پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۶

۶۴ میلیون دلار کالا در سه ماه نخست امسال از قم صادر شد

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در سه ماه نخست سال جاری ۶۴ میلیون دلار کالا ازنظر مبدا تولید از استان به کشورهای خارجی صادرشده است.
۶۴ میلیون دلار کالا در سه ماه نخست امسال از قم صادر شد
به گزارش توليد ايرانی؛ رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در سه ماه نخست سال جاری ۶۴ میلیون دلار کالا ازنظر مبدا تولید از استان به کشورهای خارجی صادرشده است. وی اظهار کرد: ازنظر عملکرد گمرکات، در سه ماه نخست امسال ۳۸ میلیون دلار کالا از قم صادرشده که نسبت به عملکرد ۵۲ میلیون دلاری مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: باوجوداین ازنظر وزنی، صادرات قم به کشورهای خارجی امسال ۳۰ درصد نسبت به سال قبل رشد را نشان می‌دهد.
وی عنوان کرد: بخش مهمی از تولیدات استان توسط گمرکات استان‌های دیگر صادر می‌شود، آن چیزی که برای استان در درجه نخست اهمیت قرار دارد حمایت از تولیدات صادرات محور است.
فرهادی قمی در ادامه با اشاره به مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات بیان کرد: بخش صادرات استان برای تأمین نقدینگی به سیستم خود به ارز حاصل از صادرات نیازمنداست.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبات شورای اقتصادی دولت و کارگروه‌های اقتصادی کشور، بازگشت ارز به سیستم اقتصادی کشور از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی اضافه کرد: ۵۰ درصد از ارز حاصل از صادرات باید به‌صورت اسکناس و یا کالا به کشور بازگردد، ۵۰ درصد ارز دیگر نیز باید در سامانه نیما به فروش برسد.
فرهادی عنوان کرد: برای ثبت سفارش صادرات در حوزه تولید هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه با ارز وجود ندارد اما در حوزه تجارت و بازرگانی برای اینکه ارز کاملاً در مسیر تولید مصرف شود نظارت‌های خاصی صورت می‌گیرد.
وی بیان کرد: صنعت کفش و دمپایی ظرفیت بزرگی بوده که می‌توان این محصول را در کشورهای هدف صادراتی به‌ویژه کشور پاکستان توسعه داد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: عراق، هند، ترکیه، پاکستان، چین، آذربایجان، ارمنستان و امارات از مهم‌ترین بازارهای صادراتی استان هستند.
وی با اشاره به سفر هیأت‌های تجاری قم به کشورهای دیگر و سفر هیأت‌های تجاری کشورهای دیگر به قم نیز بیان کرد: این سفرها ابزار صادرات است که زمان‌بر بوده و نتایج آن در کوتاه‌مدت مشخص نمی‌شود.

وی عنوان کرد: دومین بازار صادراتی سوهان قم به‌صورت رسمی کشور لبنان بوده که نتیجه همین سفرهای تجاری بوده است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز در برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی، توان‌بخش خصوصی استان در برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای خارجی را با محدودیت روبه‌رو کرده است.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با اشاره به توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیان کرد: گسترش این قبیل فروشگاه‌ها بستر تهدید و فرصت هم‌زمان را ایجاد کرده است.

امیرحسین پرهام بیان کرد: بسیاری از این فروشگاه‌های بزرگ مجوز فعالیت خود را از خارج از استان دریافت کرده‌اند اما در رابطه با ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش‌افزوده برای قم مؤثر هستند.
وی ادامه داد: توسعه و حمایت از فروشگاه‌های بزرگ با حقوق شهروندی رابطه مستقیمی دارد و باید رویه متعادلی را در رابطه با توسعه آن‌ها در پیش گرفت.
کد مطلب: 9776
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *