جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۷

امکان صادرات ۱۲ میلیارد دلاری به عراق

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه امیدواریم امسال به رقم صادرات ۱۲ میلیارد دلاری به عراق دست یابیم، گفت: ضرورت دارد صادرات ما با توجه به توسعه پروژه‌های مهندسی و ساخت و ساز در عراق، به این کشور افزایش یابد.
امکان صادرات ۱۲ میلیارد دلاری به عراق
به گزارش توليد ايرانی ؛         به نقل از فارس، سید حمید حسینی درباره آخرین وضعیت صادرات به عراق اظهار داشت: صادرات ایران به عراق در فروردین ماه کاهشی بود و حتی از میانگین صادرات ۵۰۰ میلیون دلار در ماه نیز کمتر بود و در مقاصد صادراتی، در این ماه امارات جایگزین عراق شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: البته این مساله را نمی‌توان طولانی مدت دانست، زیرا در فروردین ماه به علت تعطیلات نوروز و همچنین ماه رمضان فعالیت تجاری با عراق کاهشی می‌شود. همچنین ممنوعیت صادرات برخی کالا‌ها به دلیل جنگ و بحران روسیه و اوکراین نیز بر روی کاهش صادرات ما به عراق موثر بوده است.

وی بیان داشت: صادرات گاز که یک رقم عمده‌ای از صادرات ما را تشکیل می‌دهد در آمار نیست و معمولا در اردیبهشت ماه یک فاکتور گاز در صورتحساب‌ها می‌آید که ارزش صادرات را افزایش می‌دهد.

 پیش‌بینی صادرات ۱۲ میلیارد دلاری به عراق در سال جاری
حسینی اضافه کرد: گمرک در ارائه آمار صادرات تاخیر دارد و آمار فروردین را اخیرا اعلام کرد و هنوز آمار اردیبهشت را اعلام نکرده است، اما براساس میزان ترددی که گمرکات داشته است و از آن طرف با توجه به اینکه عراق وارداتش افزایش یافته باید صادرات ما در اردیبهشت ماه افزایش یابد و امیدوارم که امسال به صادرات ۱۲ میلیارد دلار به عراق برسیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: عراق در سال گذشته ۱۴۹ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته که رقم بی‌سابقه‌ای بوده و هیچ گاه در تاریخ عراق این میزان درآمد نفتی وجود نداشته بنابراین پیش بینی می‌شود افزایش درآمد موجب افزایش ساخت و ساز در عراق شود و بسیاری از پروژه‌ها آغاز شود با این شرایط ورود کالا تسهیل می‌شود و دسترسی به صادرات ۱۲ میلیارد دلاری نیز امکان پذیر می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از عوامل کاهش صادرات ایران به عراق در فروردین وضع تعرفه ۱۱ درصدی بر روی میلگرد صادراتی ایران بود که توسط وزارت صمت گذاشته شد و به نظر من این سیاست غلط بود، معتقدم وضع عوارض بر صادرات میلگرد کار درستی نبود، سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار تن صادرات میلگرد داشتیم که ماهانه رقم قابل ملاحظه ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار ارز از صادرات این محصول به دست می‌آمد که در فروردین ماه و بخشی از اردیبهشت ماه این بازار را از دست دادیم.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: با توجه به اینکه عراق یکی از واردکنندگان میلگرد از اوکراین بود و الان کارخانه‌های اوکراین تقریبا تعطیل شده اند قطعا ما می‌توانیم میزان صادرات میلگرد به عراق را با توجه به شروع ساخت و ساز در عراق تا ۲ میلیون تن و یا دو برابر رقم سال گذشته افزایش دهیم و عقب ماندگی صادرات در فروردین را جبران کنیم.

صادرات ترکیه و چین به عراق در حال افزایش است
حسینی با بیان اینکه صادرات ترکیه و چین به عراق در حال افزایش است بیان داشت: عراق یک سری پروژه‌ها ساخت و ساز را با چین انجام می‌دهد و ما اگر اقدام نکنیم، کار خاصی انجام ندهیم و نتوانیم مسائل را در بحث‌های فنی و مهندسی با عراق حل کنیم و به پروژه‌های مهندسی با عراق ورود پیدا نکنیم قطعا رقبا از ما به شدت در بازار عراق جلو می‌افتند.
کد مطلب: 35067
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *