پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۹

دریاچه ارومیه ۷۴۸ تُن سیست آرتمیا دارد

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: دریاچه ارومیه در هر مترمکعب آب ۵۶ هزار و ۱۳۰ عدد سیست آرتمیا دارد که با این آمار ۷۴۸ تُن سیست در این دریاچه موجود است.
دریاچه ارومیه ۷۴۸ تُن سیست آرتمیا دارد
به گزارش توليد ايرانی؛ علی نکویی‌فرد در حاشیه بازدید رئیس دیوان محاسبات کشور از مرکز تحقیقات آرتمیا در ارومیه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنها ۱۰ درصد از این میزان یعنی حدود ۵۲ تُن را می‌توان از دریاچه ارومیه آرتمیا برداشت کرد و با این میزان برداشت ۹۰ درصد نیاز کشور به این محصول تأمین می شود.

وی با اشاره به واردات سالانه ۷۰ تن آرتمیا و نیاز صنعت شیلات کشور به آن، اضافه کرد: برای واردات هر کیلوگرم از این محصول آبزی‌دوست، ۸۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه می‌شود.
نکویی‌فرد بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها نیاز کشور به تخم آرتمیا در سال جاری به ۷۱ تن می‌رسد و تا ۲ سال آینده باید حدود ۲۶۰ تن سیست یا تخم آرتمیا در اختیار داشته باشیم.
وی با اشاره به شروع فعالیت در این حوزه، اظهار داشت: یک واحد حدود ۲۰۰ هکتاری در کرمان و یک واحد ۱۰ هکتاری در منطقه فسندوز میاندوآب در بخش تولید و پرورش آرتمیا فعالیت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور وابسته به مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی اعلام کرد: در هر هکتار استخر خاکی پرورش آرتمیا پنج تن ذی‌توده آرتمیا و ۱۰۰ کیلو سیست آرتمیا تولید می‌شود.
نکویی‌فرد با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیت‌های پرورش آرتمیا در کشور از اهداف این مرکز است، گفت: به دنبال شناسایی مناطقی هستیم که ظرفیت پرورش آرتمیا با آب‌های نامتعارف را داشته باشد.

وی تاکید کرد: برای سرمایه‌گذاری در این بخش باید آب مورد نیاز این صنعت به صورت دائمی و مطمئن تأمین شود و در این صورت می‌توان با تولید، نیاز کشور به آرتمیا را تأمین کرد که آب‌های غیرمتعارف بهترین گزینه برای این بخش است.
وی در خصوص آرتمیای دریاچه ارومیه نیز بیان کرد: این آرتمیا با نام اورمیانا جزء هشت گونه شناسایی شده در دنیاست و یکی از گونه‌های منحصر به فرد به شمار می‌رود.
نکویی‌فرد با تاکید به اینکه آرتمیا میزان بالای شوری را تحمل می‌کند، گفت: این موجود خوراک آبزیان بوده و در بخش غذای لارو آبزیان بی‌رقیب است.

وی افزود: این ماده غذایی باعث افزایش ایمنی و بقای لارو آبزیان می‌شود و خصوصاً در بخش غذای میگو جایگزینی ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور وابسته به مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: هدف ما تولید آرتمیا در کشور و بی‌نیازی از واردات این محصول است.

آرتمیا با نام علمی (Artemia) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند، پیش از این دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد؛ آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سالانه بیش از ۲ هزار تن سیست آرتمیا در دنیا معامله می‌شود؛ به خصوص از خود آرتمیا یا سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم‌تنان سود می‌برند؛ طبق گزارش‌ها، قیمت هر کیلو آرتمیا در بازارهای جهانی با توجه به کیفیت آن حدود ۵۰ تا ۱۳۰ دلار است.
کد مطلب: 9962
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *