جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۶

پرفورمنس «اَبراب خودم ...» در گرگان اجرا شد

پرفورمنس «اَبراب خودم ...» با محوریت حمایت از کالای ایرانی در گرگان اجرا شد.
پرفورمنس «اَبراب خودم ...» در گرگان اجرا شد
به گزارش توليد ايرانی؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، در سال رونق تولید و در راستای حمایت از کالا و نیروی کار ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ پرفورمنس «اَبراب خودم …» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تولید و اجرا شد.

پس از مطالعات متعدد گروه اجرایی اثر، درباره موضوع کالا و نیروی کار ایرانی و آسیب های اجتماعی ایجاد شده در صورت عدم توجه به آن؛ همچون بیکاری، رکود و تعطیلی صنایع، تهاجم و وابستگی فرهنگی و اقتصادی به خارج و ورود کالای قاچاق و خروج ارز و بررسی شیوه های فرهنگ پذیری مردم با استفاده از ظرفیت هنر نمایش؛ کوشیده شد پرفورمنسی ایده پردازی شود که در عین سادگی و بهره مندی از نشانه های آشنا در فرهنگ ایرانی؛ بتواند به سرعت محتوای خود را به مخاطبان عبوری در خیابان منتقل کند.

در این پرفورمنس نمایشی، یک بازیگر با لباس و گریم سیاه بازی (حاجی فیروز) که نمادی آشنا در بین تمام اقوام ایران زمین است به هنرنمایی پرداخت. در این اثر که در سطح خیابان های شهر گرگان (مسیر میدان فخرالدین اسعد گرگانی به میدان ولی عصر، میدان شهرداری، چهار راه میدان و بالعکس) به اجرا در آمد، اجراگر (پرفورمر) نقش سیاه با کارتن بزرگی بر دوش، افتان و خیزان و در حالی که کمرش گویی از وزن زیاد بار خم شده بود، خسته و عرق ریزان از میان کوچه ها، خیابان ها و ماشین های در حال رفت و آمد عبور کرد. در این اجرا، عموم مردم وی را در حالی که بر روی کارتن روی دوشش انبوهی از لوگوهای برندهای مطرح خارجی موجود در بازار کشور چسبانده شده بود مشاهده کردند.

شهروندان در یک مواجهه آنی و تعاملی با اجراگر (پرفورمر) این اثر، واکنش های کلامی و غیرکلامی متعددی را از خود نشان دادند که با نگاه و مرور این واکنش ها، می توان تنوع برداشت و نگاه مخاطبان را شاهد بود.(الهی! حاجی فیروز هم …، زنده باد ایرانی، بازم غیرت حاجی فیروز و…)
در این پرفورمنس نمایشی که ایده پردازی، طراحی و کارگردانی آن بر عهده «سید حسن حسینی نژاد» بود و «محسن قربانی» اجراگر (پرفورمر)، «فرزانه شاهینی» طراحی و ساخت لوازم اجرا و «سید ایمان معصوم» مستند سازی آن را بر عهده داشت؛ مخاطبان در وهله نخست و با نگاهی به عنوان پرفورمنس (اَبراب خودم …) و پیش زمینه ذهنی قبلی که نسبت به شخصیت سیاه و سیاه بازی و شخصیت حاجی فیروز داشتند؛ منتظر یک اتفاق شادی آور بودند اما با دیدن سیاه بارکش آن هم خسته و عرق ریزان و بی ساز و آواز و حتی کلامی در ساعات آغاز گرمای تابستانی، بعضاً غافل گیر شدند و واکنش های متعدد کلامی و غیر کلامی که ذکر شد از خود نشان دادند و در نقاطی از مسیر حتی برخی از مردم برای سیاه با صدای بلند دست زدند و همت و غیرت وی را تحسین کردند.

یادآوری می شود در فرهنگ ایرانی؛ شخصیت سیاه (حاجی فیروز) سمبل شادی‌آوری در میان مردم است و نگاهی از ژرفا و عمق دارد و نماینده قشر تلاشگر و زحمتکش به شمار می آید و از اینکه در میان مردم مهربانی و آرامش و شادی وجود داشته باشد خوشحال می‌شود و با رک گویی، بذله گویی، آسایش خواهی و صفا و صمیمیتی که دارد، در میان مردم محبوب واقع شده است.
گفتنی است پرفورمنس «اَبراب خودم …» از ساعت ١٠ تا ١٢ صبح روز پنج شنبه ٢٠ تیرماه در مسیر میدان فخرالدین اسعد گرگانی به طرف میدان ولی عصر، میدان شهرداری، چهار راه میدان و بالعکس اجرا شد و با توجه به گستره و خیابان های محل اجرا، مواجهه بیش از سه هزار نفری شهروندان گرگانی و گلستانی در طول مسیر قابل پیش بینی است.
کد مطلب: 9737
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *