جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۵

۸۰ درصد شکر کشور در داخل تامین می شود

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: نیاز سالانه شکر کشور حدود ۲٫۲ میلیون تن است که در سال های اخیر حدود ۸۰ درصد آن در داخل کشور تولید و بقیه آن از طریق واردات تامین می شود.
۸۰ درصد شکر کشور در داخل تامین می شود
به گزارش تولیدایرانی؛ علیرضا یزدانی روز دوشنبه با رد برخی ادعاها مبنی بر افزایش ۶۰۰ درصدی واردات شکر در سال جاری، افزود: در سال ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۱۲۳ هزار تن شکر چغندری و حدود ۸۷۲ هزار تن شکر نیشکری، در مجموع به میزان دو میلیون و ۱۵ هزار تن در کشور تولید شد و ایران به رکورد تاریخی در تولید این محصول راهبردی دست یافت.
وی اظهارداشت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۴۷ هزار تن شکر چغندری و حدود ۴۵۳ هزار تن شکر نیشکری، در مجموع به میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر تولید شد که این میزان تولید شکر در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است.

واردات حدود ۷۱۴ هزارتن شکر طی چهارماه
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دلیل تولید حدود ۱.۴ میلیون تن شکر در سال ۹۷، واردات ۸۵۶ هزار تن شکر خام در سال ۹۶ و همچنین ذخیره مناسب شکر مانده از سال قبل، نیاز به واردات شکر در سال ۱۳۹۷ کمتر بود یعنی حدود ۲۸۱ هزار تن شکر وارد شده بود.
وی با بیان اینکه در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ به دلیل خشکسالی و بروز تنش کم آبی در مزارع نیشکر استان خوزستان، کاهش حدود ۲۵ درصدی تولید شکر نیشکری قابل پیش بینی بود، یادآور شد: با شروع بارندگی‌های پاییزه و تأخیر در عملیات برداشت نیشکر در نیمه دوم سال ۹۷ و همچنین وقوع سیل و آبگرفتگی حدود ۵۰ هزار هکتار از مزارع نیشکر خوزستان در اوایل سال جاری، خسارت وارده به مزارع نیشکر افزایش و باعث کاهش حدود ۵۰ درصدی تولید شکر نیشکری کشور شد؛ به همین منظور و با توجه به ضرورت تنظیم بازار شکر، مجوز واردات شکر خام به کارخانه‌های قند و شکر کشور داده شده است.
یزدانی گفت: به استناد آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۱ تیر حدود ۷۱۴ هزار تن شکر خام وارد کشور شده که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش حدود ۱۵۴ درصد داشته است بنابراین اعلام افزایش ۶۰۰ درصدی واردات شکر از سوی برخی صحت ندارد و به احتمال زیاد ناشی از عدم اطلاع از میزان واردات است.
کد مطلب: 9789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *