«بودجه» چوب ادبی که دولتی‌ها را مودب نکرد+ویدئو

9 دی 1399 ساعت 14:09

نگاهی به لوایح بودجه سال‌های اخیر بخصوص لایحه بودجه 1400 نشان می‌دهد اینکه مقامات ارشد دولت روحانی می‌گویند بودجه «سانتریفیوژ» نیست بلکه «چوب ادب سیاستمداران» است و نسبت به برخورد منطقی با منابع و مصارف آن حساس هستند، صرفا برای دیگران است.


دیروز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه کمیسیون تلفیق مجلس درباره بررسی کلیات لایحه بودجه 1400 گفت: «بودجه، سانتریفیوژ نیست، بلکه مبتنی بر درآمد‌ها و هزینه‌ها بوده؛ ما در محاصره اقتصادی هستیم و بحث نفت بر بخش‌های دیگر اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود... هنر نیست که بگوییم کسری بودجه داریم بلکه هنر آن است که با همین کسری‌ها، کشور را اداره کنیم، معتقدم بودجه تدوینی دولت در شرایط کنونی قابل دفاع است».

چند ماه قبل و در اوج دعواهای دولت و مجلس درباره شیوه تامین منابع برای اجرای طرح دادن یارانه کالاهای اساسی به مردم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اظهارات مشابهی داشت و خطاب به مجلس گفت: «بودجه چوب ادب سیاستمداران بویژه سیاستمدارانی است که تنها شعار می دهند. منابع و مصارف در لایحه بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. نمی توان ذهنی و خیالی منابع کشور را افزایش دهیم».

*عدم تحقق یک سوم منابع بودجه در دولت واقع بین! روحانی
هرچند معاون اول روحانی به نکته درستی اشاره کرده بود ولی عملکرد دولت روحانی هیچ تناسبی با این اظهارات ندارد.
مثلا در سال 98 حدود یک سوم منابع مصوب قانون بودجه محقق نشد و دولت عملا 40 درصد منابع را از طریق استقراض یعنی انتشار اوراق و برداشت از صندوق توسعه ملی تامین کرد. در سال جاری هم این وضعیت ادامه دارد و در هشت ماهه امسال، حدود 48 درصد منابع از طریق استقراض تامین شده است. براساس پیش بینی‌ سازمان برنامه، نهایتا 23 درصد منابع مصوب قانون بودجه امسال محقق نمی‌شود و سهم استقراض در تامین منابع به حدود 35 درصد خواهد رسید.
جالب اینجاست که در همین وضعیت، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی که اگر می‌توانستید به زمان قبل از تصویب بودجه سال 99 برگردید؛ در کدام بخش از آن تجدید نظر می‌کردید؟، گفت: «در مجموع اتفاق غیرقابل پیش‌بینی‌ای رخ نداده که بگوییم اگر به قبل از ارائه لایحه بودجه 99 برگردیم؛ جایی را اصلاح می‌کنیم. تقریبا درست پیش‌بینی کرده بودیم».

*توجیه خنده دار دولت روحانی برای بیش برآورد عمدی منابع نفتی در بودجه
این وضعیت وحشتناک کسری بودجه که منجر به استقراض دولت از بانک مرکزی شد و نهایتا تورم سنگینی را به مردم تحمیل کرد، ناشی از بیش برآورد عمدی منابع نفتی در لوایح بودجه 98 و 99 توسط دولت بود. در سال 98 صرفا 30 درصد منابع نفتی مصوب قانون بودجه و تا پایان آبان ماه امسال، صرفا 12 درصد از این منابع محقق شدند. تابستان امسال، نوبخت درباره دلیل بیش برآورد عمدی منابع نفتی در بودجه توسط دولت گفت: «می‌خواستیم به دشمن نشان دهیم که حتی اگر اراده کند هم نمی‎تواند تحریم نفتی ما را اجرا کند».

جالب اینجاست که دولت در تنظیم لایحه بودجه 1400، مجددا منابع را به صورت ذهنی و خیالی افزایش داد. بر همین اساس، منابع نفتی در لایحه بودجه 1400، بر مبنای صادرات 2 میلیون و 300 هزار بشکه ای نفت درنظر گرفته شده است، اتفاقی که بدون لغو «فوری» تحریم ها بعد از روی کار آمدن بایدن محقق نخواهد شد. در واقع، دولت برای سومین سال متوالی می خواهد با بیش برآورد منابع نفتی، کسری بودجه را پوشانده و نهایتا از محل استقراض تامین نماید.

*تنها منابع تخیلی لوایح بودجه در دولت روحانی، منابع نفتی نیستند
البته منابع نفتی، تنها منابع تخیلی لوایح بودجه در سال‌های اخیر نبودند. به عنوان مثال، در حالی که کمتر از 500 میلیارد تومان از 4500 میلیارد تومان منابع مصوب ناشی از فروش اموال مازاد در قانون بودجه محقق شده بود، دولت در لایحه بودجه 99 این رقم را 11 برابر کرده و به 50 هزار میلیارد تومان رساند. در هشت ماهه 99، صرفا یک درصد از این منابع مصوب قانون بودجه محقق شد و سازمان برنامه پیش‌بینی کرده تا پایان امسال، میزان تحقق این منابع به 14 درصد برسد. با این وجود، دولت در لایحه بودجه سال آینده، مجددا 25 هزار میلیارد تومان از منابع خود را به فروش اموال مازاد گره زده است.

در مجموع، نگاهی به لوایح بودجه سال های اخیر نشان می‌دهد اینکه مقامات ارشد دولت روحانی می‌گویند بودجه «سانتریفیوژ» نیست بلکه «چوب ادب سیاستمداران» است و نسبت به برخورد منطقی با منابع و مصارف آن حساس هستند، صرفا برای دیگران است.
ویدئویی درباره این موضوع در ادامه آمده است:
 
http://www.tolideirani.com/images/docs/files/000024/nf00024048-1.mp4


کد مطلب: 24048

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/video/24048/بودجه-چوب-ادبی-دولتی-ها-مودب-نکرد-ویدئو

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com