پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۵

رئیس شیلات: سهم آبزیان را در سبد غذایی خانوارها افزایش می دهیم

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: مأموریت داریم که سهم محصولات شیلاتی را در سبد غذایی خانوارها ارتقا دهیم و در امنیت غذایی کشور نقش ایفا کنیم.
رئیس شیلات: سهم آبزیان را در سبد غذایی خانوارها افزایش می دهیم
به گزارش توليد ايرانی؛ روز شنبه وزارت جهاد کشاورزی «نبی الله خون میرزایی» در نشست تخصصی تنوع زیستی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان در سازمان شیلات ایران، افزود: هدف این سازمان ارتقای تراز تجاری محصولات شیلاتی با توسعه صادرات و افزایش مصرف سرانه این محصولات در سبد غذایی خانوارهاست. باید بهره‌برداری بلندمدت و مسئولانه با احترام به محیط زیست را مدنظر قرار دهیم و از منابع حفاظت کنیم.

وی اظهار داشت: بازسازی ذخایر آبزیان برای حفظ آبزیان و پاسداری از محیط زیست، مدیریت صید با مشارکت بهره‌برداران شیلاتی و اصول بانکی مسئولانه مهمترین راهبرد برای حفاظت از بهره‌برداری پایدار از منابع آبزی کشور است.

به گفته رئیس سازمان شیلات توسعه صید هدفمند از دریا و حفظ روش‌های مختلف صید، رأی‌گیری تشکل‌های شیلاتی در بازسازی ذخایر، تمرکز بر فعالیت‌های آبزی‌پروری برای صیانت از ذخایر آبزیان دریایی و به طور کلی متناسب با رویکرد جهانی برنامه‌ریزی و تلاش برای کاهش صید و افزایش رویکرد و تلاش برای آبزی‌پروری و رویکرد جهانی جزو برنامه‌های راهبردی سازمان شیلات کشور است.

خون‌میرزایی تصریح کرد: حفاظت از ذخایر ژنتیکی ارزشمند آبزیان که نیازمند مطالعه، پژوهش و دقت بیشتری در حوزه کاری ما است، همکاری گسترده مراکز دانشگاهی و علمی - کاربردی، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و همه دست اندرکاران بخش اجرا و بخش خصوصی را می‌طلبد.

وی درباره سیاست‌های اجرایی سازمان شیلات گفت: حفظ توازن در تولید و بهره‌برداری از ذخایر آبزیان، توسعه زیستگاه‌های مصنوعی در تکثیر طبیعی آبزیان، بهسازی زیستگاه‌های طبیعی آبزیان، مشارکت بخش خصوصی و تعاونی‌ها در رهاسازی آبزیان، برخورد جدی و قانونمند با تخلفات صیادی، تقویت یگان حفاظت از منابع آبزی و توسعه صید گونه‌های کمتر برداشته شده یا برداشت نشده را جزو سیاست‌های اجرایی شیلات کشور است.

خون‌میرزایی خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی‌ها و آمار سازمان خواروبار جهانی ۵۲ درصد ذخایر آبزیان در دنیا تحت بهره‌برداری کامل هستند، ۲۰ درصد بهره‌برداری ذخایر ملایم و قابل قبول است، ۱۷ درصد تحت فشار صید هستند، ۷ درصد ذخایر دریایی بهره‌برداری عمومی شده‌اند، ۳ درصد کمتر بهره‌برداری شده‌اند و یک درصد ذخایر در حال ترمیم و بازسازی هستند.
کد مطلب: 9721
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *