مقایسه خورشید جمهوری اسلامی با نکبت پهلوی؟! عملکرد خمینی و خامنه‌ای خوب نبود، درخشان بود

14 خرداد 1401 ساعت 10:37

دوستی، که خیلی ژست نخبگی می‌گیرد، در تحلیل عوامانه و غیرمؤدبانه، بر امام عزیز ما خرده گرفت، برایش نوشتم: پهلوی را با جمهوری اسلامی مقایسه کردی و بر امام ما خرده گرفتی که «چه خوب اداره کردند» پاسخت یک وجه سلبی دارد و یک وجه ایجابی.


به گزارش تولید ایرانی؛         متنی جالب در فضای مجازی دست به دست می‌شود، که با ادبیاتی منحصر به فرد از خورشید عالمتاب پیرجماران و رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی دفاع کرده است. پیش از انتشار اشاره به این نکته لازم است که محاوره‌گونه بودن مطلب، به دلیل حفظ قالب و امانت حفظ شده است که پیشاپیش از این جهت عذر می‌خواهیم.

"دوستی، که خیلی ژست نخبگی می‌گیرد، در تحلیل عوامانه و غیرمؤدبانه، بر امام عزیز ما خرده گرفت، که در آغاز نهضت خطاب به محمدرضا گفته  "اگر از شما بهتر اداره نکردیم، بعد از ده پانزده سال، بیرونمان کنید". در پاسخش نوشتم:
پهلوی را با جمهوری اسلامی مقایسه کردی و بر امام ما خرده گرفتی که «چه خوب اداره کردند» پاسخت یک وجه سلبی دارد و یک وجه ایجابی:
اما وجه سلبی:
بعد از سلسلۀ سلوکیان، که دست‌نشاندۀ رومی‌ها بودند، هیچ سلسله‌ای در ایران وابسته و دست‌نشاندۀ مستقیم اروپا نبوده تا پهلوی. در نکبت و بدبختی ایرانیان در زمان پهلوی همین بس که آمدن و رفتن رضا و باز آمدن محمدرضا به غمزۀ انگلیس و با عاملیت مستقیم فروغی، اردشیر ریپورتر و آیرونساید بود.

در زمان پهلوی کل ایران کنیز و بردۀ انگلیس بود؛ هر غلطی خواستند انجام دادند، هر غلطی!
انگلیس‌ را می‌گویم‌ها! که پیشتر از آن نصف مردم ایران را به کام مرگ فرستاده بود.
پهلوی هر غلطی کرد، اول از انگلیس اجازه گرفت. توسعه هم که داد، مثلاً راه‌آهن سراسری هم که کشید، از شهرهای اصلی نمی‌گذشت! از جیب مردم نگون‌بخت راه‌آهن کشید برای انگلیس، که دسترسی‌اش را به جبهۀ روسیه سهل کند.

خاطرات فردوست را ببین که در زمان محمدرضا، چطور پادشاه بزدل ایران با ارنست پرون چه نسبتی داشته؛ که انسان شرم می‌کند از نوشتنش. محمدرضا سربند همین بی‌حیثیتی و گرک ارسنت پرون از او می‌ترسیده؛ پرون فعال مایشاء بود.
همین محمدرضای بزدل، سه بار از ایران فرار کرد؛ تقّی به توقی می‌خورد آقا به فرنگ فراری می‌شد؛ یک بزدل تمام‌عیار.

یادت باشد نکبت و خواری دورۀ پهلوی، نه‌تنها با جمهوری اسلامی، که با هیچیک از ادوار پادشاهی ایران حتی قابل قیاس هم نیست.
خوشمزه است که از پهلوی دفاع می‌کنی. البته طبیعی است. بی‌بی‌سی و منوتو رفته‌اند روی تنقیح این سلسلۀ دون. برای جایگزینی ادراکی با جمهوری اسلامی. جالب است که فکر می‌کنید اینها کاری کردند!
این از وجه سلبی پهلوی...
اما وجه ایجابی جمهوری اسلامی:
 باید کتاب‌ها در این زمینه نوشت و فیلم‌ها ساخت؛ در این ظرف نمی‌گنجد؛ اما فی الجمله عملکرد خمینی و بعد خامنه‌ای، نه خوب، بلکه درخشان بوده است. البته شما و تقریباً تمام طبقۀ عوام ایران مقهور ادراک‌سازی معوج رسانه‌های غرب هستند و خودشان را دست‌کم می‌گیرند.

تمام نهادهای ایران ویران و وابسته، و بخصوص نهاد علم و فناوری نوین - دانشگاه - که موتور محرک عقلانیت است، توسط انگلستان فتح شده بود؛ دانشگاه ما هنوز هم سکولار است و نسبتی با مسائل جامعه ندارد. نهادهای مبلّغ و ادراک‌ساز هم دست غرب است؛ طوری که کاترین شکدم را با پرون کنار هم قرار می‌دهند. اینطوری. این کشور ویران و وابسته را تحویل گرفتند.

جمهوری اسلامی،
اولاً به نحو احسن به شعارهای اصلی‌اش «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» جامۀ عمل پوشاند. الآن کل 200 کشور دنیا شامل 5 کشور است و 194 تیول آنان! و ایران! هر کشوری جز ایران به یکی وابسته است؛ ردخور ندارد، یکی جز این پیدا نمی‌کنی.
تأمین استقلال این کشور توسط خمینی یک رویداد بی‌نظیر و تاریخی است. از آن نکبت پهلوی رسیده‌ایم به صدر دنیا.

ثانیاً وجوه تمدنی دارد که اینجا، جای بحثش نیست؛ اما بطور خلاصه اینکه می‌بینیم شیخ نمر در عربستان و زکزاکی در قلب آفریقا و عارف حسینی در پاکستان و سیدعباس موسوی و موسی صدر در لبنان و محمدباقر صدر در عراق و الخ حذف فیزیکی می‌شوند پیام دارد. حالا بگذریم از این.

ثالثاً بین وجوه مختلف، لابد به اقتصاد تعریض جدی داری. اما بدان حتی در اقتصاد هم عملکرد انقلاب اسلامی بی‌نظیر بوده، اما غرب طور دیگری برای ما وانمود می‌کند. با این بضاعت نهادی که انقلاب از پهلوی تحویل گرفته، و حتی نهاد علم کار نمی‌کند، عالی اداره کرده. کل دنیا ریخته‌اند سر ایران. حداقل دو نوبت به اعتراف خودشان «بی‌نظیرترین تحریم‌های تاریخ علیه یک کشور» را اعمال کردند و ارتقا دادند. باز کاملا سرپا هستیم. یک مورد قحطی طی این سالیان سراغ ندارید. یک مورد! چقدر این موضوع حذف ارز 4200 مهم و تنش‌زا بود؛ اما آب از آب تکان نخورد. کل دنیا را دارد آب می‌برد. اقلام اساسی در دنیا با چالش مواجه است، اما در ایران زندگی‌مان سر جایش است.

فقط یک مشکل داریم البته. رسانه‌های‌شان از متروپل‌های ما فاجعه می‌سازند و با متروپل‌های روزانه و متعدد خودشان کاری ندارند! شمردم، بی‌بی‌سی بیش از 60 خبر برای متروپل ما زده، و یک خبر برای تیراندازی مرگبار آمریکا که 19 کودک را قربانی کرد. اینطوری یعنی.

تمام دنیا ریخته سر ما. مایی که فنچ هستیم. 2.4 در هزار تولید دنیا را داریم. اینقدریم یعنی. حالا ریخته‌اند سر ما اما هیچ غلطی نتوانسته‌اند بکنند. سر پا هستیم درحالی‌که باید هزار بار کارمان یکسره شده باشد. مسئولان ما مردانه مقابله کرده‌اند و ما را از خفت گذشته نجات داده‌اند، و به ساحل امن رسانده‌اند.

ضمن اینکه به شما بگویم اقتصاد ما طی دو سه دهه حل می‌شود، و می‌رسد به جایی که الآن موشکی ایستاده. از همان مسیری که موشکی حل شد. خیلی از بچه‌های باهوش متدین، از وقتی سیدعلی خامنه‌ای مسئله را برده روی اقتصاد، از مهندسی رفته‌اند سمت علوم اقتصادی. همان مسیری که تهرانی‌مقدم‌ها و حاجی‌زاده‌ها و قالیباف‌ها و حاج‌قاسم‌ها برای امنیت رفتند. خواهیم دید حالا.

این هم اجمالاً وجه ایجابی...
-حالا از درایت و انصاف شماست که خورشید فروزان جمهوری اسلامی را با نکبت پهلوی مقایسه می‌کنی و به آن امتیاز می‌دهی و خمینی را مسخره می‌کنی.
خمینی‌ای که به گفتۀ مخالفانش در تمام ادوار حکومت‌داری در ایران دانشمندتر و بزرگتر از او - حتی از حیث مادی، نه ایمانی - سراغ نداریم. گفته‌های عبدالکریم سروش را ببین. یا اصلاً آن را نبین و خودت قضاوت کن. کدام پادشاه ایران بوده که بعد از 76 سال تحصیل مداوم فلسفه و عرفان و حقوق (سه رشتۀ کلیدی و سنگین) به حکومت برسد؟ این را بگذاریم کنار محمدرضای بچه مزلف؟ و بگوییم او بالاتر بوده؟!!
یک جو عقل هم خوب چیزی است.


کد مطلب: 35247

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/35247/مقایسه-خورشید-جمهوری-اسلامی-نکبت-پهلوی-عملکرد-خمینی-خامنه-ای-خوب-نبود-درخشان

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com