پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۴

نابسامانی ادامه‌دار در بازار پوشاک ایران/از قاچاق البسه تا فروش اقلام تقلبی به نام برندهای معروف +عکس

بازار پوشاک ایران با پدیده شوم قاچاق دست و پنجه نرم می کند، معضلی که تنها در قالب طرح با آن برخورد شده است.
نابسامانی ادامه‌دار در بازار پوشاک ایران/از قاچاق البسه تا فروش اقلام تقلبی به نام برندهای معروف +عکس
توليد ايرانی:پوشاک قاچاق به یکی از معضلات جدی و عدیده بازار ایران تبدیل شده است.
جذابیت های مالی بازار مذکور و گردش مالی قابل توجه آن، به تنهایی انگیزه قاچاقچیان را برای جولان در این بازار، مضاعف می سازد و به ظاهر این طیف از هنجارشکنان اقتصادی نیز متوجه شده اند، طرح هایی که در این راستا عملیاتی می شود نسخه ای بازدارنده و تأثیرگذار برای محدود سازی فعالیت آنها به شمار نمی رود.

این پدیده  زمانی تلخ تر می شود که برخی از فروشگاه‌های توزیع لباس در کلانشهرها و حتی شهرهای حاشیه ای، البسه و پوشاک توزیع شده را به قیمت های نجومی به فروش می رسانند و استدلال آنها برای توجیه این قیمت های نامتعارف به ادعای کذب و دروغین برند و مارک بودن این اجناس معطوف می شود.

با گذری در معابر و محدوده های شهری که به نوعی محل تمرکز فروشگاه های پوشاک به شمار می روند با موارد متعددی با این ادعای دروغین مواجه می شویم که در سطحی ترین موارد، مدعی تُرک بودن  پوشاک عرضه شده هستند.

امیر حسین یگانه، یکی از توزیع‌کنندگان پوشاک و البسه در استان البرز با اشاره به فروش محصولات و البسه ایرانی تحت عنوان برند اظهار کرد: با مراجعه به برخی از مراکز تجاری واقع شده در محدوده های گوهر دشت، طالقانی و یا خیابان دانشکده، شاهد خواهیم بود که برخی از فروشگاه ها با سوء استفاده از ناآگاهی خریداران و با اتکای به تبلیغات دروغین، البسه ایرانی را با نام برند و یا با ادعای اورجینال بودن این پوشاک و طرح این موضوع که پارچه و دوخت البسه توزیعی محصول کشور ترکیه است، با نرخ های نامتعارفی به فروش می رسانند و متاسفانه برخی به دلیل بی اطلاعی و شاید زودباوری، از پرداخت رقم های سنگین برای خرید چنین  پوشاکی ، هیچ مشکلی ندارند.

وی افزود: البته ممکن است در میان لباس ها و پوشاک این‌چنینی، محصولاتی از کشور ترکیه به فروش برسد اما کم نیستند، فروشگاه هایی که پوشاک چینی یا ایرانی را با ادعای اورجینال بودن آنها به قیمت های گزافی به مردم غالب می‌کنند.

این فعال در حوزه توزیع پوشاک در استان البرز گفت:  فضا و شرایطی در حوزه پوشاک و البسه کشور حاکم شده که حتی تولیدکنندگان ایرانی که محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند نیز ناچار به فروش تولیدات خود، با برچسب ها و مارک های جعلیِ خارجی ، البسه تولیدی را عرضه کنند.

یگانه گفت:  با وجود کیفیت بسیار مطلوب برخی از پوشاک ایرانی، متاسفانه تولیدکنندگان به دلیل ذائقه بازار، مجبور هستند با این عناوین، محصولات خود را به فروش برسانند که به نظر بنده بخش قابل توجهی ازاین عارضه، ریشه در نارسایی ها و مشکلات فرهنگی جامعه دارد و گویی برخی از متقاضیان خرید چنین محصولاتی، پوشیدن پوشاک و البسه ایرانی را برای خویش عیب می‌دانند.

وی افزود: با چنین اوصافی، اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی برای مقابله با این پدیده و همچنین ساماندهی بازار البسه و پوشاک مارک و برند، ضروری به نظر می رسد.

برنامه وزرات صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد نظم و انتظام در بازار پوشاک برند چیست؟
چندی پیش،یدا...صادقی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با تدابیر وزارتخانه  برای حصول ساماندهی در بازار پوشاک برند، اظهار کرد: با عنایت به تمهیدات و تدابیر پیش بینی شده، با واحدهای فروش غیرمُجازی که عنوان برندهای صاحب نام و مطرح را یدک می‌کشند، اما در زنجیره توزیع البسه مذکور(اورجینال) قرار ندارند، برخورد خواهد شد.

وی در این خصوص می افزاید: تحقق این امر، با مشارکت نیروی انتظامی، مجموعه های نظارتی وزارت صنعت و همچنین فرهنگ ارشاد اسلامی، انجام می پذیرد.

دستورالعمل ملزم شدن گمرک به جلوگیری از ترخیص محصولات فاقد شناسنامه، از دیگر ساز وکارهای تعریف شدهِ مُصَوَب برای ساماندهی هر چه مطلوب تر بازار مذکور به شمار می رود که هدف اصلی از این اقدام به حمایت از تولید داخلی و قائل شدن سهمی برای برندهای معروف پوشاک در بازار داخلی معطوف می شود.

تولید و عرضه پوشاک بِرَند بصورت مشارکتی
یکی دیگر از راهکارها و تدابیر اتخاذ شده برای ساماندهی بازار البسه برند و اورجینال به اخذ تعهد از تولیدکنندگان محصولات مذکور برای اختصاص 20 درصد از میزان ارزش کالای وارداتی ، به تولید در داخل ایران معطوف می شود.

پیرو تصمیمات اتخاذ شده، مقرر است 50 درصد محصولات اورجینال و بِرَند در حوزه پوشاک و البسه به مقصد کشورهای هدف از مبداء ایران عملیاتی شود.

آن‌چنان که معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان داشته، در ظاهر مدیران بازرگانی برندهای تولیدیِ متقاضیِ فعالیت قانونی در بازارهای ایران، تامین تعهدات لازم در این خصوص را مد نظر قرار داده اند.

صادقی در ادامه می‌گوید: در صورت توزیع البسه غیراورجینال در قالب برند و مارک، برندهای اصلی که بصورت قانونی در بازار ایران فعالیت می‌کنند، می توانند علیه این طیف از فعالان و توزیع‌کنندگان پوشاک های به اصطلاح تقلبی ، به طرح دعوا و شکایت مبادرت ورزند.

98 درصد از نمایندگان برندهای خارجی در ایران متقلب متخلف هستند؟!
چندی پیش، مجید افتخاری، عضو انجمن تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفت و گویی با رسانه ها با اشاره به وجود نارسایی‌هایی جدی در حوزه مقابله و مبارزه با البسه و پوشاک قاچاق در بازار ایران، اظهار کرد: فضای صنعت پوشاک در کشور، ناسالم است و با شرایط موجود، امکان رقابت تولیدکنندگان داخلی با فعالان خارجی این صنعت ، سلب شده است.

وی با اشاره به نفوذ قابل توجه ترکیه در بازار پوشاک کشور می‌گوید: کشور مذکور از هر فرصتی برای صادرات پوشاک به ایران بهره می بَرَد و حتی در مقطعی که در راستای حمایت از مردم سوریه، دریافت تعرفه برای واردات پوشاک از این کشور(سوریه) به ایران حذف شد، ترک ها حجم قابل توجهی از محصولات تولیدی خود را بدون پرداخت عوارض گمرکی از طریق سوریه وارد ایران کردند.

افتخاری در ادامه به آماری خیره کننده و تامل برانگیز اشاره می‌کند که در صورت دقیق بودن این اعداد و ارقام، عمق فاجعه در بازار پوشاک ایران به تصویر کشیده می شود.

وی می گوید: 95 درصد، نمایندگان برندهای خارجی در ایران متقلب و 3 درصد متخلف هستند که با این فضا و بستر ناسالم،  زمینه کسب وکار برای صنعت پوشاک ایرانی با مشکلاتی جدی  مواجه است.
امید آن می رود با برنامه ریزی اصولی شاهد کنترل و مهار موثر قاچاق پوشاک در کشور باشیم که با تحقق این امر ، با اتکای به ظرفیت های بالقوه اشتغالزایی این صنعت و گردش مالی قابل توجه آن ، بسیاری از نارسایی های اقتصادی موجود حل و فصل خواهد شد.
کد مطلب: 998
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *