آزاد شدن تجارت ایران با روسیه سرعت می‌گیرد

19 دی 1400 ساعت 19:55

رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید که باید مقدمات لازم برای سرعت گرفتن فرایند تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا در دستور کار قرار بگیرد.


به گزارش تولید ایرانی ؛       از ابتدای آبان سال ۱۳۹۸، ایران عضویت آزمایشی خود را در اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز کرده و این فرایند سه سال ادامه خواهد داشت.

بر اساس توافقات دو جانبه، پس از این مدت، ایران و اوراسیا درباره عضویت دائم تصمیم گیری خواهند کرد و البته افزایش همکاری تا سطح تجارت آزاد را نیز بررسی می‌کنند.

در حال حاضر تجارت ایران و اوراسیا بر اساس تعرفه ترجیحی در برخی کالاها انجام می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود کاهش نسبی سطح تجارت در سال گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، تجارت مشترک ایران و اوراسیا روندی مثبت داشته است.

جدای از آن تراز تجاری ایران در معامله با کشورهای عضو این اتحادیه نیز جز روسیه با دیگر اعضا مثبت بوده است اما با توجه به بالا بودن میزان واردات از روسیه تراز تجاری کل منفی شده است.
ایران در ماه‌های گذشته بارها از لزوم نهایی شدن فرایند تجارت آزاد میان دو طرف خبر داده که با توجه به بزرگی بازار و حجم معاملات، احتمالا بر روابط اقتصادی ایران و روسیه تاثیر جدی خواهد گذاشت.
علی رضا پیمان پاک – رئیس سازمان توسعه تجارت – با تاکید بر لزوم افزایش سطح همکاری‌ها میان ایران و اوراسیا، از لزوم تسریع در پیگیری امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان دو طرف سخن گفته است.

وی با اشاره به زمینه‌های توسعه تجارت با اوراسیا به عنوان یک بازار دارای پتانسیل بالا برای کشورمان، خواهان همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دلیل اینکه عمده صادرات ایران در این بخش به اوراسیا انجام می شود، شد.

 معاون وزیر صمت با اشاره به الزامات یک موافقت‌نامه تجارت آزاد، به همراهی کامل بخش صنعت وزارت صمت در این خصوص اشاره کرده و بر شمول بیشتر کالاها در موافقت‌نامه تجارت آزاد تاکید کرد.
پیمان‌پاک همچنین در خصوص همکاری‌ها به ویژه در حوزه بانکی و تبادلات مالی، با بیان اینکه زمینه‌های این همکاری کاملاً فراهم است، ابراز امیدواری کرد در دوره جدید بانک مرکزی همراهی بیشتری را در این زمینه به عمل آورد.

بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت، وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهوری به فدراسیون روسیه، یکی از موضوعات مهم مورد بحث طرفین را پیگیری جدی موافقت‌نامه تجاری ایران و اوراسیا عنوان کرد.   
 


کد مطلب: 32196

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/32196/آزاد-شدن-تجارت-ایران-روسیه-سرعت-می-گیرد

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com