خلق پول تورم‌زا در دولت رئیسی ۹۵ درصد کاهش یافت +نمودار

21 آبان 1400 ساعت 16:09

با تغییر دولت از مردادماه امسال، ماشین چاپ پول تورم‌زا توسط بانک مرکزی هم خاموش شده است.


به گزارش تولید ایرانی ؛     بر اساس آمار بانک مرکزی، در ۴ ماه نخست امسال دولت روحانی ۵۸۶۰۰ میلیارد تومان پول تورم‌زا خلق کرده و پایه پولی را بالا برده است که عامل افزایش شدید نقدینگی و تورم و خالی شدن جیب مردم شده است.

اما از مردادماه با تغییر دولت، جلوی خلق پول بی‌رویه گرفته شده به طوری که در ماه‌های مرداد و شهریور فقط ۱۴۰۰ میلیارد تومان خلق پول جدید صورت گرفته است.

بدین ترتیب در حالی که در ۴ ماه پایانی دولت روحانی به طور متوسط ماهانه ۱۴۶۵۰ میلیارد تومان خلق پول جدید صورت گرفت در دولت رئیسی این رقم به ۷۰۰  میلیارد تومان کاهش یافت که بیانگر کاهش ۹۵درصدی است.

در صورت ادامه این روند کنترل خلق پول و پایه پولی در دولت رئیسی، بی‌انضباطی پولی نیز به تدریج کنترل شده و روند شتابان نقدینگی و متعاقبا نقدینگی هم مهار شده و انتظار می‌رود تورم در ماه‌های آینده نزولی شود.

مسئولان دولت روحانی در ماه‌های پایانی فعالیت خود با استقراض گسترده از بانک مرکزی اقدام به پول‌پاشی و تامین کسری بودجه دولت کردند تا عواقب تورمی آن در دولت رئیسی گریبان ملت را بگیرد. با این حال تیم اقتصادی جدید، با وجود کسری بودجه، اقدام به استقراض از بانک مرکزی نکرده است.


کد مطلب: 30734

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/30734/خلق-پول-تورم-زا-دولت-رئیسی-۹۵-درصد-کاهش-یافت-نمودار

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com