازده‌ماهه نقدینگی منتهی به پایان خرداد ماه 1401 (با پایه همگن) نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (39.4 درصد)، معادل 4.1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

* موفقیت دولت سیزدهم در فروش نفت
وصول ارز حاصل از فروش نفت و گاز ایران طی یک سال گذشته نسبت به سال 99 بیش از 3 برابر و نسبت به سال 98 بیش از 2 برابر شده است.
امسال نیز در چهار ماه نخست امسال نسبت به چهار ماه نخست پارسال 70 تا 80 درصد وصول ارزی درآمدهای نفتی افزایش داشته است.
کد مطلب: 36467
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *